صدر در انتها

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _سه‌شنبه، هشتم شهریورماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «دولت حل مساله» نوشت: روز گذشته در یک سالگی دولت و همزمان با هفته دولت، نخستین نشست خبری آیت‌الله رئیسی در مقام رئیس‌جمهور با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی در سالن اجلاس سران برگزار شد.

در این نشست، هم رسانه‌های بین‌المللی حضور داشتند و هم رسانه‌های داخلی از طیف‌های سیاسی مختلف فرصت یافتند تا پرسش‌های خود را مطرح کنند.

رئیس‌جمهور ابتدا طی سخنانی، بخشی از کارنامه یک ساله دولت را تشریح کرد و همچنین به وضعیتی اشاره داشت که از گذشته برای دولت سیزدهم به ارث رسیده است؛ وضعیتی که برخی از خبرنگاران از آن با عنوان «آواربرداری» یاد کردند.

رئیس‌جمهور پس از اشاره به وضع قرمز انبارهای ذخیره کالاهای استراتژیک، کسری بودجه سنگین، شرایط کرونایی و حتی نگرانی‌ها درباره پرداخت حقوق‌ها در ابتدای کار دولت، تأکید کرد دولت بدون استقراض از بانک مرکزی نه تنها این کسری را جبران کرده، بلکه حقوق‌ها بدون یک روز تأخیر پرداخت شده است.

آیت‌الله رئیسی همچنین با اشاره به اینکه یک روز و حتی ساعتی نیست که از وضع معیشت مردم اطلاعی نگیرد، از تخلیه تورم ناشی از اصلاحات اقتصادی خبر داد و اعلام کرد تورم تا پایان سال رو به کاهش خواهد گذاشت.

صدر در انتها

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «صدر در انتها» نوشت: مقتدی صدر که تا همین دیروز به شدت روی خواسته‌های سیاسی خود پافشاری می‌کرد و با درخواست از عراقی‌ها برای کنار کشیدن از فرایند انتخاباتی، می‌خواست همه ساختارهای حاکمیتی عراق را در دستان خود قبضه کند، یک‌شبه نظر خود را تغییر داد و گفت که برای همیشه از فعالیت‌های سیاسی کنار می‌رود؛ تغییر موضعی که در روزهای نه چندان دور با کلمات مشابهی از سوی صدر بیان شده بود، اما نتیجه آن به گونه دیگری رقم خورد و به جای ثبات‌سازی، در کف خیابان خود را نشان داد.

با عقب‌نشینی صدر از سیاست نه‌تنها اعتراضات خیابانی فروکش نکرد بلکه دیروز هوادارانش برای بازگشت مجدد او به عرصه سیاسی به ساختمان‌های دولتی در منطقه سبز بغداد یورش بردند.

کناره‌گیری صدر پس از آن انجام شد که آیت‌الله سیدکاظم حائری با انصراف از مرجعیت شیعیان عراق، جریان صدر را از تفرقه‌افکنی در این کشور برحذر داشت.

هرچند کناره‌گیری صدر از سیاست به عقیده ناظران، اقدامی تاکتیکی برای چنگ‌زدن بیشتر به مسائل سیاسی است.

در حالی که گروه‌های سیاسی عراق تلاش می‌کردند با تشکیل فوری دولت به انسداد سیاسی تقریباً یک‌ساله در این کشور پایان دهند، مقتدی صدر، رهبر جریان صدر با رفتارهای دمدمی مزاجی که در هفته‌های اخیر از خود نشان داده، پروسه انتخاب نخست‌وزیر را طولانی کرده است و در تازه‌ترین خیمه‌شب‌بازی خود همه عراقی‌ها را شوکه کرد. مقتدی صدر روز دوشنبه اعلام کرد که هیچ زمانی ادعای رهبری و مرجعیت نداشته است و برای همیشه از فعالیت‌های سیاسی کناره‌گیری می‌کند.

صدر در انتها

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «آب‌های ژرف به خانه‌ها رسید» نوشت: دولت برای تأمین آب سیستان و بلوچستان، چشم انتظار تأمین حقابه هیرمند نماند و اگرچه آن را در مذاکرات جدی با طالبان پیگیری می‌کند، اما با اتصال آب‌های ژرف استحصال شده به شبکه آب شرب شهری و روستایی و همچنین تصویب آئین‌نامه قانون انتقال آب دریای عمان، دو گام بلند برای کاهش تنش آبی این استان برداشت.

آب ژرف راهی نیمروز شد دیروز با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، آب استحصال و شیرین‌سازی شده از چاه ژرف شماره ۳ سیستان و بلوچستان با ظرفیت هزار مترمکعب در شبانه روز به سمت شهرستان نیمروز روانه شد و آن‌طور که دکتر سورنا ستاری گفته، ظرفیت آن تا سه ماه دیگر، به بیش از دو برابر افزایش خواهد یافت. افزایش ظرفیت تا روزانه سه هزار متر مکعب دیروز طرح‌های فناورانه آب‌شیرین‌کن در چاه ژرف شماره یک با ظرفیت ۵۰۰ مترمکعب هم با حضور ستاری رونمایی شد.

او با اشاره به افق مدنظر این طرح‌ها اظهار کرد: «آب ژرف، جزو اهداف جدی دولت سیزدهم در سیستان و بلوچستان است که با قدرت جلو می‌رود و با این طرح فناورانه روزانه سه هزار متر مکعب معادل سه میلیون لیتر آب استحصال و به شبکه آب شهری استان منتقل خواهد شد».

تصویب آئین نامه قانون انتقال آب اما این طرح، تنها اقدام برای کاهش مشکل آب در سیستان و بلوچستان نیست و پس از تصویب قانون انتقال آب عمان به این استان در مجلس، دولت هم در جلسه یک‌شنبه شب، آئین‌نامه اجرایی آن را تصویب کرد تا روند کار سرعت بگیرد.

طبق متن اولیه این آئین‌نامه که در سایت دفتر هیئت دولت منتشر شده است، وزارتخانه‌های نیرو و صمت باید حداکثر تا دو ماه دیگر، نقاط مصرف اولویت‌دار برای تأمین آب شرب و همچنین نیازهای اولویت‌دار بخش صنعت را مشخص و اعلام کنند.

صدر در انتها

کد خبر 600832

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.