شیوه‌هایی مؤثر برای بهبود شفافیت در حاکمیت محلی

برقراری ارتباط با شهروندان در شهرداری‌ها مستلزم حمایت این نهادها از وجود شفافیت در دولت‌های محلی است و دستیابی به این شفافیت به شیوه‌های گوناگون امکان‌پذیر خواهد بود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، قبل از ظهور اینترنت دولت‌های محلی به اندازه امروز مسئولیت‌پذیر نبودند و فرآیندهایی مانند درخواست اطلاعات در مورد بودجه شهرداری یا ثبت شکایت در مورد سوختن چراغ در یک خیابان برای شهروندان دردسرساز بود. اما در دنیای امروز به راحتی می‌توان با مراجعه به اینترنت به تمام آنچه در زمینه بخش‌های خصوصی مورد نیاز است دست پیدا کرد و مردم به دنبال همین عملکرد در بخش عمومی هستند.

شهروندان همواره به دنبال سطحی از اعتماد در شهرداری محل سکونت خود هستند که این امر با برقراری ارتباط میان شهروندان و مدیران شهری از طریق بهره‌گیری از شبکه‌های اجتماعی قابل دستیابی است. بنابراین می‌توان گفت روش‌های بسیاری برای تقویت روابط میان شهر و شهروندان وجود دارد که با افزایش شفافیت در دولت محلی میسر خواهد بود. در ادامه به معرفی دو شیوه مؤثر برای بهبود این شفافیت می‌پردازیم.

شیوه‌هایی مؤثر برای بهبود شفافیت در حاکمیت محلی

شفافیت با مدیریت استراتژیک

بین نحوه عملکرد سازمان و نحوه عملکرد یک فرد به‌عنوان عضوی از آن یک شکاف وجود دارد. هر سازمان برای داشتن عملکردی موفقیت‌آمیز نیازمند یک استراتژی روشن و کاملاً تعریف‌شده است که در صورت فقدان هماهنگی میان آن با فعالیت‌های سازمان ممکن است موجودیت آن به کل فراموش شود. به این‌ترتیب یک استراتژی خوب برای موفقیت نیاز به اجرای خوب دارد و کلید اطمینان از اینکه اهداف سازمانی به‌طور مؤثر برآورده می‌شود در مدیریت عملکرد استراتژیک نهفته است.

مدیریت عملکرد استراتژیک رویکردی است که در یک سازمان اتخاذ می‌شود تا به کمک آن رویکرد تعریف‌شده برای سازمان در سراسر آن اعمال و اطمینان حاصل شود تمام اهداف سازمانی برآورده خواهد شد. ایده موجود در ورای آن نیز این است که اگر دستورالعمل‌ها و انتظارات ساده، واقع‌بینانه و مناسب در اختیار اعضای یک سازمان قرار بگیرد، بهتر می‌توان اطمینان حاصل کرد که کارمندان اهداف سازمانی را به درستی درک می‌کنند و پرورش می‌دهند. مدیریت عملکرد موفقیت‌آمیز همیشه با تحقیقات انجام می‌شود و اطلاعات به دست آمده از این تحقیق می‌تواند به یک سازمان در دستیابی به اهداف بهتر و انجام مؤثرتر هدف خود کمک کند.

مدیریت عملکرد استراتژیک مستلزم تعریف اهداف بلندمدت و ایجاد برنامه‌ای روشن برای دستیابی به این اهداف است. به‌عنوان مثال در نهادهای شهری تعدادی پروژه ایجاد می‌شود که امکان پیشرفت به سمت بخش خاصی از اهداف در سطح شهر را به‌دنبال دارد. نظارت بر عملکرد استراتژیک و ردیابی پیشرفت در سطح شهر برای هر شهرداری حائز اهمیت است اما چنانچه نتایج این تلاش‌ها به شهروندان منتقل نشود فرآیند مدیریت استراتژیک ارزش بسیار کمتری دارد.

شهروندان و صاحبان مشاغل در حال حاضر و آینده به‌دنبال دستیابی به پرسش‌های موجود در زمینه سازماندهی مؤثر شهری، وجود یا فقدان توانایی رهبران شهر در زمینه اجرای استراتژی‌ها، مدیریت مناسب شهری و توانایی اعضا و مدیران شهری در انجام مسئولیت‌های مالی هستند.

