۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۱
دکتر شریعتی، مرحوم یا شهید؟ 

«بیست‌ونهم خردادماه سال ۱۳۵۶ خبر فوت ناگهانی دکترعلی شریعتی در لندن، خیلی‌ها را شوکه کرد. با توجه به فضای سیاسی آن زمان، افکار عمومی بیش از آن که این اتفاق را مرگ طبیعی بداند، آن را حذف فیزیکی و شهادت تلقی کرد.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، کاربری در صفحه شخصی خود در اینستاگرام با اشاره به ناگفته‌های درگذشت دکتر علی شریعتی نوشت: «دکتر شریعتی، مرحوم یا شهید؟!

بیست‌ونهم خردادماه سال ۱۳۵۶، خبر فوت ناگهانی دکتر علی شریعتی در لندن، خیلی‌ها را شوکه کرد. با توجه به فضای سیاسی آن زمان، افکار عمومی بیش از آن‌که این اتفاق را مرگ طبیعی بداند، آن را حذف فیزیکی و شهادت تلقی کرد.

فرضیه‌ای که حتی پس از سقوط رژیم شاه و انتشار اسناد ساواک نیز اثبات نشد.

آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله‌العالی) در حاشیه‌ای که بر کتاب جریان‌های و سازمان‌های مذهبی سیاسی ایران نوشته‌اند: این ماجرا را این‌گونه روایت می‌کنند: در آغاز همه معتقد بودند که او کشته شده است، من در مشهد جزو سه چهار نفر اولی بودم که از واقعه مطلع شدند و تقریباً شک نکردیم که شهید شده است. پدرش هم در جلسه دو سه روز بعد در منزل یکی از دوستان، هنگامی که نرم‌نرم به او تفهیم شد که دکتر فوت کرده است، اولین جمله او که با گریه و زاری همراه بود، این بود که علی را کشتند و همه جمعیت ۲۰-۳۰ نفری آن جلسه که همه هم می‌گریستند، همین را فهمیده بودند، مسئله سکته و ربط آن به روزی ۷۰، ۸۰ سیگاری که دکتر دود می‌کرد، بعداً به تدریج مطرح شد.

منبع: مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی»

دکتر شریعتی، مرحوم یا شهید؟ 

کد خبر 582739

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.