با تامین منابع مالی سد بلوبین انتهای سال آینده آبگیری می‌شود

مدیرعامل مشاوران طرح سد بلوبین گفت: سد بلوبین به شرط تامین اعتبار تا پایان سال آینده آب‌گیری می شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حبیب‌الله افشاریان امروز_ پنج‌شنبه دهم شهریورماه_ در حاشیه بازدید استاندار از این طرح با اشاره به جزئیات این سد آبی، اظهار کرد: آب تنظیمی این سد ۱۰ میلیون متر مکعب را تشکیل می‌دهد که این میزان آب تنظیم بالای ۹۵ درصد است.

وی با بیان اینکه ۳.۵ میلیون مترمکعب از آب این سد برای مصرف آب شرب پیش‌بینی شده است گفت؛ ۶.۱ متر مکعب باقی مانده در حال حاضر آزاد است و برای امور صنعتی در منطقه پیش بینی شده است.

افشاریان با اشاره به اینکه آورده بلند مدت بروز شده این سد سالانه ۴۱ میلیون مترمکعب است بیان کرد: حجم مخزن این سد ۳۰ میلیون مترمکعب است و تا به امروز میزان دو میلیون مترمکعب خاک‌برداری صورت گرفته و دو میلیون مترمکعب نیز مجموع عملیات خاک‌ریزی است.

این مسئول با بیان اینکه این طرح پیشرفت فیزیکی ۶۵ درصد دارد، افزود: بازه زمانی چهار ساله برای آبگیری این سد پیش‌بینی شده بود که تا به امروز سخت‌ترین بخش عملیات اجرایی یعنی پی‌ریزی و ایجاد تونل انجام شده و در صورتی که منابع مالی کافی به موقع تأمین شود، تا انتهای سال آینده این سد به مرحله آبگیری خواهد رسید.

اسماعیل افشاری، مدیر عامل آب منطقه‌ای زنجان نیز در ادامه گفت: مطالعات این سد از سال ۱۳۸۵ شروع شده و عملیات اجرایی بدنه سد از ابتدای سال ۹۲ آغاز شده است که مبلغ قرار داد اجرای بدنه سد و تأسیسات جانبی آن حدود ۷۰۰ میلیارد ریال است.

وی ادامه داد: این سد علاوه بر تأمین آب شرب و صنعت برخی از شهرها و روستاهای شهرستان ایجرود، آب کشاورزی اراضی پایین دست سد را نیز تأمین خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان گفت: این سد از نوع خاکی با هسته رسی، دارای ارتفاع از بستر رودخانه ۵۷ متر، حجم کل مخزن سد ۵۴ میلیون مترمکعب طول تاج ۳۲۰ متر و عرض تاج آن ۱۲ متر است.

کد خبر 601642

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.