شهرداری‌ها در بعضی از نقاط سراسر جهان، انتشار برگه‌های داده‌های باز به‌صورت آنلاین (برای مثال، پراکندگی داده) را راهی مفید در این زمینه می‌دانند. پراکندگی داده به معنای انتقال حجم بالایی از داده میان دو سیستم است که اغلب از طریق یک اتصال شبکه صورت می‌گیرد. به‌عنوان مثال یک پایگاه داده می‌تواند به سرور شبکه دیگری منتقل شود که می‌تواند توسط سایر برنامه‌های نرم‌افزاری مورد استفاده قرار گیرد یا توسط یک شخص تجزیه‌وتحلیل شود.

شیوه‌هایی مؤثر برای بهبود شفافیت در حاکمیت محلی

دانش باز در شاخص داده‌های باز به‌عنوان هر گونه محتوا، اطلاعات یا داده‌ای تعریف می‌شود که افراد بدون هیچ‌گونه محدودیت قانونی، تکنولوژیکی یا اجتماعی در استفاده، کاربرد و توزیع مجدد آن آزادی عمل دارند. در واقع دانش باز، زمانی را توصیف می‌کند که داده‌ها مفید و قابل استفاده می‌شوند. این داده‌ها برای اینکه باز تلقی شود باید باید به‌طور کلی در دسترس باشند.

انتشار داده‌ها به‌صورت آنلاین و در هر قالبی، گامی در مسیر درست محسوب می‌شود، بااین‌حال این‌که آیا این داده‌ها شفافیت و اعتماد شهروندان را تقویت می‌کند یا خیر کاملاً مشخص نیست. در اصل شفافیت زمانی بهتر تقویت می‌شود که شهروندان بتوانند به اطلاعات و مطالعه آن‌ها در قالبی ساده و قابل هضم دسترسی داشته باشند چراکه دانش همه شهروندان در سطح کارکنان بخش مدیریت عملکرد یا شهرداری نیست.

شهروندان مایلند بدانند مالیات‌های پرداختی آن‌ها در چه بخشی صرف می‌شود، ایمنی شهر آن‌ها در چه سطحی قرار دارد و به‌طور کلی عملکرد شهر محل سکونت آن‌ها چقدر خوب و مناسب است. دستیابی به این اطلاعات چنانچه مستلزم عبور از دسته‌ای از داده‌های پیچیده و تخصصی باشد خسته‌کننده و وقت‌گیر خواهد بود اما هنگامی‌که یک برنامه استراتژیک به‌صورت آنلاین و به‌سادگی ارائه شود، شهروندان آسوده خاطر خواهند شد که دولت محلی آن‌ها برنامه‌هایی هدفمند برای رشد کوتاه‌مدت و بلندمدت دارد. این آسودگی از آن جهت ایجاد می‌شود که آن‌ها می‌توانند اعداد را به‌سادگی ارزیابی کنند، روندها را در طول زمان ببینند و استراتژی شهرداری را بسیار آسان‌تر درک کنند.

نرم‌افزار مدیریت عملکرد در این زمان نقش خود را ایفا می‌کند. مدیران شهرداری می‌توانند با بهره‌گیری از این نرم‌افزار کارت امتیاز و داشبورد ایجاد کنند و نتایج طراحی‌های شهری را در هر زمینه‌ای، مستقیماً در وب‌سایت شهر در معرض نمایش قرار دهند.

شیوه‌هایی مؤثر برای بهبود شفافیت در حاکمیت محلی

شفافیت با تعامل شهروندان

مدیریت استراتژیک شهر یا نحوه انتقال اطلاعات توسط رهبری شهرداری یکی از بخش‌های اصلی شفافیت است. بخش عمده دیگر شفافیت این است که شهر چگونه به تعامل شهروندان پاسخ می‌دهد. اغلب اوقات این تعامل در قالب بازخورد شهروندان نمایش داده می‌شود چراکه شهروندان مایلند واکنش شهرداری را در برابر مواردی هم‌چون قطعی برق یک محله، وجود چاله‌ها در سرتاسر یک خیابان، تجمع زباله‌ها در پارک یا وقوع جنایت در یک محله بدانند.

