چهارمین حلقه؛ نجات‌بخش ترافیک و توسعه افقی اصفهان

با توجه به توسعه افقی شهر اصفهان و افزایش حجم ترافیک سه رینگ این کلان‌شهر، احداث حلقه حفاظتی شهر یا رینگ چهارم ترافیکی به طول ۷۸.۲ کیلومتر به عنوان پروژه زیرساختی در دستور کار مدیران شهری اصفهان قرار گرفت چرا که احداث و تکمیل آن در کاهش ترافیک و صرفه‌جویی در مصرف سوخت و زمان تاثیر بسزایی خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطالعات اولیه پروژه حلقه حفاظتی شهر اصفهان از سال ۸۶ برای رفع مسائل ترافیکی و مشخص شدن محدوده افقی این کلان‌شهر تعریف شد، در سال ۸۹ به تصویب شورای عالی استان رسید و از طرف استاندار وقت به شهرداران شهرهای در مسیر اجرای این طرح، ابلاغ شد.

حلقه حفاظتی شهر اصفهان حدود ۷۸.۲ کیلومتر است که حدود ۴۶ کیلومتر آن در محدوده ۱۱ منطقه شهرداری اصفهان قرار دارد، بعضی از قسمت‌های این پروژه در محدوده یا حریم شهر اصفهان است و سایر قسمت‌های آن نیز در شهرهای برخوار، خمینی‌شهر، فلاورجان و شهرهای حبیب‌آباد، دولت‌آباد، خورزوق، درچه و ابریشم قرار دارد، البته مدیریت این پروژه بزرگ به عهده شهرداری اصفهان است.

طی سال‌های گذشته در طرح‌هایی از جمله میدان استقلال، تقاطع شهدای اشکاوند، دوربرگردان شهید بالایی و تقاطع رضوان، مجموعه پل‌های سردار شهید سلیمانی، پل آفتاب و بلوار فرزانگان که اجرای آنها در تداخل و تقاطع با رینگ حفاظتی بود، به‌عنوان بخش‌هایی از پروژه حلقه حفاظتی اجرا شده است.

شهرداری اصفهان در سال‌های گذشته طی جلساتی با استانداری و فرمانداری شهرستان‌ها در صدد بود بودجه دولتی را برای پروژه حلقه حفاظتی که پس از قطار شهری یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های عمرانی بزرگ شهر اصفهان است، تصویب کند.

طرح حلقه حفاظتی به پنج اولویت تقسیم شده است که اولویت اول از کیلومتر صفر تا ۹ و اولویت دوم از کیلومتر ۴۵ تا محل تقاطع حلقه حفاظتی با اتوبان ذوب‌آهن در شرق زندان دستگرد است؛ اگر به سمت جنوب و جنوب غربی حرکت کنیم، در منطقه ۱۳ و شهر ابریشم و حدود ۱۰ کیلومتر نیز در اراضی ارتش و از جنوب سپاهان‌شهر که به بزرگراه شهید دستجردی متصل می‌شود، در اولویت دوم اجرایی طرح حلقه حفاظتی قرار دارد، البته برای تحقق آن به همراهی ارتش و سپاه در این قسمت نیاز است.

در اولویت دوم رینگ حفاظتی از کیلومتر ۴۵ تا ۶۳ به کمربندی شهر متصل می‌شود و ادامه آن نیز به کیلومتر صفر در کنار تقاطع شهید سردار سلیمانی می‌رسد و حدود ۶۰ درصد از کارایی رینگ را تکمیل می‌کند؛ اولویت سوم پروژه حلقه حفاظتی شهر در شهرستان‌های خمینی‌شهر و درچه و از کیلومتر ۲۹ تا ۴۵ در این اولویت قرار دارد.

از کیلومتر ۶۳ در مجاورت سیتی‌سنتر تا تقاطع سردار شهید سلیمانی به طول حدود ۱۸ کیلومتر در اولویت چهارم پروژه قرار دارد که این مسیر نیاز به آزادسازی ندارد و تنها باید تعریض شود.

چهارمین حلقه؛ نجات‌بخش ترافیک و توسعه افقی اصفهان

اولویت پنجم پروژه حلقه حفاظتی از کیلومتر ۹ تا ۲۹ در اراضی شهرهای حبیب‌آباد، خورزوق و دولت‌آباد و منطقه ۱۲ است که حدود ۲۰ کیلومتر خواهد بود.

برای احداث پروژه حلقه حفاظتی شهر، کیلومتر صفر تا ۹ در اولویت قرار گرفته است؛ کیلومتر صفر این پروژه از محل مجموعه پل‌ها و تقاطع چهار سطحی سردار شهید سلیمانی است و در ادامه نیز جاده خاتون‌آباد و اتصال آن به ادامه بلوار فرزانگان است.

