آیا «سیمپسون‌ها» پیشگو هستند؟

به‌طور حتم شما هم از اتفاقاتی شنیده‌اید که گفته می‌شود پیش‌ از این در انیمیشن «سیمپسون‌ها» پیشگویی شده است. تعداد این پیشگویی‌ها به اندازه‌ای زیاد است که این انیمیشن را به اتفاقی مهم در این صنعت بدل ساخته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مجموعه «سیمپسون‌ها» به‌طور گسترده‌ای تحسین شده است. تا آنجا که مجله تایم آن را بهترین مجموعه فاکس نامید و در سال ۲۰۰۰ «سیمپسون‌ها» یک ستاره در پیاده‌روی مشاهیر هالیوود را از آن خود کرد. این مجموعه تاکنون جوایز متعدد و مهمی از جمله ۳۱ جایزه «امی» ساعات پربیننده، ۳۰ جایزه آنی و یک جایزه «پیبادی» را به دست آورده است.

درباره سیمپسون‌ها

مجموعه سیمپسون‌ها یک مجموعه تلویزیونی پویانمایی آمریکایی ساخته مت گرینیگ است که برای شبکه رسانه‌ای فاکس ساخته می‌شود. این سریال، نمایشی طنز از سبک زندگی خانواده سیمپسون‌ها است که متشکل از هومر، مارج، بارت، لیزا و مگی هستند. این مجموعه فیلم در شهر ساختگی اسپرینگ فیلد اجرا می‌شود که فرهنگ، ارتباطات تلویزیونی و دیگر رفتارهای انسانی را به تصویر می‌کشد.

از آغاز پخش این مجموعه در سال ۱۹۸۹ تا ۲۰۱۷، ۶۲۷ قسمت این انیمیشن پخش شد. «سیمپسون‌ها» بلندترین مجموعه تلویزیونی کمدی موقعیت است. این سریال در سال ۲۰۰۹ با پشت سر گذاردن مجموعه «دود اسلحه» به طولانی‌ترین مجموعه آمریکایی تبدیل شده است.

پیشگویی سیمپسون‌ها

از نظر برخی به‌ویژه در شبکه‌های اجتماعی، سیمپسون‌ها بسیاری از وقایع مهم جهان را پیشگویی کرده‌اند. در طول پخش این مجموعه بسیاری از اتفاقاتی که سیمپسون‌ها برای آینده متصور بوده و از آن سخن گفته‌اند، اتفاق افتاده است. این‌که چنین چیزی به دلیل تیزهوشی نویسندگان آن است یا از روی شانس و تصادف معلوم نیست، اما بیشتر این اتفاقات در حال رخ دادن است.

در ادامه به برخی از مهم‌ترین پیشگویی‌های «سیمپسون‌ها» اشاره می‌کنیم:

سفر فضایی ریچارد برانسون

تصاویری از ریچارد برانسون در یک سفر فضایی در اپیزودی از سیمپسون‌ها در سال ۲۰۱۴ وایرال شد، بعد از آن‌که این کارآفرین برجسته ۷۱ ساله سال ۲۰۲۱ به فضا سفر کرد. در شرایطی که برانسون شرایط بی‌وزنی را در فضا تجربه می‌کرد، ویدئویی از او که در داخل کابین فضاپیمایش معلق مانده بود به زمین ارسال شد.

این ویدئو به شکل باورنکردنی شبیه سکانسی از اپیزودی از «سیمپسون‌ها» در سال ۲۰۱۴ بود.

ماهی سه چشم

در اپیزودی از این انیمیشن که در سال ۱۹۹۰ منتشر شد، بارت یک ماهی سه چشم در رودخانه کنار نیروگاه هسته‌ای صید می‌کند که بسیار خبرساز می‌شود. بیش از یک دهه بعد، یک ماهی سه چشم در یک مخزن آب در آرژانتین رؤیت می‌شود. در کمال ناباوری، این مخزن آب از آبی که از یک نیروگاه برق هسته‌ای می‌آمد تغذیه می‌شد.

ساعت‌های هوشمند

انیمیشن «سیمپسون‌ها» ایده استفاده از ساعت به‌جای تلفن را در یکی از اپیزودهای فصل ششم خود که در سال ۱۹۹۵ منتشر شد و نزدیک به ۲۰ سال پیش از معرفی اولین ساعت هوشمند اپل، به تصویر کشید.

ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ

در اپیزود هفدهم فصل یازدهم این مجموعه در سال ۲۰۰۰ دیده می‌شود که لیزا در آینده به‌عنوان ریاست‌جمهور ایالات‌متحده انتخاب شده است. او در دفتر کار خود خطاب به اعضای دولتش می‌گوید: «همان‌طور که می‌دانید ما یک بودجه بسیار اندک را از رئیس‌جمهور ترامپ به ارث برده‌ایم.» شش سال بعد دونالد ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور جدید ایالات‌متحده سوگند یاد کرد.

