سرانه مصرف شیر دانش‌آموزان هر ۳روز یک لیوان است/چالش جدی ناهنجاری‌های قامتی

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش‌وپرورش، میانگین سرانه مصرف شیر در دانش‌آموزان را هر سه روز یک لیوان اعلام کرد و گفت: ناهنجاری قامتی از چالش‌های جدی است که بهبود آن را در قالب برنامه مشترکی با ستاد اجرایی فرمان امام دنبال می‌کنیم؛ ‌مکمل یاری آهن، ویتامین دی و بهداشت دندان نیز در دستور کار است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، «صادق ستاری‌فرد» در همایش ملی سفیران سلامت دانش‌آموزی، با اشاره به نقش عوامل سهیم در تربیت تمام ساحتی، اظهار کرد: یکی از ساحت‌های تربیتی، ساحت زیستی و تربیت‌بدنی است، رهبر معظم انقلاب، هفته گذشته در دیدار با معلمان به علم نافع اشاره فرمودند؛ علمی که هم استعداد دانش‌آموزان را شکوفا سازد و هم به زندگی بهتر وی در آینده کمک کند؛ در مدارس نیز با حضور نزدیک به پنج هزار و ۸۰۰ مراقب بهداشت و سلامت پنج میلیون دانش‌آموز به مراقبان بهداشت دسترسی مستقیم دارند.

وی با اشاره به لزوم توجه به یادگیری اجتماعی از نظر فلسفه تعلیم و تربیت، افزود: یادگیری اجتماعی یعنی می‌بینم و یاد می‌گیرم که در دوره کودکی و مقطع دبستان بسیار اهمیت دارد، بسط آموزش‌های خودمراقبتی، آموزش به همسالان از طریق دانش‌آموزان از برنامه‌های جدی آموزش و پرورش است.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با اشاره به عبور از سه سالِ پرمخاطره با کرونا، گفت: امروز به واسطه اقدامات انجام شده از بحران کرونا عبور کرده‌ایم؛ با وجود نگرانی از آموزش حضوری و ایجاد پیک هفتم کرونا، به همت تلاش همکاران موفقیت چشمگیری در آموزش‌های حضوری داشتیم و مرهون تلاش دانش‌آموزان، معلمان و خانواده‌ها هستیم.

وی از آغاز طرح تغذیه رایگان دانش‌آموزی پس از سال‌ها وقفه خبر داد و تصریح کرد: درحال‌حاضر میانگین سرانه مصرف شیر در دانش‌آموزان هر سه روز یک لیوان است؛ این آمار در دنیا هر روز یک لیوان است. طرح تغذیه رایگان از البزر و سیستان‌وبلوچستان شروع شده و ۷۵ هزار دانش‌آموز تاکنون تحت پوشش پایلوت طرح تغذیه رایگان در مناطق محروم قرار گرفتند و در این مسیر دست یاری به سوی دیگر دستگاه‌ها بلند می‌کنیم.

ستاری‌فرد، برنامه‌ریزی برای تحرک، نشاط و شادابی در مدرسه را ضروری دانست و گفت: ناهنجاری قامتی از چالش‌های جدی آموزش و پرورش است که بهبود آن را در قالب برنامه مشترکی با ستاد اجرایی فرمان امام دنبال می‌کنیم؛ مکمل یاری آهن، ویتامین دی و بهداشت دندان را در دستورکار داریم و ایجاد هزار و ۳۲۳ اتاق بهداشت و تجهیز پنج هزار مدرسه به اقلام بهداشتی نیز انجام شده است.

به گزارش ایمنا، صنعت لبنیات ایران با هدف توزیع رایگان شیر مدارس در اواخر دهه ۳۰ با وام یونیسف ایجاد شد و در برخی کشورها اجرای طرح رایگان شیر مدارس قدمت بالای ۱۲۰ سال دارد؛ زیرا توزیع شیر در مدارس منجر به ایجاد یک فرهنگ و عادت در بین دانش آموزان می‌شود. در فاصله سال‌های ۷۹ تا ۸۹ نیز توزیع رایگان شیر مدارس در کشور آغاز شد؛ اما با هدفمندی یارانه‌ها، طرح توزیع شیر مدارس و شیر خانوار توقف یافت و این موضوع ضربه سنگینی به سلامت خانوار وارد کرد. این در حالی است که اگر یک دهم یارانه نهاده دامی به این بخش اختصاص یابد، امکان توزیع شیر مدارس نه تنها در مناطق محروم، بلکه در سراسر کشور وجود دارد که با وجود رانت و فساد یارانه نهاده‌های دامی، تخصیص یارانه به این بخش همچنان ادامه دارد.

با گرانی شیرخام و محصولات لبنی و کاهش قدرت خرید خانوار، سرانه مصرف افت محسوسی داشته است؛ تا جایی که با استاندارد جهانی فاصله معناداری دارد و از ۸۰ تا ۹۰ کیلو به حدود ۴۰ کیلو کاهش یافت و به همین دلیل توزیع رایگان شیر مدارس می‌تواند در جلوگیری از بحران پوکی استخوان و کاهش متوسط قد تأثیر بسزایی داشته باشد.

کد خبر 575492

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.