رعایت استانداردها برای احداث رینگ چهارم

اصغر کشاورزراد، معاون عمران شهری شهردار اصفهان با بیان اینکه طول حلقه حفاظتی شهر حدود ۷۸.۲ کیلومتر است، می‌گوید: حدود ۴۶ کیلومتر رینگ حفاظتی شهر در ۱۱ منطقه شهرداری اصفهان قرار دارد، برخی از قسمت‌های این پروژه در محدوده یا حریم شهر اصفهان است و سایر قسمت‌های آن نیز در محدوده فرمانداری‌های برخوار، خمینی‌شهر، فلاورجان و شهرهای حبیب‌آباد، دولت‌آباد، خورزوق، درچه و ابریشم قرار دارد.

وی با بیان اینکه مدیریت پروژه حلقه حفاظتی به عهده شهرداری اصفهان است، می‌افزاید: استانداردهای لازم برای احداث حلقه حفاظتی همچون حداقل سه یا چهار خط حرکت تندرو و دو خط برای برقراری دسترسی به مراکز جمعیتی کوچک، مراکز صنعتی و روستاها در سمت کندرو، نبود گذر عرضی و تقاطع همسطح و وجود زیرگذرها و روگذرها برای عبور افراد و وسایل نقلیه در نقاط جمعیتی رعایت شده است.

معاون عمران شهری شهردار اصفهان با بیان اینکه پروژه رینگ چهارم به کاهش ترافیک و آلودگی هوای اصفهان کمک خواهد کرد، تصریح می‌کند: مزایای احداث این رینگ بر کسی پوشیده نیست، زیرا موجب کاهش زمان سفر و آلودگی هوا، کاهش مصرف سوخت و صرفه جویی اقتصادی می‌شود.

وی با اشاره به احداث رینگ چهارم ترافیکی شهر اصفهان حدفاصل کیلومتر ۲۵۰۰ تا ۴۰۰۰، اظهار می‌کند: احداث این بخش پروژه از مهرماه سال گذشته در دستور کار قرار گرفت و در صورت آزادسازی تا پایان سال جاری مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

انجام ۸۰ درصد آزادسازی‌های کیلومتر ۲۵۰۰ تا ۴۰۰۰

کشاورزراد ادامه می‌دهد: پروژه عملیات احداث کیلومتر ۲۵۰۰ تا ۴۰۰۰ حلقه حفاظتی شهر اصفهان واقع در محدوده منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان، در حال حاضر ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی با اشاره به مشخصات مورد استفاده تا پایان پروژه احداث کیلومتر ۲۵۰۰ تا ۴۰۰۰ حلقه حفاظتی شهر اصفهان، خاطرنشان می‌کند: برای احداث این بخش از پروژه رینگ چهارم، ۷۳ هزار و ۵۰۰ مترمکعب خاک، ۲۷ هزار تن آسفالت مورد استفاده قرار می‌گیرد و ۳۴ هزار مترمکعب ساب بیس، ۱۸ هزار مترمکعب بیس و ۹۷ هزار مترمکعب خاک‌برداری انجام می‌شود.

چهارمین حلقه؛ نجات‌بخش ترافیک و توسعه افقی اصفهان

معاون عمران شهری شهردار اصفهان با بیان اینکه مبلغ ۱,۳۱۰ میلیارد ریال قرارداد اجرایی احداث کیلومتر ۲۵۰۰ تا ۴۰۰۰ حلقه حفاظتی اصفهان است، تصریح می‌کند: تاکنون ۱۴۲ هزار و ۵۰۰ ساعت نیرو و ۵۴ هزار و ۵۰۰ ساعت ماشین‌آلات برای احداث آن مورد استفاده قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه کیلومتر ۲۵۰۰ تا ۴۰۰۰ حلقه حفاظتی شهر، شامل دو مسیر کندرو، دو مسیر تندرو، رفیوژ بین دو تندرو به عرض پنج متر و رفیوژ بین تندرو و کندرو به عرض ۳.۴ متر به‌صورت شمال به جنوب به عرض کلی ۷۵ متر است، می‌افزاید: در میانه مسیر، تقاطع غیرهمسطح بهاران واقع‌شده است که خیابان رویان را به روستای بهاران متصل می‌کند و توسط چهار رمپ و دو لوپ، تردد و دسترسی ایمن در این محدوده را فراهم کرده است.

کشاورزراد اضافه می‌کند: تاکنون ۸۰ درصد عملیات آزادسازی کیلومتر ۲۵۰۰ تا ۴۰۰۰ مسیر رینگ با صرف هزینه‌ای بالغ بر ۵۵۰ میلیارد ریال انجام شده است.

کد خبر 591349

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.