آخرین اخبار از نا آرامی‌های عراق

به دنبال تحولات روز گذشته عراق ناشی از درگیری جریان‌های سیاسی، ناآرامی‌هایی در این کشور به وجود آمده است. این درگیری‌ها چندین کشته و زخمی داشته است و مسئولان این کشور اعلام کرده‌اند که درحال مذاکره برای آرام کردن اوضاع هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فضای سیاسی کشور عراق در ماه‌های گذشته و پس از استعفای دسته‌جمعی نمایندگان جریان صدر از مجلس این کشور به شدت متشنج بوده است. نمایندگان و طرفداران جنبش صدر پس از تسلیم استعفای دسته‌جمعی خود خواهان انحلال مجلس و برگزاری انتخابات مجدد در این کشور بودند؛ درخواستی که با مخالفت جدی سایر گروه‌ها و جریانات سیاسی عراق همراه شده است. در حالی که این گروه تصمیم به تشکیل دولت و انتخاب نخست‌وزیر بر مبنای ترکیب جدید مجلس این کشور را داشتند، با حمله طرفداران مقتدی‌صدر به منطقه سبز بغداد و تحصن در پارلمان این کشور، روند تشکیل دولت در عراق بار دیگر به بن‌بست خورد.

دفتر رسمی آیت‌الله سید کاظمی حائری، از مراجع تقلید عراق صبح روز گذشته خبری مبنی بر کناره‌گیری او منتشر کرد که در آن مسائلی همچون کهولت سن و ضعف جسمانی به عنوان اصلی‌ترین دلایل این کناره‌گیری اعلام شد. اما به نظر می‌رسد این کناره‌گیری بی‌ربط به جریانات سیاسی حاکم بر عراق نبوده است زیرا در بخش‌هایی از سخنان ایشان به اقدامات سیاسی مقتدی صدر و جریانات تحت رهبری وی در عراق اشاره شده است.

در این بیانیه آمده است: «بر فرزندان دو شهید صدر که رحمت خدا بر آن دو باد، لازم است که بدانند که دوستی آن دو شهید اگر با ایمان به روش آن دو در عمل صالح و با پیروی واقعی از اهداف آن‌ها همراه نباشد، کفایت نخواهد کرد و بدانند که مجرد ادعا یا نسبت خویشاوندی به آن دو شهید کفایت نمی‌کند و هرکس تلاش کند به نام آن دو شهید بین فرزندان امت و مذهب تفرقه بیندازد یا به نام آن دو رهبری را بر عهده گیرد در حالی که فاقد درجه اجتهاد و دیگر شرایط قید شده در رهبری شرعی است، در واقع صدری نخواهد بود هرچند چنین ادعایی کند یا نسبتی داشته باشد.»

در کمتر از چند ساعت از انتشار این بیانیه شاهد واکنش جریان سیاسی وابسته به مقتدی صدر به آن بودیم و شخص مقتدی صدر نیز با انتشار بیانیه‌ای جداگانه از کناره‌گیری خود از فعالیت‌های سیاسی خبر داد:

آخرین تحولات عراق

وی در این اطلاعیه تصریح کرده است: «بسیاری از جمله آقای حائری فکر می‌کنند که این رهبری به لطف یا دستور آنان به دست آمده است در حالی که این به لطف خداوند و فیض پدرمان بوده است. نجف اشرف مقر اصلی مرجعیت دینی بوده و هست» و افزود که هرگز ادعای عصمت یا اجتهاد یا حتی رهبری نکرده و صرفاً خود را امر کننده به معروف و نهی کننده از منکر می‌دانم. نجف اشرف مقر اصلی مرجعیت دینی بوده و هست. هرگز ادعای عصمت یا اجتهاد یا حتی رهبری نکرده‌ام.»

مقتدی صدر همچنین تاکید کرده است: «با اینکه می‌دانم کناره‌گیری آیت‌الله حائری و صدور این بیانیه به اراده شخصی وی نبوده است، اما من نیز اعلام می‌کنم که دیگر در امور سیاسی دخالت نخواهم کرد و از اکنون به طور کامل از عرصه کناره‌گیری می‌کنم و همه دفاتر وابسته به خود جز مرقد و موزه و مؤسسه میراث خاندان صدر را مسدود می‌کنم.»

پس از انتشار این بیانیه و اعلام کناره‌گیری مقتدی‌صدر، صدها نفر از طرفداران وی اقدام به حضور در خیابان‌ها و حرکت به سوی منطقه کرده‌اند و وارد کاخ ریاست جمهوری در منطقه سبز بغداد شده‌اند.

همزمان با متشنج شدن اوضاع در منطقه سبز در مرکز بغداد در پی یورش هواداران مقتدی صدر رهبر جریان صدر به ساختمان ریاست‌جمهوری، فرماندهی عملیات مشترک عراق از آنها خواست تا فوری از این منطقه خارج شوند. رؤسای چهارگانه عراق طی نشستی مشترک اعلام کردند که گفت‌وگوی سازنده، راه درست پایان همه اختلافات کنونی در راستای حفظ مقدرات کشور است و حفظ امنیت و روند قانونی مسئولیت همگان است.

همزمان با این اتفاقات، خبرگزاری فرانسه از تیراندازی و درگیری در ورودی‌های منطقه سبز که به شدت محافظت می‌شود و دفاتر دولتی و سفارتخانه‌های خارجی را در خود جای داده است، گزارش داد. همچنین اخباری از صدای انفجار در منطقه سبز و سقوط موشک در نزدیکی کاخ دولت منتشر شده است. خبرنگار العربیه نیز از کشته شدن دو سرباز عراقی در درگیری‌ها خبر داد.

