مجموعه پیشنهادات هنرمندان برای ارتقای هنر صنایع دستی اصفهان

یک هنرمند پیشکسوت با بیان نقطه نظرات و مجموعه پیشنهادات خود برای ارتقا جایگاه هنر صنایع دستی گفت: صنایع دستی، میراثی است که باید حفظ و حراست شود و اگر هنری از بین رفت به این راحتی دوباره زنده نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، غلامرضا فیض الهی عصر امروز _یک‌شنبه بیست‌ودوم خردادماه_ در آیین تجلیل از پیشکسوتان صنایع دستی در مهمانسرای عباسی اصفهان، با اشاره به حضور رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) در نمایشگاه صنایع دستی همدان طی چند سال گذشته، اظهار کرد: ایشان در این بازدید بیان کردند که من از این همه هنرهای زیبا و متنوع بهت زده شده‌ام و مسئولین صنایع دستی باید برنامه‌ریزی کنند تا این فرهنگ نیاکان ما رشد کند.

وی افزود: هنر صنایع دستی، میراثی است که باید حفظ و حراست شود و برنامه ریزی صورت گیرد که ذوق و هنر هنرمندان تداوم یابد.

فیض الهی تصریح کرد: ما جامعه و مردمی هستیم که در دوره‌های مختلف تاریخی حتی زمان اشغال توسط مغول‌ها، در اوج هنر قرار داشتیم لذا باید این میراث را حفظ و مراقبت کنیم و نگذاریم هنری که نیاکان ما با چنگ و دندان حفظ کردند، از بین رود.

وی تاکید کرد: اگر هنری از بین رفت به این راحتی دوباره زنده نمی‌شود، چون اغلب هنرها سینه به سینه به دست ما رسیده است.

فیض الهی در ادامه به بیان نقطه نظرات و مجموعه پیشنهادات خود برای ارتقا جایگاه هنر صنایع دستی پرداخت و گفت: رعایت حقوق و تامین امنیت جانی و مالی گردشگران، توسعه و گسترش فرهنگ گردشگر در کشور برای ارتقای جایگاه این هنر مفید است و ما باید کاری کنیم که باور مردم ما این بشود که گردشگر فرصتی برای ما هست.

او ادامه داد: تبلیغات منظم، کارآمد و هماهنگ از سوی وزارت خارجه، نمایش هنر صنایع دستی به بهترین شکل، ارائه خدمات بانکی پیشرفته و امکان استفاده از کارت‌های بانکی بین‌المللی، تسریع در صدور ویزا، فراهم کردن بستر حضور بخش خصوصی در عرصه صنایع دستی، امکان صادرات صنایع دستی و کاهش عوارض و مالیات از جمله دیگر پیشنهادات است.

فیض الهی یادآور شد: تبلیغات گسترده از صنایع دستی در رسانه‌های گروهی و نمایش آثار صنایع دستی در فیلم‌ها، امکان حضور هنرمندان در شهرهای خواهرخوانده، ارتباط بیشتر و بهتر با دانشگاه‌ها خاصه دانشگاه هنر نیز باعث ارتقای جایگاه صنایع دستی می‌شود و شایسته است تحقیقات و مطالعات درباره بازار هدف و سلایق جامعه هدف از سوی دانشجویان رقم بخورد.

این هنرمند پیشکسوت همچنین اعزام هنرمندان به همراه دیگر تجار و بازرگانان، استاندارد کردن صنایع دستی، ممانعت از خروج محصولات صنایع دستی بی کیفیت و تقلبی به خارج از کشور که باعث ضربه به بدنه آبروی هنر و هنرمند کشور می‌شود، استفاده از شبکه‌های برون مرزی برای شناساندن فرهنگ و هنر ایران زمین به دنیا، تقویت ارتباطات و تعاملات فرهنگی با کشورهای دنیا، بهسازی و بازسازی خانه‌های تاریخی به همت سازمان میراث و شهرداری و بخش خصوصی و در اختیار هنرمندان قرار دادن، توسعه سایت‌های باستان شناسی، رفع مشکل چندین ساله بیمه هنرمندان صنایع دستی را از موارد پیشنهادی خود دانست.

وی تصریح کرد: در اختیار قرار دادن مکان‌هایی چون مغازه‌های شرق چهارباغ برای مدت معین به هنرمندان، برپایی غرفه‌ها و نمایشگاه‌ها در مکان‌های مختلف برای هنرمندان، پیشنهاد تشکیل نهاد پژوهشی برای راهنمایی هنرمندان در خصوص بازار هدف، استفاده از هنر کاشی کاری در ساختمان‌های شهری و معماری شهرسازی، شناخت و معرفی هنرمندان شاخص در کتاب‌های درسی، تقدیر از هنرمندان جوان در کنار پیشکسوتان، برگزاری نشست‌های صمیمی شهردار با هنرمندان و در آخر تعیین تکلیف و آغاز ایجاد موزه اصفهان از جمله پیشنهادات است.

به گزارش ایمنا، در این مراسم از ۲۰ هنرمند پیشکسوت در رسته‌های مختلف هنری، فعال در حوزه آموزش صنایع دستی، کارآفرینان و هنرمندان خلاق و شرکت‌های فعال در حوزه‌های مختلف مرتبط با صنایع دستی تجلیل و تقدیر شد.

همچنین از دو اثر هنری نخست تابلو هنر نقاشی با نام «پیوند» اثر هنرمند برجسته سید جعفر سیدفتاحی و اثر دوم هنری «اشک زاینده رود» اثر مسعود فروتن نژاد در حوزه زیورآلات رونمایی شد.

کد خبر 581436

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.