حمل‌ونقل عمومی هوشمند نیازمند حمایت مدیریت شهری

نمایشگاه بین‌المللی اصفهان از روز چهارم مردادماه میزبان سه نمایشگاه تخصصی و مهم است. نمایشگاه‌هایی که حرفه‌ای های صنعت حمل و نقل را گرد هم آورده تا با ارائه آخرین دستاوردها، بازار خود را گسترش دهند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نمایشگاه بین‌المللی اصفهان از روز چهارم مردادماه میزبان سه نمایشگاه تخصصی و مهم است. نمایشگاه‌هایی که حرفه‌ای های صنعت حمل و نقل را گرد هم آورده تا با ارائه آخرین دستاوردها، بازار خود را گسترش دهند. در این نمایشگاه، مدیریت شهری اصفهان، علاوه بر عرضه آخرین دستاوردهای حوزه خدمات شهری، در کنار متخصصان حمل و نقل و ترانزیت قرار گرفته است تا با آشنایی با محصولات آنان بتواند نیازهای خود را تأمین کند.

اولین غرفه‌ای که در نمایشگاه عرض اندام می‌کند، غرفه سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان است. جدیدترین امکانات آتش نشانی شهرداری اصفهان در این غرفه به نمایش عموم درآمده است. اما از آنجا که شرکت‌های خصوصی نیز در کنار مدیریت شهری، دستاوردهای به‌روز را در حوزه خدمات ایمنی و شهری به نمایش عموم گذاشته‌اند، این نمایشگاه می‌تواند فرصت و ظرفیت خوبی برای شهرداری باشد تا همکاری متقابل بین شهرداری و تولیدکنندگان ادوات ایمنی شکل گیرد.

حمل‌ونقل عمومی هوشمند نیازمند حمایت مدیریت شهری

از لابه لای ماشین‌های آتش نشانی و نردبان‌های آنان عبور می‌کنیم و به غرفه‌ای می‌رسیم که خودروهای آفرودی عرضه کرده است. خودروهایی با قدرت بیش از ۱۴۳ اسب بخار که توانایی و ظرفیت باربری ۳۱۰۰ کیلوگرم بار را دارد. به سراغ وانت پیکاپ می‌روم. به گفته مسئول غرفه این خودرو یکی از بهترین محصولات شرکت و تولید میتسوبیشی ژاپن است و این شرکت با استفاده از رابط‌های خود در کشور چین آن را وارد می‌کند. غرفه دار می‌گوید: «در ایران بزرگ‌تر و بلندتر از این ماشین پیدا نمی‌کنید!»

این شرکت، واردکننده ماشین‌های باری است و اکنون در این نمایشگاه خودروهای خود را با طرح‌ها و تخفیف‌های ویژه به علاقه مندان عرضه کرده است. آنها از فرصت نمایشگاه استفاده کرده‌اند تا خودروهای خود را به صورت نقد و اقساط به مشتریان بفروشند.

حمل‌ونقل عمومی هوشمند نیازمند حمایت مدیریت شهری

از حضور دانش بنیان‌ها در این نمایشگاه نیز نباید غافل شد. یکی از غرفه‌ها در اختیار شرکت دانش بنیانی است که در حوزه صنایع روشنایی فعالیت می‌کند. این شرکت محصولات خود را به نمایشگاه آورده است تا مدیران شهری از آن بازدید کرده و پروژه‌های خود را به آن بسپارند. یکی از مدیران شرکت از ویژگی‌های محصولاتشان می‌گوید: «سعی کردیم کم مصرف‌ترین محصولات را تولید کنیم چرا که امروز، صرفه‌جویی در مصرف برق اهمیت بسیاری دارد».

محفظه‌ای شیشه‌ای در کنار غرفه است که جریان آب در آن جلب توجه می‌کند. غرفه‌دار می‌گوید: «این آزمایش محصولات ماست. این محصولات در زیر چنین جریان آبی نیز سالم می‌ماند و مقاومت بالایی دارد. بنابراین اگر در شهر نصب شود می‌تواند در برابر باران مقاومت کرده و آسیبی نمی‌بیند».

طراحی‌های منحصر به فرد این شرکت نیز دیدنی است. آنها یک درخت نوری را در غرفه خود نصب کرده‌اند که ادعایشان مبنی بر توانای طراحی و اجرای پروژه‌هایی همچون آنچه در کشورهای خارجی می‌بینیم را ثابت می‌کند. آنها بیش از ۱۵ سال سابقه فعالیت مستمر در زمینه خلق و نورپردازی دارند و المان‌های شهری نوآورانه‌ای تولید می‌کنند که می‌تواند در زیباسازی شهرمان نقش ایفا کند.

البته مدیران شرکت گلایه‌هایی نیز دارند: «بیشتر شرکت‌های حاضر در نمایشگاه واردکننده تجهیزات هستند. حضور شرکتی همچون ما که دانش بنیان است در این نمایشگاه بیش از این باید مورد استقبال مخاطبان و به ویژه مدیریت شهری قرار می‌گرفت. آمده بودیم محصولاتمان را عرضه کنیم تا مدیریت شهری اصفهان آن را مشاهده و پروژه‌هایشان را به ما بسپارند!».

