بازگشت دوباره امنیت به بغداد

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _چهارشنبه، نهم شهریورماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مهم‌ترین توفیق دولت احیای امید و اعتماد» نوشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی روز گذشته در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت، بررسی و بیان عملکرد دولت و یاد و زنده نگه داشتن حوادث مهم انقلاب و ۴۳ سال اخیر را دو رویکرد اساسی هفته دولت برشمردند و با تشریح توفیقات یک‌ساله دولت، در بیان توصیه‌های مهم از جمله درباره اولویت مسأله اقتصاد افزودند: مردم در همه حوادث و رویدادها «قهرمان اصلی سرگذشت انقلاب» بوده‌اند و این واقعیت مایه درس و عبرت است و به همه مسئولان نشان می‌دهد با این ملت باید چگونه رفتار کرد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، شهیدان رجایی و باهنر را دو مدیر تراز انقلاب اسلامی خواندند و با اشاره به اینکه شهادت، پاداش شایسته پروردگار به این دو عزیز بود، گفتند: غفلت و فراموشی حوادث بزرگ، آفت مهمی است که باید همه از آن پرهیز کنیم. رهبر انقلاب «برانگیختگی عمومی ملت در دوران انقلاب»، «حیرت استکبار در مقابل عظمت انقلاب»، «دشمنی‌های بی‌وقفه زورگویان جهانی»، «بی دفاع بودن کشور و پایتخت در مقابل حملات هوایی صدام»، «جولان دادن تروریست‌ها در سراسر کشور و ناامنی سال‌های اول انقلاب»، «عملکرد دولت‌ها و مجالس مختلف پس از انقلاب»، «حضور تعیین‌کننده ملت در حماسه دفاع مقدس و دیگر جبهه‌های مقابله با دشمنان» و «حضور بی‌دریغ و تحسین‌برانگیز مردم در راهپیمایی‌ها و مراسم مختلف» را از جمله مسائلی خواندند که یاد آنها باید دائم در ذهن جامعه زنده باشد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در همین زمینه با یادآوری حضور به‌یادماندنی ملت در تشییع سردار شهید حاج قاسم سلیمانی افزودند: مسائل مشابه از جمله حضور پرمعنا و گسترده مردم در تشییع پیکر آیت‌الله ناصری در اصفهان و مشارکت عجیب مردم در میهمانی غدیر نشان‌دهنده جهت‌گیری‌های عمومی ملت و راه صحیحی است که باید ادامه یابد.

رهبر انقلاب بررسی و پرداختن به فعالیت‌های دولت را دومین کارکرد هفته دولت برشمردند و با اشاره به برخی توفیقات دولت، توصیه‌هایی خطاب به رئیس‌جمهور و اعضای دولت بیان کردند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای زنده کردن امید و اعتماد مردم را مهم‌ترین توفیق دولت دانستند و افزودند: مردم می‌بینند که دولت در وسط میدان و مشغول کار و تلاش برای حل مشکلات و خدمت‌رسانی به آنها است و این واقعیت، امید و اعتماد عمومی را تا حد زیادی احیا کرده است، البته این تلاش‌ها در برخی زمینه‌ها به نتیجه رسیده و در بعضی زمینه‌ها نیز هنوز به نتایج لازم نرسیده است.

بازگشت دوباره امنیت به بغداد

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «صدر: شرمنده شدم!» نوشت: عذرخواهی و شرمندگی مقتدی‌صدر پس از برادرکشی در بغداد شاید یک حسن باشد، اما سیاست جای جوانانی که آزمون و خطا می‌کنند و جان برادران ایمانی خود را به فنا می‌دهند، نیست. مقتدی‌صدر دیروز از مردم عراق عذرخواهی کرد و به هوادارانش فرمان داد که دست از اغتشاش بردارند.

فقط طی یک روز فتنه در عراق، تعداد قابل‌توجهی از مردم این کشور کشته و زخمی شدند و نه تنها طیف‌های سیاسی داخلی، بلکه در عرصه بین‌الملل هم به شدت درباره تحولات عراق ابراز نگرانی شده بود.

دامنه آتشی که از ماه‌های گذشته و در پی بحران شکل‌گیری دولت جدید در عراق شعله‌ور شده بود، روز دوشنبه به یک انفجار منجر شد. پس از اعلام کناره‌گیری مقتدی صدر از سیاست، حامیان این جریان در منطقه سبز در دسته‌های پراکنده به راه افتادند و وارد ساختمان‌های دولتی و حاکمیتی عراق شدند.

تداوم ناآرامی‌های امنیتی طبق آنچه سه شنبه منابعی در کادر درمان این کشور خبر داده‌اند، فقط در منطقه سبز بغداد ۳۰ کشته و حدود ۷۰۰ زخمی برجای گذاشته است که ۱۱۰ نفر از آنان نیروهای امنیتی هستند.

این در حالی است که برخی منابع شمار کشته‌ها را ۳۳ نفر اعلام کرده‌اند. همچنین، رسانه‌های عراقی بامداد دیروز، از اصابت چند راکت به منطقه سبز بغداد خبر دادند.

مرکز اطلاع‌رسانی امنیتی عراق ساعاتی بعد رسماً در بیانیه‌ای این حمله را تأیید کرد و از اصابت چهار راکت به مجتمع مسکونی در منطقه سبز خبر داد. خبرنگار العربیه نیز از کشته شدن دو سرباز عراقی در درگیری‌ها خبر داد.

