نباید از تاریخ‌نگاری علمی جریان انقلاب اسلامی مغفول ماند

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان گفت: برای عبرت‌آموزی از جریان انقلاب اسلامی نباید از تاریخ‌نگاری علمی این جریان مغفول ماند. روایت‌گران دفاع مقدس می‌توانند با روایت رشادت‌ها، جوانان را راهنمایی کنند تا از اصول انقلاب اسلامی فاصله نگرفته و به آن پایبند باشند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اصغر منتظرالقائم امروز _سه‌شنبه، چهارم مردادماه ۱۴۰۱_ در همایش آموزشی راویان و پیام‌آوران ایثار استان اصفهان، اظهار کرد: راویان دفاع مقدس بر بام انقلاب اسلامی قرار گرفته‌اند و تجربه پیشینیان را انتقال می‌دهند. برای بیان هویت جمهوری اسلامی باید تاریخ آن و کارنامه نهضت مقاومت بیان شود.

وی افزود: یک سوم آیات قرآن کریم تاریخی است. روایت مقاومت مسلمین و تحرکات منافقان در قرآن کریم مطرح شده است. قرآن کریم تاریخ علمی و تحلیلی ارائه کرده است که علل شکست جنگ‌ها نیز در آن کاملاً مشخص است.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان گفت: سرگذشت پیشینیان به عنوان ابزار عبرت در قرآن کریم بیان شده است. بنابراین فقط بیان تاریخ نمی‌تواند مؤثر باشد به چرایی اتفاقات تاریخی نیز باید توجه داشت. همچنین در نهج‌البلاغه نیز تاکید بسیاری بر عبرت‌گیری از تاریخ شده است.

منتظرالقائم اضافه کرد: در جنگ جهانی دوم، انگلیسی‌ها با سوزاندن ارزاق مردم، یک‌سوم جمعیت ایران را کشتند و امروز نیز با جنگی که علیه اوکراین رخ داده است، به دنبال ایجاد قحطی جهانی هستند. این موضوع نشان می‌دهد نمی‌توان به این کشورها اعتماد کرد.

وی در ادامه با اشاره به وظایف راویان دفاع مقدس گفت: انقلاب اسلامی ایران مهم‌ترین رویداد اواخر قرن ۲۰ در ایران بود که نهضت مقاومت از آن ایجاد شد. تاریخ‌نگاری در جریان انقلاب اسلامی نیز حائز اهمیت است‌. روایتگری ناظران خارجی بر اساس مشاهدات یا تحلیل‌های سیاسی اجتماعی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی منشأ اثر شد. همچنین مورخان داخلی نیز به تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی پرداختند.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان گفت: پس از جنگ تحمیلی، تاریخ شفاهی به عنوان روشی نو، توسط تاریخ‌نگاران به کار گرفته شد. در دهه ۷۰ نیز کتاب‌های خاطرات خودنگاشت و نگارش آثاری پیرامون انقلاب اسلامی بر مبنای تاریخ شفاهی تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی نسبت به گذشته رشد یافت. در دهه ۸۰ تاریخ‌نگاری به عرصه علمی و دانشگاهی وارد شد.

منتظرالقائم اضافه کرد: گسترش تاریخ شفاهی موجب تحول در شیوه تاریخ‌نگاری شده است. تاریخ شفاهی برای آن دسته از مردم که در گذشته به دلیل نبود فرصت امکان ثبت واقعه را نداشته‌اند، فرصتی پدید آورد که امروزه راویان دفاع مقدس می‌توانند از آن بهره ببرند.

وی تصریح کرد: جریان‌شناسی نگارش تاریخ انقلاب اسلامی در قالب پنج گروه تاریخ‌نگاری موافقان پهلوی، مخالفان پهلوی، تاریخ‌نگاری دانشگاهی، نویسندگان حامی انقلاب اسلامی در خارج و جریان روشنفکری شناسایی شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان گفت: برای عبرت‌آموزی از جریان انقلاب اسلامی نباید از تاریخ‌نگاری علمی این جریان مغفول ماند. روایت‌گران دفاع مقدس می‌توانند با روایت رشادت‌ها، جوانان را راهنمایی کنند تا از اصول انقلاب اسلامی فاصله نگیرند و به آن پایبند باشند.

کد خبر 591047

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.