کرونا با علائم گوارشی و اسهال خود را نشان می‌دهد/درمان سرپایی بیشتر بیماران

مدیرگروه مبارزه با بیماری‌های عفونی مرکز بهداشت استان اصفهان بیشتر موارد دارای علائم بیماری‌های گوارشی و اسهال را مبتلا به کرونا دانست و گفت: توجه به بهداشت فردی، ضدعفونی مواد غذایی، سبزیجات و میوه‌ها و شستن دست‌ها، برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های گوارشی در فصل گرما باید مورد توجه قرار گیرد.

رضا فدایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: آماری در زمینه میزان شیوع بیماری‌های گوارشی در اصفهان وجود ندارد اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که تعداد بیماران در حد عرف فصل گرما است؛ همچنین بیشتر مواردی که با علائم بیماری‌های گوارشی و اسهال به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند، مبتلا به کرونا هستند.

وی دلیل شیوع اختلالات گوارشی مانند اسهال در تابستان را تماس و مصرف آب آلوده، سبزیجات و میوه‌های آلوده دانست و افزود: توجه به بهداشت فردی، ضدعفونی کردن مواد غذایی، سبزیجات و میوه‌ها و شستن مستمر دست‌ها، نکاتی است که برای پیشگیری از ابتلاء به بیماری‌های گوارشی باید مدنظر قرار داد.

مدیرگروه مبارزه با بیماری‌های عفونی مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: بیماری کرونا که تاکنون علائم تنفسی از خود نشان می‌داد از زمان شروع فصل گرما با علائم گوارشی گزارش می‌شود بنابراین با توجه به اینکه در فصل گرما و شرایط کم‌آبی قرار داریم به افراد توصیه می‌کنیم بهداشت آب و مواد غذایی را رعایت کنند، سبزیجات را شسته و ضدعفونی کنند و از آب نامطمئن برای شرب استفاده نکنند تا در فصل گرما کمتر با بیماری‌های اسهالی روبه‌رو شویم.

وی با اشاره به اینکه اکثر قریب به اتفاق بیماری‌های گوارشی به شکل سرپایی درمان می‌شوند، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بیماری‌های گوارشی معمولاً حاد نیستند، موارد ابتلاء به آن نیز ثبت نمی‌شود؛ این وضعیت اکنون در بیشتر نقاط ایران وجود دارد زیرا در اواخر اپیدمی کرونا هستیم و بیماری خود را به شکل مشکلات گوارشی نشان می‌دهد.

فدایی، تب همراه با اسهال را مهم‌ترین نشانه مشکلات ویروسی دستگاه گوارش بیان کرد و گفت: جایگزینی مایعات با مواد غذایی موجود در رژیم غذایی خودبه‌خود باعث بهبود مشکلات گوارشی می‌شود البته در موارد شدید، بیمار باید به پزشک مراجعه و داروهایی مانند ORS یا سرم استفاده کند و مراقبت‌های پزشکی لازم انجام شود اما درمان اصلی گنجاندن فراوان آب و مایعات در رژیم روزانه است.

وی با اشاره به افزایش بیماری گوارشی در فصول گرم به دنبال مصرف آب و مواد غذایی آلوده، تصریح کرد: این بیماری در همه گروه‌های سنی به ویژه کودکان و نوجوانان گزارش شده است و برای افرادی که بیماری زمینه‌ای و ضعف در سیستم ایمنی ندارند و در طیف سنی نوزادی و سالمندی نیستند، درمان خانگی کفایت می‌کند.

کد خبر 581204

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.