هویت تاریخی شهر احیا می‌شود/راه‌اندازی موزه مردم‌شناسی

حفظ میراث فرهنگی از اهداف کلان شهرداری‌ها است که متناسب با تاریخچه شهر، وضعیت مالی نهادهای شهری و رویکرد مدیران مورد توجه قرار می‌گیرد. مدیریت شهری بویین‌میاندشت در دوره جدید رویکرد خود را بر حفظ میراث فرهنگی و رونق آن متمرکز کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فرهنگ و هویت شهر از مؤلفه‌های اساسی توسعه پایدار شهری است. مدیریت شهری و در رأس آن شهرداری با برنامه‌ریزی دقیق و سنجیده شده می‌تواند نقش مهمی در حفظ و ارتقای فرهنگ بومی هر شهر ایفا کند. برنامه‌ریزی در حوزه گردشگری و فرهنگی باید متناسب با ویژگی‌های جغرافیایی هر منطقه باشد و در این راستا شناخت دقیق منابع طبیعی و انسانی منطقه‌ای که شهر در آن قرار گرفته، از اهمیت زیادی برخوردار است.

بویین‌میاندشت از شهرهای کهن و تاریخی استان اصفهان است که فرهنگ غنی دارد. مدیریت شهری بویین‌میاندشت با وجود تمامی موانع و مشکلات سعی در حفظ این میراث فرهنگی داشته است. یکی از اهداف شهرداری بویین‌میاندشت احیای بافت‌های تاریخی، رونق گردشگری و صنایع‌دستی شهر است. ورود جدی شهرداری به موضوعات گردشگری، میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی نویدبخش توسعه شهر و کسب درآمد پایدار است.

برای اطلاع از اهم اقدامات شهرداری در حوزه میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با سید احمد عبدالهی، شهردار بویین‌میاندشت گفت‌وگویی انجام داده‌ایم. مشروح گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

مدیریت شهری چه حمایت‌هایی در حوزه حفظ میراث فرهنگی و آثار تاریخی انجام می‌دهد؟

کار حفظ میراث فرهنگی شهر بر عهده میراث فرهنگی است، اما به منظور کمک به برندسازی آثار تاریخی شهر با مصوبه شورای اسلامی، ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته شده است. بازسازی و مرمت حمام قدیمی شهر با قدمت ۳۰۰ سال برای تبدیل به خانه صنایع‌دستی شهر زیر نظر کارشناسان میراث فرهنگی آغاز شده است.

طرح مطالعاتی شهر بویین‌میاندشت در حوزه تاریخی به منظور شناسایی تاریخ و هویت شهر در دستور کار شهرداری قرار گرفت، در این زمینه با فارغ‌التحصیلان میراث فرهنگی قراردادی منعقد و این طرح مطالعاتی در قالب یک کتاب تهیه شده است. سایت مرجع، طراحی و اطلاعات انتقال داده شده است تا مورد استفاده دانشجویان برای تهیه پایان‌نامه قرار بگیرد.

شهر بویین میاندشت موزه مردم شناسی دارد؟

حسینیه قدیمی شهر بویین‌میاندشت دارای معماری و نمای منحصر به فردی است. این حسینیه با کاربری موزه مردم‌شناسی و به منظور حفظ اشیای قدیمی با ۲۷۵ میلیون تومان اعتبار در حال مرمت و بازسازی است.

اقدامات شهرداری برای مرمت آثار تاریخی شهر چه بوده است؟

طرح مطالعاتی بازآفرینی شهری بویین‌میاندشت آغاز شده و در این راستا مرمت و بازسازی دو مکان در بافت قدیمی شهر در دستور کار قرار گرفته است. طرح مطالعاتی یکی از این دو محل در حال تکمیل است. به منظور آسفالت معابر بافت‌های فرسوده در سال جاری ۳۲ تن قیر رایگان تخصیص داده شده است که در صورت تأیید در اختیار شهرداری قرار می‌گیرد.

اقدامات شهرداری در حوزه گردشگری چیست؟

در راستای رونق و توسعه گردشگری شهر، طرح شهدای گمنام محله میاندشت در دستور کار قرار گرفته است. اعتبار در نظر گرفته شده برای اجرای این طرح ۱.۵ میلیارد تومان است. زیرساخت‌های اجرای این طرح از جمله جاده‌های دسترسی، امکانات آب و برق و دریافت سند انجام شده و موافقت با میراث فرهنگی نیز در حال انجام است.

شهرداری چه میزان اعتبار برای این حوزه در نظر گرفته است؟

شهرداری در حوزه میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، دو میلیارد تومان هزینه کرده که ۱.۵ میلیارد تومان برای طرح‌های حوزه گردشگری و ۵۰۰ میلیون تومان برای حفظ آثار تاریخی هزینه شده است.

مدیریت شهری چه حمایت‌هایی از تولید کنندگان صنایع‌دستی انجام داده است؟

در حال راه‌اندازی خانه صنایع‌دستی برای هنرمندان شهر هستیم، شهرداری در راستای حمایت از هنرمندان و رونق صنایع‌دستی، با خرید اقلام صنایع‌دستی به مناسبت‌های مختلف، اهدای کالای فرهنگی دست‌ساخت هنرمندان بویین‌میاندشت و افزایش میزان تقاضا شرایط را برای رونق صنایع‌دستی بویین‌میاندشت فراهم می‌کند.

حمایت از هنرمندان و کمک به آنان برای شرکت در نمایشگاه هنرهای دستی اصفهان از جمله اقدامات شهرداری است که موجب رونق صنایع‌دستی می‌شود. شهرداری به مناسبت‌های مختلف اقدام به برگزاری نمایشگاه می‌کند تا تولیدکنندگان صنایع‌دستی ضمن عرضه محصولات خود، کسب درآمد داشته باشند. شهرداری تا به اکنون هیچ‌گونه مشکلی برای حمایت از تولیدکنندگان صنایع دستی نداشته است.

مهم‌ترین صنایع دستی بویین‌میاندشت کدام است؟

منبت‌کاری، میناکاری، ساخت لوازم چوبی دکوری، معرق‌کاری و کار روی چوب از مهم‌ترین صنایع دستی بویین‌میاندشت است.

کد خبر 580156

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.