حمل‌ونقل عمومی هوشمند نیازمند حمایت مدیریت شهری

بیش از ۷۰ شرکت کننده در این نمایشگاه شرکت کرده‌اند و بزرگترین غرفه در قلب نمایشگاه در اختیار گروه بهمن است. نمی‌توان از زیبایی آخرین مدل‌های خودرو عرضه شده در این غرفه چشم‌پوشی کرد. در بخشی از این غرفه، موتورسیکلت‌هایی عرضه شده که قیمت آن نسبت به نمونه‌های مشابه بازار بیش از ۲۰ میلیون تومان ارزان‌تر است!

مسئول فروش این موتورسیکلت‌ها می‌گوید: «قیمت محصولات این شرکت نسبت به رقبا مناسب‌تر است چراکه بخشی از محصولات داخلی و سایر محصولات مونتاژی از محصولات خارجی است. سعی می‌کنیم برای تأمین قطعات از شرکت‌های داخلی تولیدکننده بهره ببریم اما بخشی از قطعات استفاده شده نیز وارداتی است».

یک موتور برقی در این غرفه است که به گفته فروشنده آن، با هر مرتبه شارژ شدن ۴۰ کیلومتر حرکت خواهد کرد و براساس نحوه استفاده، باتری آن تا دو سال سالم خواهد ماند. به گفته مدیر داخلی این شرکت، حضور در چنین نمایشگاه‌هایی باعث شده مشتریان از نزدیک محصولات را مشاهده کرده و با شناخت انواع محصولات و مقایسه آن با نمونه‌های مشابه، تصمیم بهتری برای خرید بگیرند.

حمل‌ونقل عمومی هوشمند نیازمند حمایت مدیریت شهری

یک اتوبوس واحد توجه ام را جلب می‌کند. به سراغ آن می‌روم تا مشخصات و دلیل حضور این اتوبوس در نمایشگاه را جویا شوم. طول این اتوبوس ۱۲ متر و کاملاً هوشمند است. فروشنده آن می‌گوید: «آلایندگی این اتوبوس صفر است و همه خدمات پس از فروش آن توسط شرکت ارائه می‌شود. چهار دوربین در اطراف این اتوبوس نصب شده تا موانع را از پنج متری تشخیص داده و سلامت مسافران را تضمین کند».

اتوبوس روشن می‌شود. یک رمپ در مقابل درب عقب اتوبوس قرار گرفته است و با فرمان راننده می‌بینم که ارتفاع اتوبوس کم شد تا این رمپ برای حرکت معلولان آماده شود. به نظر می‌رسد مدیر شرکت در حال معرفی اتوبوس به یکی از مدیران شهری است. او، یکی از مدیران خدمات شهری شهرداری بوشهر است که در این نمایشگاه حضور یافته تا آخرین دستاوردهای حوزه حمل و نقل شهری را ببیند و به شهر خود ببرد.

هزینه خرید این اتوبوس چقدر است؟ امید بی‌نظیر، قائم مدیرعامل شرکت پاسخ می‌دهد: «نمیتوانم هزینه دقیق تمام شده این اتوبوس را اعلام کنم. این اتوبوس سفارشی سازی می‌شود و براساس امکاناتی که شهرداری‌ها درخواست می‌دهند قیمت آن از پنج میلیارد تومان تا بیشتر تعیین خواهد شد».

این فعال بخش خصوصی از مشکلاتی که در فعالیتش با آن مواجه است می‌گوید: «مدیران ما حاضرند هزینه خرید یک اتوبوس نو را به نوسازی ناوگان فرسوده اختصاص دهند که نه تنها سودی نداشته بلکه کمتر از دو سال به عمر آن اضافه می‌شود. این درحالی است که شرکت ما می‌تواند در یک شیفت کاری، ۱۵۰۰ اتوبوس با همین کیفیت تولید کند. این اتوبوس برای حرکت در همه فضاهای شهری حتی مکان‌هایی که رطوبت و گرمای شدید و یا بارش باران و برف دارد مناسب است».

بی‌نظیر از نبود حمایت‌های دولتی و درپی آن کاهش اشتغال شرکت می‌گوید و گلایه می‌کند: «متولی این نمایشگاه مدیریت شهری است که حضور چندانی در آن نداشته است. شرکت ما می‌تواند مشکل حمل و نقل عمومی کلانشهرها را رفع کند اما امروز به دلیل نبود سفارش از سمت مدیریت شهری شرکت در حالت نیمه تعطیل قرار گرفته و کارمندان خود را به سختی حفظ کرده است».

حمل‌ونقل عمومی هوشمند نیازمند حمایت مدیریت شهری

حضور در این نمایشگاه برای من نوید بخش روزهای خوب بود. روزهایی که می‌توانم شاهد حضور به روزترین دستاوردها در حوزه حمل و نقل شهری، تجهیزات ترافیکی هوشمندسازی شهری، صنایع روشنایی، مبلمان و المان‌های شهری، آتش‌نشانی و خدمات ایمنی و تجهیزات ایمنی باشم.

البته حمایت بیشتر مدیریت شهری با اعتماد به فعالان بخش خصوصی داخل نیز امری است که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

علاقه‌مندان به بازدید از یازدهمین نمایشگاه جامع مدیریت شهری (خدمات شهری)، پنجمین نمایشگاه تخصصی حمل و نقل و ترانزیت و دوازدهمین نمایشگاه تخصصی تجهیزات ایمنی و حفاظت می‌توانند از ساعت ۱۴ تا ۲۲ روزهای چهارم تا هفتم مردادماه ۱۴۰۱ به نمایشگاه بین‌المللی اصفهان واقع در کمربندی شرق، روبه‌روی منطقه روشن‌دشت مراجعه کنند.

کد خبر 591807

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.