همزمان شبکه عراقی سومریه نیوز گزارش داد که احمد حاتم الاسدی، رئیس پلیس فدرال عراق در جریان درگیری‌های دوشنبه مجروح شده است. این شبکه به نقل از یک منبع امنیتی ناشناس گفت که اسدی به همراه یکی از پرسنل امنیتی‌اش زخمی شده است.

این درحالی است که مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق دوشنبه دستور منع شلیک را صادر کرد. وی همچنین به نوبه خود از مقتدی‌صدر، رهبر جریان صدر خواست تا از حامیان خود بخواهد ساختمان‌های دولتی را ترک کنند.

در پی ناآرامی‌ها نخست‌وزیر عراق فعالیت کابینه را تا اطلاع ثانوی تعلیق کرد.

نشست امنیتی ویژه الکاظمی

منابع عراقی از نشست فوق‌العاده مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق با فرماندهان نیروهای امنیتی در مقر عملیات مشترک به منظور بررسی تحولات اخیر و ورود تظاهرات‌کنندگان به نهادهای دولتی خبر دادند.

الکاظمی به فرماندهان امنیتی دستورات لازم را صادر کرد که مانع از تعدی به مراکز دولتی شوند.

وی دوباره خواستار خروج نیروهای امنیتی از منطقه سبز شد و اینکه معترضان اوضاع را به هم نریزند و ثبات را به مخاطره نیندازند.

آخرین تحولات عراق

افزایش شمار تلفات جانی درگیری‌های روز دوشنبه در عراق

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع پزشکی عراقی گزارش داد که در درگیری‌های دوشنبه _هفتم شهریورماه_ در منطقه سبز بغداد، پایتخت عراق، ۲۰ تن کشته شدند که گفته می‌شود از این تعداد، شماری نیروهای امنیتی هستند. همچنین گزارش شده است که شمار زخمی‌های این درگیری‌ها نیز به ۳۵۰ تن رسیده است. درگیری‌ها در عراق پس از یورش حامیان جریان صدر به منطقه سبز بغداد و ورود به کاخ ریاست‌جمهوری در پی کناره‌گیری مقتدی صدر، رهبر این جریان از سیاست آغاز شد.

واکنش سازمان ملل به تحولات عراق

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در واکنش به درگیری‌ها در منطقه سبز بغداد، اعلام کرد که وی با نگرانی اخبار را دنبال می‌کند.

گوترش خواستار «آرامش و خویشتن‌داری» در عراق شد.

استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرد: دبیرکل با نگرانی اعتراضات جاری در عراق را که طی آن تظاهرکنندگان وارد ساختمان‌های دولتی شدند، دنبال می‌کند.

وی گفت: گوترش "به طور ویژه نگران گزارش‌های تلفات درگیری‌ها است و از همه طرف‌های درگیر می‌خواهد از هرگونه خشونت اجتناب کنند."

آخرین تحولات عراق

مذاکرات برای آرام کردن اوضاع

همزمان با ادامه ناآرامی‌ها، منابع آگاه به الجزیره گفتند که در حال حاضر مذاکراتی بین مقامات دولتی و رهبران در چارچوب هماهنگی شیعیان عراق و جریان صدر در حال انجام است.

به گفته این منابع، مذاکرات کنونی در حال بررسی دستیابی به توافقی است که منجر به آتش‌بس در منطقه سبز بغداد شود.

بیانیه ارتش عراق درباره اصابت راکت‌ها به منطقه سبز بغداد

مرکز اطلاع‌رسانی نظامی ارتش عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که منطقه سبز بغداد طی ساعت گذشته هدف اصابت چهار فروند راکت قرار گرفت.

در این بیانیه که صبح امروز چهارشنبه منتشر شد، آمده که منطقه سبز بغداد طی ساعات گذشته هدف اصات چهار فروند قرار گرفت.

ستاد اطلاع رسانی نظامی ارتش عراق تأکید کرد که و هر چهار راکت به یک مجتمع مسکونی اصابت کرد.

در این بیانیه همچنین آمده که اصابت این راکت‌ها خسارت‌های مادی در پی داشت و محل شلیک این راکت‌ها دو منطقه الحبیبیه و البلدیات در شرق بغداد بود.

اتحادیه عرب: منافع ملی در عراق باید در اولویت قرار گیرد

"احمد ابوالغیط "دبیرکل اتحادیه عرب، با بیان اینکه اتحادیه عرب با نگرانی بیشتری تحولات پی در پی و خطرناک در عرصه سیاسی عراق را دنبال می‌کند، از همه طرف‌های عراقی خواست که برای غلبه بر وضعیت جاری که تهدیدی جدی علیه ثبات این کشور است، بیش از هر ملاحظه دیگر، اولویت را به منافع ملی بدهند.

ابوالغیط با هشدار نسبت به "خارج شدن امور عراق از کنترل و وارد شدن این کشور به عرصه خشونت، هرج و مرج و خونریزی بیشتر، بر نیاز به خویشتن داری تاکید کرد و گفت: گروه‌های مختلف سیاسی در این کشور از هواداران خود بخواهند از خیابان‌ها به خانه‌های خود بازگشته و با دوری از هرگونه تظاهرات مسلحانه مانع خونریزی شوند.

وی خاطرنشان کرد: اتحادیه عرب تمام اقدامات دولت عراق برای حفظ امنیت ملی و آرامش و ثبات در داخل این کشور را دنبال می‌کند.

کد خبر 600859

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.