اجرای غربالگری اختلال حافظه برای افراد ۶۰ تا ۷۵ سال

معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور از برنامه‌ریزی‌ برای انجام غربالگری اختلال حافظه (دمانس) برای افراد ۶۰ تا ۷۵ سال در دو استان کشور به صورت آزمایشی، خبر داد.

به گزارش ایمنا، افروز صفایی‌فرد، اظهار کرد: در حال برنامه‌ریزی‌های اولیه هستیم که تا پایان امسال برنامه غربالگری اختلال حافظه (دمانس) برای افراد ۶۰ تا ۷۵ سال در دو استان کشور به صورت آزمایشی و در نهایت این برنامه در سراسر کشور اجرا شود.

وی با بیان اینکه دمانس نوعی اختلال حافظه است، افزود: هدف از اجرای این برنامه این است که بتوان با تشخیص به موقع دمانس و مداخلات، سیر بیماری را کندتر کرد تا در نتیجه سیر ناتوانی افراد کمتر شود.

معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: این برنامه درحال‌حاضر به صورت پایلوت در دو استان انجام می‌شود و استان‌های پیشنهادی، یزد و مرکزی هستند که از نیمه دوم سال، این طرح اجرایی خواهد شد.

غربالگری دمانس در دو استان از طریق فراخوان

وی تصریح کرد: پرسش‌نامه‌هایی در این زمینه تهیه و تنظیم شده که از طریق آن‌ها می‌توان تشخیص داد فرد در معرض خطر دمانس است و سپس با مداخلات توان‌بخشی می‌توان جلوی سیر بیماری را گرفت.

صفایی‌فرد با اشاره به اینکه غربالگری دمانس در دو استان مذکور کشور از طریق فراخوان انجام می‌شود، اضافه کرد: درحال تهیه اقدامات اجرایی هستیم و در این برنامه مشارکت خانواده‌ها نیز مؤثر است.

وی گفت: در اجرای این برنامه پرسش‌گرها را آموزش می‌دهیم که چگونه می‌توانند سالمند را بررسی کنند و براساس این آموزش‌ها، سالمندان غربال می‌شوند و سپس به متخصصان اعصاب و روانپزشک ارجاع داده می‌شوند تا تشخیص نهایی صورت گیرد. امید است تا بودجه این برنامه در اسرع وقت تأمین و برنامه زودتر اجرایی شود.

منبع: ایرنا

کد خبر 585065

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.