۱۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۴:۲۴
امامِ مردم

امام خمینی (ره) آمده بودند تا متن اسلام را در جامعه عملیاتی کنند از این رو ساختار مردم سالاری دینی را پیاده سازی کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هرساله ۱۴ خردادماه یادآور سالروز رحلت بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران است، رهبری که اندیشه و منظومه فکری و سیاسی ایشان پس از سال‌ها همچنان می‌درخشد و این تفکر به کشورهای مسلمان جهان صادر شده تا رهبران جوامع مسلمان از این تفکر حکیمانه بهره‌مند شوند.

مهم‌ترین عنصری که باعث شد مردم به امام خمینی (ره) جذب شوند، صداقت موجود در کلام ایشان بود؛ زیرا کمتر پیش می‌آید رهبران انقلاب‌های سیاسی، صادقانه با مردم سخن بگویند.

امام خمینی (ره) اسلام را در دوران معاصر زنده کرد. مبارزه امام (ره) برای ملت‌های دیگر جهان الگو شد و به همین دلیل می‌توان گفت که قیام امام خمینی (ره) در سال ۵۷، آینده جهان را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد.

خط امام (ره)، خط دلدادگی به خدا و توجه به مردم و رفع دغدغه‌های آنان است. هرکس در هر جای عالم به امام راحل (ره) مراجعه می‌کرد و از رنج خود سخن می‌گفت، امام (ره) رنجیده‌خاطر می‌شد چرا که رنج مردم، رنج امام (ره) و خوشی مردم، خوشی او بود.

مردم‌سالاری دینی شرط اساسی در مکتب امام خمینی (ره) بود، ایشان به عنوان بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران مردم سالاری دینی را در بستر مبانی سیاسی اسلام و متأثر از آموزه‌های نبوی و علوی در پیش گرفتند. جایگاه مردم و مردم سالاری دینی از دیدگاه امام خمینی (ره) بر مبنای مشروعیت و حقانیت حکومت شکل می‌گیرد.

امام خمینی به دنبال رشد یافتن مردم بودند

سیدجلال حسینی، معاون سیاسی سپاه صاحب الزمان (عج) در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص اندیشه سیاسی حضرت امام خمینی (ره) اظهار می‌کند: در اندیشه حضرت امام و در کل اسلام که امام و مقام معظم رهبری به جز اسلام در کلامشان نبوده و نیست، در واقع سه رأس هرم از جمله اسلام، رهبران جامعه (از جمله پیامبر و ائمه، علما و فقها و ولایت فقیه) و مردم وجود دارد.

وی ادامه می‌دهد: آنچه در نظر اسلام و حضرت امام مهم بود این است که مردم رشد کنند یعنی اسلام و رهبران جامعه برای رشد مردم آمدند پس هدف رشد جامعه است از این رو اسلام به مردم بیشترین اهمیت را می‌دهد تا مردم رشد کنند.

حسینی تصریح می‌کند: اومانیسم در فرهنگ مدرنیته و لیبرال دموکراسی به معنای خواسته‌ها و هوای نفس مردم است اما در مردم سالاری اسلامی رهبران به فکر رشد مردم جامعه هستند.

وی اضافه می‌کند: بنابراین جایگاه مردم در اسلام و در اندیشه حضرت امام بسیار والا و حائز اهمیت است، اما نکته بعدی این است که الگوی اجرای این برنامه دیکتاتوری نیست یعنی پیامبر (ص)، امام (ره)، ولی فقیه و علما حق ندارند به زور نظر خود را بر مردم تحمیل کنند، در واقع مهم‌ترین وظیفه رهبران جامعه این است که مردم جامعه را رشد دهند. امام هم این موضوع را کامل می‌دانستند و به دنبال رشد جامعه بودند یعنی مهم‌ترین وظیفه پیامبران و رهبران جامعه به جز هدایت بشر نبوده است.

معاون سیاسی سپاه صاحب الزمان (عج) خاطر نشان می‌کند: یا مردم از هدایت پیامبران، ولی فقیه و علما استفاده می‌کنند یا خیر، اگر استفاده کردند با پیامبر و رهبران جامعه همراه می‌شوند و دنیا و آخرتشان آباد می‌شود اگر همراه نباشند رهبران جامعه اجازه ندارند به زور نظرشان را به مردم تحمیل کنند.

