آغاز اقدامات شهرداری مشهد برای مهار بیماری سالک

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار مشهد گفت: در حال اجرای ۱۲ اقدام بهداشتی و زیست‌محیطی برای کنترل و مهار بیماری سالک در مناطق سیزده‌گانه این شهر هستیم.

علی نجفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: جمع‌آوری خاک و نخاله، پاک‌سازی زمین‌های خالی، جمع آوری زباله، شست‌وشوی کانال‌ها و ضدعفونی مخازن زباله از جمله این اقدامات است.

وی اضافه کرد: رهاسازی فاضلاب در معابر شهری توسط شهروندان از عوامل شیوع سالک است و شهرداری در این خصوص ساختمان‌هایی که اقدام به رهاسازی فاضلاب می‌کنند را شناسایی و برای برخورد با صاحبانشان به مرکز بهداشت منطقه معرفی می‌کند.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار مشهد گفت: جمع‌آوری دام و طیور در مناطق حاشیه شهر و جمع‌آوری سگ‌های ولگرد از دیگر این اقدامات است و سالانه بین پنج تا شش هزار سگ بلاصاحب در مشهد جمع‌آوری می‌شود.

وی افزود: آموزش شهروندی هم نقش مهمی در کنترل این بیماری دارد، پشه سالک در محیط مرطوب رشد می‌کند، اما تا ارتفاع بیشتر از یک متر نمی‌تواند پرواز کند؛ لذا شهروندان می‌توانند با رعایت مسائل بهداشتی از جمله نصب توری در پنجره‌ها، نریختن زباله و خاک و نخاله در معابر و هدایت نکردن فاضلاب‌ها به معابر در پیشگیری از بروز این بیماری مؤثر باشند.

نجفی اضافه کرد: نشانی افرادی که به سالک مبتلا می‌شوند، از سوی مرکز بهداشت به شهرداری اعلام می‌شود و اقدامات کنترلی و آموزش شهروندی در آن محدوده‌ها بیشتر می‌شود.

به گزارش ایمنا، طبق اعلام دانشگاه علوم پزشکی مشهد، سالانه ۱۶ هزار مورد ابتلا به سالک در ایران ثبت می‌شود که حدود یک‌هزار مورد آن مربوط به حوزه تحت پوشش این دانشگاه بوده است؛ سالک یا لیشمانیوز پوستی شایع‌ترین نوع بیماری پوستی است که بر اثر گزش جنس ماده پشه خاکی به نام لیشمانیا به انسان منتقل می‌شود.

سالک در کشورهای گرمسیری و نیز چین، سوریه، عربستان، عراق، ایران، فلسطین، قفقاز و جنوب شرقی روسیه، پاکستان، افغانستان و هند شایع است.

کد خبر 580737

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.