شهرداری‌ها در بعضی مناطق سراسر جهان برای از بین بردن نگرانی‌های شهروندان در این زمینه‌ها به اختصاص خطوط تلفن خدمات مشتریان اقدام کرده‌اند. با این وجود نسل امروز کمتر تمایل دارند به تماس‌های تلفنی بپردازند و ترجیح می‌دهند از برنامه‌های آنلاین بهره ببرند. در این زمینه نیز نرم‌افزارهایی تعبیه شده است که شهروندان می‌توانند با استفاده از آن‌ها مستقیماً با شهرداری محل سکونت برای توصیف یک مشکل یا ذکر موضوعی خاص، تعامل برقرار کنند. سپس شهرداری می‌تواند برای حل این مشکل اقدام کند و حتی پس از رفع آن به فرد گزارش‌دهنده پاسخ دهد. بهره‌گیری از چنین برنامه‌هایی یک استراتژی برد-برد برای شهرداری‌ها و شهروندان محسوب می‌شود چراکه رهبران شهر می‌توانند با آگاهی از مسائل اطراف شهر هماهنگی‌های لازم را به‌عمل آورند و شهروندان احساس می‌کنند که صدای آنها شنیده می‌شود.

شفافیت با تعامل شهروندان با استفاده از موارد زیر قابل دستیابی خواهد بود.

رسانه‌های اجتماعی

شهرها باید از همه کانال‌های موجودی بهره ببرند که به آن‌ها اجازه می‌دهد با شهروندان خود ارتباط بهتری برقرار کنند و رسانه‌های اجتماعی یکی از بهترین راه‌ها برای انجام این کار است چراکه شفافیت و تعامل از طریق رسانه‌های اجتماعی در هم تنیده شده‌اند. به عبارت دیگر، پلت‌فرم‌های رسانه‌های اجتماعی به شهروندان این امکان را می‌دهد که هم صدای شهرداری‌ها شنیده شود و هم صدای آن‌ها به گوش مردم برسد. با بهره‌گیری از این شبکه‌ها، وقتی شهرها با مسائلی درگیر شوند شهروندان متوجه خواهند شد. آن‌ها به سرعت یاد خواهند گرفت که دسترسی به حساب کاربری شبکه‌های اجتماعی شهرداری، آخرین اطلاعات در مورد آب‌وهوا، بسته شدن جاده‌ها، رویدادهای سراسر شهر، جزئیات ثبت‌نام و سایر موارد مربوط با شهر و شهرداری را در اختیار آن‌ها قرار خواهد داد.

شیوه‌هایی مؤثر برای بهبود شفافیت در حاکمیت محلی

وب‌سایت‌های به‌روز

وب‌سایت‌های بسیاری از شهرداری سراسر جهان بسیار قدیمی و در بعضی موارد پیچیده است و بعضی از آن‌ها اطلاعاتی ارائه می‌دهند که زمان زیادی از آن‌ها گذشته است. در بعضی موارد نیز فرم‌ها یا اطلاعات مربوطه به حدی در پنجره‌های مختلف جای‌گذاری شده است که پیدا کردن موارد مورد نیاز بسیار وقت‌گیر خواهد بود. چنانچه شهروندان مجبور باشند زمان زیادی را صرف تجزیه‌وتحلیل وب‌سایت شهر خود کنند تا داده‌های مورد نظر خود را بیابند، مطمئناً احساس نمی‌کنند که شهرشان باز و شفاف است.

شهروندان باید ببینند که مدیران شهری در تلاشی هماهنگ، اطلاعاتی مورد نیاز یا مورد تقاضای آن‌ها را با قابلیت دسترسی آسان در یک بخش قابل قبول از وب‌سایت قرار داده‌اند. یکی از راه‌هایی که در انجام این امر به مدیران کمک می‌کند این است که مطمئن شوند یک وب‌سایت واکنش‌گرا برای شهرداری طراحی شده است که روی مرورگرهای مختلف برای دسک‌تاپ، تبلت و گوشی‌های هوشمند کار می‌کند. نکته مهم این‌که هرچه کانال‌های بیشتری مورد استفاده قرار گیرد و هرچه این کانال‌ها به هم مرتبط‌تر باشند، شهرداری‌ها شانس بیشتری برای شفاف‌تر شدن در میان شهروندان خواهند داشت.

انجمن‌های باز

درحالی‌که داشتن یک وب‌سایت به‌روز بسیار مهم است، برخی شهروندان ترجیح می‌دهند به شیوه‌ای عملی‌تر درگیر ماجرا شوند. برای این افراد، برگزاری تالارهای عمومی یا جلسات تالار شهر برای پر کردن شکاف بسیار مهم است. این جلسات باید ارائه‌دهنده مروری بر تصویر بزرگ استراتژیک و ابتکارات کلیدی مدیران شهری و همچنین نگاهی صریح به کمبودهای موجود در این زمینه‌ها باشد.

کد خبر 578606

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.