شیوع ایبولا

عده‌ای بر این باورند که «سیمپسون‌ها» شیوع ویروس ایبولا در سال ۲۰۱۴ را ۱۷ سال زودتر پیش‌بینی کرده است. در یکی از سکانس‌های اپیزودی در فصل نهم، مارج به بارت که بیمار است توصیه می‌کند کتابی با عنوان «جورج کنجکاو و ویروس ایبولا» را بخواند. این ویروس در دهه ۱۹۹۰ شیوع خاصی نداشت اما چند سال بعد برای مدت‌ها در صدر اخبار جهان قرار گرفت.

تلفن تصویری

دریکی از سکانس‌های اپیزود نوزدهم فصل ششم «سیمپسون‌ها» لیزا در ملاقات با یک پیشگو به ستا ۲۰۱۰ سفر می‌کند و از طریق بخش ویدئوچت تلفن همراه خود که به آن تلفن تصویری گفته می‌شود با مارج صحبت می‌کند. در سال ۲۰۱۰ بود که استیو جابز از ویژگی جدید گوشی‌های هوشمند آیفون درزمینهٔ تماس تصویری با عنوان فیس تایم رونمایی کرد.

حضور تام هنکس در مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری

در مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری جو بایدن که به دنبال حملات به ساختمان کنگره و شیوع ویروس کرونا ساده‌تر از همیشه برگزار شد، تام هنکس، بازیگر ۶۵ ساله، اجرای این مراسم را بر عهده داشت. در نسخه سینمایی «سیمپسون‌ها» درسال ۲۰۰۷، تام هنکس حضور کوتاهی دارد که سخنرانی مشابهی پس از قرنطینه شدن مردم شهر اسپرینگ فیلد ارائه می‌دهد. او در این سخنرانی می‌گوید: «دولت ایالات‌متحده اعتبارش را ازدست‌داده است، به همین خاطر بخشی از اعتبار من را قرض گرفته است.»

آیا «سیمپسون‌ها» پیشگو هستند؟

مقالات زیادی در طول این سال‌ها، پیش‌بینی‌های موفق «سیمپسون‌ها» را برشمرده‌اند. اما برخی از این پیش‌بینی‌ها تکان‌دهنده نیستند. به‌عنوان‌مثال در یک اپیزود این انیمیشن در سال ۱۹۹۵، یک تلفن روی مچ دست یکی از شخصیت‌های این مجموعه دیده می‌شود. عده‌ای امروزه آن را پیشگویی «سیمپسون‌ها» از ساعت هوشمند اپل می‌دانند. درحالی‌که «گری سایمون، استاد آمار دانشکده اقتصاد دانشگاه استرن نیویورک دراین‌باره معتقد است:

«ایده یک وسیله ارتباطی روی مچ دست، به مدت‌ها قبل برمی‌گردد و ویژگی‌های موجود در ساعت اپل با ویژگی‌هایی که ساعت کارتون سیمپسون‌ها دارد مطابقت ندارد.»

در واقع این‌یک پیشگویی نبود، بلکه چنین ایده‌ای در آن زمان شناخته شده بود. اما چون در آن زمان هنوز ساخته نشده بود، امروزه آن را یک پیشگویی می‌دانند.

باید پذیرفت که «سیمپسون‌ها» مجموعه گسترده‌ای از شوخی‌ها هستند که از سال ۱۹۸۹ در حال پخش بوده‌اند، بنابراین این حجم از محتوا باعث شده که برخی از پیش‌بینی‌های این مجموعه درست از آب دربیایند.

دنیل چون، تهیه‌کننده سابق «سیمپسون‌ها» دراین‌باره گفته است:

«ما یک مجموعه بزرگ و طولانی تلویزیونی را ساخته‌ایم بنابراین در چنین شرایطی فرصت زیادی وجود دارد که برخی از داستان‌ها تبدیل به پیشگویی شوند. من فکر نمی‌کنم کسی در مورد پیش‌بینی‌های غلط «سیمپسون‌ها» صحبتی کرده باشد اما حقیقت این است که لیست پیش‌بینی‌های غلط این سریال، چندین برابر طولانی‌تر از مواردی است که محقق شده‌اند.»

«مت زارمسکی»، استادیار ریاضی دانشگاه آلبانی معتقد است که این سریال در ۲۹ فصل اجرا حدود ۱۲ هزار شوخی خاص را به تصویر کشیده است. او توانست حدود ۱۲۲۴ پیش‌بینی صریح را در «سیمپسون‌ها» شناسایی کند. یعنی تعداد بی‌شماری از این پیش‌بینی‌ها نادرست بوده‌اند.

حقیقت آن است که واژه «پیشگویی» برای مردم بسیار جذاب است و همین باعث شده است تا به پیش‌بینی‌های درست «سیمپسون‌ها» اقبال بیشتری نشان دهند و چشم بر پیش‌بینی‌های غلط آن ببندند. همین امر مجموعه «سیمپسون‌ها» را در طول این سال‌ها به یک مجموعه جنجال‌برانگیز و پرحاشیه بدل ساخته است که همواره در صدر اخبار فضای مجازی قرار دارد.

کد خبر 598225

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.