همزمان شبکه عراقی سومریه‌نیوز گزارش داد که احمد حاتم الاسدی، رئیس پلیس فدرال عراق در جریان درگیری‌های دوشنبه مجروح شده است.

پس از تداوم اغتشاشگری آشوبگران حامی جریان صدر در بغداد و ورود گروه نظامی «سرایاالسلام» وابسته به این جریان به درگیری‌ها، حملات راکتی و تیراندازی‌ها در نزدیکی منطقه سبز آغاز شد.

رسانه‌های عراقی بامداد سه شنبه گزارش دادند که اعضای گروه «سرایاالسلام» شاخه نظامی جریان صدر، به مرکز فرماندهی پلیس بصره حمله کردند. به نوشته کانال تلگرامی «صابرین‌نیوز»، اعضای این گروه همچنین راکت‌های ضد زره به سمت خودروهای ارتش عراق شلیک کردند.

بازگشت دوباره امنیت به بغداد

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بازگشت دوباره امنیت به بغداد» نوشت: بغداد به حالت عادی بازگشت. فرماندهی عملیات مشترک عراق از پایان ممنوعیت رفت و آمد در تمام استان‌های این کشور پس از سخنرانی مقتدی صدر خبر داد.

پایان ممنوعیت رفت و آمد که در پی درگیری‌ها و تنش در بغداد آغاز شده بود، پس از آن صورت گرفت که مقتدی صدر دیروز بعد از ظهر در یک کنفرانس خبری از حامیان خود خواست تا در عرض یک ساعت منطقه سبز را ترک کنند.

علاوه بر بغداد، قانون ممنوعیت رفت و آمد در دیگر استان‌ها نیز برقرار شده و حتی دیروز تمامی عراق تعطیل اعلام شده بود اما به یک باره رهبر جریان صدر با برپایی کنفرانس خبری اعلام کرد: «من از آنچه در عراق اتفاق می‌افتد، بسیار ناراحتم. از ملت عراق عذرخواهی می‌کنم. تنها متضرر اتفاقاتی که در حال رخ دادن است، عراقی‌ها هستند. وطن امروز اسیر فساد و خشونت است.»

وی در ادامه سخنانش با تعیین ضرب‌الاجلی یک ساعته خواستار خروج حامیان خود از منطقه سبز بغداد شد و گفت: «اگر در عرض ۶۰ دقیقه خارج نشوید، از جریان صدر خارج خواهم شد.»

پس از این سخنان، «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق نیز در پیامی دعوت مقتدی صدر به آرامش و پایان درگیری و عذرخواهی از مردم عراق را ستود و گفت که همگی باید برای حفاظت از عراق و جلوگیری از تنش، احساس مسئولیت اخلاقی کنند.

این در حالی است که دو روز پیش و پس از اعلام کناره‌گیری سید مقتدی صدر رهبر جریان صدر از سیاست، حامیان این جریان در منطقه سبز در دسته‌های پراکنده در خیابان‌های مختلف به راه افتادند و وارد ساختمان‌های دولتی و حاکمیتی عراق شدند.

جریان صدر از بیش از یک ماه گذشته به دلیل اختلافات سیاسی، طرفدارانش را به تظاهرات در عراق وا داشته بود و این افراد تا پیش از سخنرانی دیروز رهبر جریان صدر با اشغال ساختمان پارلمان روند سیاسی کشور را تعطیل کردند و تشکیل دولت جدید را به تأخیر انداختند.

همزمان، مرزهای بین‌المللی خسروی، مهران، شلمچه و چزابه که به دلیل حوادث سیاسی کشور عراق بسته شده بودند، بازگشایی شدند.

با این حال، اکثر ناظران بر این باورند که صدر از شورش خیابانی برای ضربه زدن به روند سیاسی موجود که طبق میل و انتظارات او پیش نرفت، استفاده می‌کند تا دیر یا زود شرایط خود را بر رقبا تحمیل کند.

اتخاذ این موضع این امکان را به صدر می‌دهد که اگر اعتراضات خیابانی توانست وجه غالب و پیروز را به خود بگیرد او نیز به عنوان قهرمان مبارزه به میدان بازگردد و اگر اعتراضات به سرانجام نرسید او همچنان به عنوان قهرمانی سازش ناپذیر با گرفتن ژست پیروزی عقب نشینی کند.

ادبیات جنبش صدر و پیشنهادهای رهبران آن به سمت ضرورت اصلاح قانون اساسی، تغییر نظام از پارلمانی به ریاست‌جمهوری و انتخاب مستقیم رئیس‌جمهور و استانداران خواسته‌هایی است که تنها از طریق توسل به یک خیزش مردمی گسترده قابل پیگیری خواهد بود.

بر این اساس می‌توان گفت که اگر صدر تصمیم به کناره‌گیری از سیاست نداشته باشد، خود را برای سازمان دهی تظاهرات توده‌ای به شیوه‌ای بی‌سابقه بار دیگر می‌تواند آماده کند که هدف آن فشار آوردن برای اعمال تغییرات اساسی در کل نظام سیاسی است.

بازگشت دوباره امنیت به بغداد

کد خبر 601158

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.