سالن‌های مسابقات والیبال قهرمانی‌جهان را بشناسید

مسابقات والیبال قهرمانی مردان جهان سال ۲۰۲۲ در سه سالن آرنا گلیویس، اسپودک‌آرنا و استوژیتس‌آرنا در دو کشور لهستان و اسلوونی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رقابت‌های والیبال قهرمانی مردان جهان ۲۰۲۲ با حضور ۲۴ تیم از چهارم تا بیستم شهریورماه جاری به‌میزبانی دو کشور لهستان و اسلوونی برگزار خواهد شد؛ لازم به ذکر است این رقابت‌ها در ۳ سالن به انجام می‌رسد که ۲ سالن در لهستان و یکی در اسلوونی عهده‌دار میزبانی بازی‌ها هستند.

آرناگلیویس (گلیویتسه) و اسپودک‌آرنا (کاتوویتسه) در کشور لهستان و استوژیتس‌آرنا (لیوبلیانای) اسلوونی سه سالنی هستند که از ۲۴ تیم حاضر در این دوره از مسابقات میزبانی خواهند کرد. دیدارهای مرحله مقدماتی دو گروه A و C به میزبانی لهستان در شهر کاتوویتسه برگزار خواهد شد و چهار گروه دیگر (دوم، چهارم، پنجم و ششم) در پایتخت اسلوونی (لیوبلیانا) به میدان می‌روند. در مراحل بعدی شهر گلیویتسه.لهستان نیز برای برگزاری مسابقات انتخاب شده است.

در ادامه نگاهی به این سالن‌ها خواهیم داشت؛

آرناگلیویس

سالنی چند منظوره در شهر گلیویتسه لهستان است که یکی از بزرگترین و مدرنترین سالن‌های این کشور به شمار می‌رود. این مجموعه شامل دو سالن مجزا است Arena Główna (سالن اصلی) و Mała Arena (سالن کوچک) که هر دو از فناوری‌های پیشرفته استفاده می‌کنند و می‌توان از آنها برای برگزاری مسابقات ورزشی، کنسرت، و یا رویدادهای خانوادگی و.. استفاده کرد.

این مجموعه به‌دلیل اینکه فضای آکوستیک کم‌نظیری دارد، بسیار مورد توجه گروه‌های موسیقی قرار گرفته است. ضمن اینکه بلندترین دیوار کوهنوردی اروپا هم در این مجموعه وجود دارد.

آرناگلیویس مجموعه‌ای سطح جهانی است که بالاترین استانداردهای فناوری در آن به چشم می‌خورد و به‌همین دلیل می‌توان رویدادهای متنوعی ازجمله کنسرت‌ها، نمایش‌ها، مسابقات ورزشی شامل هاکی، دو و میدانی، تنیس، والیبال، بسکتبال، هندبال، فوتبال، بوکس را میزبانی کند. ظرفیت سالن اصلی این مجموعه ۱۳ هزار و ۷۵۲ نفر است.

اسپودک‌آرنا

سالن اسپودک‌آرنا ۱۱ هزار و ۳۶ صندلی دارد و از ۳۵ بخش تشکیل شده است؛ این سالن در مساحتی حدود هفت‌هکتار ساخته شده و امکانات قابل‌توجهی در خود جای داده است.

گفته می‌شود اسپوک یک اثر استثنایی از معماری در لهستان است و به یک مکان ثابت در نقشه کاتوویتسه تبدیل شده و در ۴۵ سال گذشته، ورزشگاه اسپوک‌آرنا به‌عنوان مکانی برای رویدادهای ورزشی مهم، مانند مسابقات قهرمانی‌جهان در والیبال مردان یا هاکی روی‌یخ مورد استفاده قرار گرفته است. همچنین این مجموعه میزبان کنسرت ستاره‌های مشهور جهان بوده است.

اسپودک‌آرنا ظاهر بشقاب‌پرنده خود را مدیون طراحی گرافیکی نیست، بلکه محاسبات ریاضی و معماری دقیقی برای ساخت آن انجام شده است. شکل مخروط کوتاه آن حاصل مدت‌ها تحقیق و بررسی است و معماران محاسبه کردند که این تنها سازه‌ای است که می‌تواند برابر ضربه‌های شدید مقاومت کند.

این مجموعه زمانی یک سینما با ابعاد ۲۲×۱۴ متر در خود جای داده بود که یکی از بزرگ‌ترین سینماها در لهستان بود و در سال ۱۹۷۳ بیش از ۶۰ هزار نفر فیلم «پدرخوانده» را در آنجا تماشا کردند.

استوژیتس‌آرنا

سالن استوژیتس‌آرنا سرپوشیده و چند منظوره در شهر لیوبلیانای اسلوونی واقع شده است. این سالن در شمال شهر واقع شده و به نام منطقه‌ای که در آن قرار دارد نام‌گذاری شده است، اما باتوجه به حقوق اسپانسر، امکان تغییر نام آن در آینده وجود دارد.

گفتنی است این مجموعه تنها در ۱۴ ماه ساخته شده و در تاریخ دهم آگوست سال ۲۰۱۰ با یک مسابقه بسکتبال بین اسلوونی و اسپانیا افتتاح شد که اسپانیا با نتیجه ۷۹ بر ۷۲ برنده دیدار شد.

این سالن ۱۲ هزار و ۴۸۰ صندلی دارد و می‌تواند محل مناسبی برای میزبانی از رشته‌هایی همچون بسکتبال، هندبال و والیبال باشد. این ورزشگاه یکی از مکان‌های اصلی تیم‌ملی اسلوونی در بیشتر ورزش‌های داخل سالن به‌جز هاکی روی‌یخ است.

استوژیتس‌آرنا یکی از چهار مکان مورد استفاده برای مسابقات قهرمانی هندبال زنان اروپا در سال ۲۰۲۲ و همچنین یکی از چهار مکان برای بسکتبال یورو زنان فیبا در سال ۲۰۲۳ خواهد بود.

کد خبر 599475

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.