امام به دنبال عملیاتی کردن متون اسلام در جامعه بودند

وی یادآور می‌شود: امام خمینی (ره) آمده بودند تا متون اسلام را در جامعه عملیاتی کنند از این رو ساختار مردم سالاری دینی را پیاده سازی کردند، زمانی که انقلاب به پیروزی رسید اکثریت قاطبه مردم، امام (ره) را قبول داشتند و امام فرمودند برای این انقلاب نظر من نامگذاری جمهوری اسلامی است اما مردم بگویند آری یا خیر؟ که همان زمان سخنگوی دولت وقت دکتر صادق طباطبایی به امام گفته بود؛ امام مردم شما را قبول دارند و هرچه بگویید همان است پس نیازی به برگزاری انتخابات نیست. امام (ره) فرمودند اولاً مردم باید انتخاب کنند و ثانیاً اینکه ۱۰ سال دیگر برخی عنوان می‌کنند ما نظرمان را به مردم تحمیل کردیم.

حسینی می‌گوید: در نهایت مردم با ۹۸.۲ درصد رأی آری به جمهوری اسلامی دادند، از این رو امام کاملاً به مردم سالاری دینی اعتقاد داشتند.

وی با تاکید بر اینکه رهبران جامعه نمی‌توانند نظر خود را بر مردم تحمیل کنند، ادامه می‌دهد: گاهاً در جمهوری اسلامی افرادی انتخاب شدند که مخالف نظر رهبر نظر می‌دادند به طور مثال دولت تدبیر و امید قصد داشت با مذاکره با آمریکا مشکلات را برطرف کند ولی رهبر انقلاب صریحاً اعلام کردند هرگونه مذاکره با آمریکا به نفع مردم نیست و من به آمریکا اعتماد ندارم و به مذاکرات خوش بین نیستم و مشکل با آمریکایی‌ها حل شدنی نیست زیرا مشکل ما با آمریکا مبنایی است.

معاون سیاسی سپاه صاحب الزمان (عج) خاطر نشان می‌کند: اما رئیس جمهور سابق و تیم همراه وی گفتند ما قصد داریم با این اقدام مشکل مردم را برطرف کنیم در صورتی که رهبر معظم انقلاب فرمودند این اقدام امکان پذیر نیست از این رو دولت دو دوره با این وعده‌ها رأی آورد و کشور را در اختیار داشتند و رهبر نیز از آن‌ها حمایت کردند.

وی اظهار می‌کند: پس بنابراین حضرت امام و نظام اسلامی معتقد به مردم سالاری است و مردم جایگاه ویژه‌ای در این راستا دارند اما باید به این نکته توجه کرد که نمی‌شود مردم یک تفکر اشتباه را بپذیرند. در بسیاری از مواقع حرف امام و رهبری را گوش کردیم و نتیجه گرفتیم و بعضی اوقات گوش نکردیم و ضربه خوردیم، از این رو برخی یک نظر اشتباه را در جامعه ایجاد کردند و جامعه هم آن نظر را انتخاب کرد ولی بعضی می‌خواهند این اشتباه را به گردن رهبری بیاندازند در حالی که رهبر تذکرات لازم را دادند.

قیام ۱۵ خرداد ابتدای یک حرکت اقتداری برای انقلاب بود

حسینی افزود: قیام ۱۵ خرداد ابتدای یک حرکت اقتداری برای انقلاب بود، وقتی رژیم مردم را قتل عام کرد و با بستن ورودی‌های میادین مردم را به رگبار بستند ظاهراً قیام سرکوب شد اما در باطن اتفاق دیگری رخ داد و آن اتفاق این بود که مردم به ماهیت رژیم پی بردند و در واقع خون‌هایی که ریخته شد عده بیشتری را به سمت فعالیت انقلاب سوق داد و با این حرکت کم کم زمینه ورود طیف‌های دیگر را به مباحث انقلاب آماده و زمینه انقلاب را فراهم کرد.

کد خبر 579612

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.