سهم پساب شهری در آبیاری فضای سبز مشهد به ۳۰ درصد می‌رسد

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار مشهد از توسعه تصفیه‌خانه‌های محلی در این کلان‌شهر و تامین ۳۰ درصد از آب مورد نیاز فضای سبز شهری از طریق پساب‌های تصفیه شده خبر داد.

علی نجفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: بر اساس قانون هوای پاک مصوب هیئت وزیران، سرانه فضای سبز مطلوب به ازای هر شهروند ۱۵ متر مربع در نظر گرفته شده است؛ این در حالی است که شهر مشهد در حال حاضر سرانه فضای سبزی معادل ۱۹ متر مربع به ازای هر شهروند دارد.

وی افزود: یکی از عوامل محدود کننده توسعه و نگهداری فضای سبز در کشور تأمین منابع آبی است که در سال‌های اخیر با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، تلاش شده است با اصلاح الگوی کشت در فضای سبز شهری و دستیابی به منابع آبی پایدار نظیر ساخت و توسعه تصفیه‌خانه‌ها، گام‌های مناسبی در این راستا برداشته شود.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار مشهد خاطرنشان کرد: در حال حاضر نیاز آبی برای فضای سبز شهر مشهد بیش از ۲۲ میلیون مترمکعب در سال است که حجم عمده این آب با استفاده از چاه‌های غیرقابل شرب و پساب حاصل از تصفیه‌خانه‌ها تأمین می‌شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر حدود سه میلیون مترمکعب از منابع آبی فضای سبز شهر مشهد با پساب تولید شده در تصفیه‌خانه‌های «چهل‌بازه» شهرداری و «خین عرب» تأمین می‌شود که بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده و اجرای خط انتقال از تصفیه‌خانه پرکندآباد، این عدد به بیش از هفت میلیون مترمکعب خواهد رسید.

نجفی گفت: مدیریت شهری مشهد آمادگی خود را برای تحویل و بهسازی تصفیه‌خانه پرکندآباد یک و احداث «تصفیه‌خانه پرکندآباد ۳» اعلام کرده است که توسط این تصفیه‌خانه‌ها، سالانه در افق طرح ۲۵ میلیون مترمکعب آب مورد نیاز فضای سبز شهری تأمین خواهد شد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر بیشتر آب شرب مصرفی در فضای سبز، صرف تأمین آب مورد نیاز برای سرویس‌های بهداشتی، وضوخانه‌ها و آبخوری‌های موجود در بوستان‌ها و فضای سبز شهری می‌شود.

کد خبر 602913

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.