معرفی رشته روان‌شناسی+بازارکار و دروس تخصصی

امروزه روان‌شناسی در همه جنبه‌های زندگی خودنمایی می‌کند و هر اندازه که جامعه پیچیده‌تر شود، روان‌شناسی نیز نقش مهم‌تری در حل مسائل انسان برعهده دارد؛ بنابراین فرصت‌های شغلی متنوع و گسترده‌ای برای فارغ‌التحصیلان این رشته وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تا ۸۰ سال پیش «روان‌شناسی» به‌عنوان علمی برای مطالعه روح و روان انسان شناخته می‌شد که رویدادهای درونی، ذهنی و مغزی مانند تصورات، خاطرات، افکار و احساسات را مورد مطالعه قرار می‌داد. طبق این تعریف، روان‌شناسی شاخه‌ای از ذهنی‌ترین بخش دانش انسان یعنی «فلسفه» بود؛ اما از اوایل قرن بیستم و با پیشرفت سریع دو علم زیست‌شناسی و فیزیک، روان‌شناسی نیز مطالعه ذهنی را کنار گذاشت و به مشاهده و مطالعه رفتار موجودات پرداخت. البته هنوز روان‌شناسان فرآیندهای ذهنی را مطالعه می‌کنند، اما این عمل به صورت عینی و علمی صورت می‌گیرد.

روان‌شناسی در ایران

متأسفانه در ایران هنوز بسیاری از مردم، روان‌شناسی را با کف‌بینی یا احضار روح یکسان می‌دانند و کتاب‌هایی با چنین موضوعاتی به تحت عنوان کتب روان‌شناسی به فروش می‌رسد، اما روان‌شناسی شاخه‌ای از علوم زیستی است که به مطالعه عینی رفتار قابل مشاهده می‌پردازد و فهم و درک فرآیندهای ذهنی که مستقیم قابل مشاهده نیست را براساس داده‌های رفتاری و عصب زیست‌شناختی مطالعه می‌کند.

معرفی رشته روان‌شناسی

رشته روان‌شناسی در مقطع کارشناسی دارای چهار گرایش بالینی، آموزش کودکان استثنایی، صنعتی، سازمانی و عمومی است. در این میان روان‌شناسی بالینی خدمات تشخیص و درمان را به افرادی که دچار رفتارهای نابه‌هنجاری مانند افسردگی، اضطراب، وسواس و موارد مشابه هستند، ارائه می‌کند که این خدمات در سه زمینه تشخیص، درمان و پیشنهاد روش برای پیشگیری از معضلات و ناهنجاری‌ها ارائه می‌شود.

روان‌شناسی صنعتی و سازمانی، یافته‌های روان‌شناسی را در تمام محیط‌های کاری استفاده می‌کند؛ یعنی درباره اینکه محیط کار باید چگونه باشد تا بهترین بازدهی را ارائه دهد یا چه متغیرهایی در ارتباط بین کارفرما و کارگر مؤثر است و باعث تفاهم بین آن‌ها می‌شود، مطالعه می‌کند. روان‌شناسی عمومی نیز به مطالعه کلیات روان‌شناسی می‌پردازد و روان‌شناسی آموزش کودکان استثنایی پیرامون کودکان استثنایی (تیزهوشان و معلولان جسمانی) مطالعه می‌کند.

توانایی‌های لازم برای تحصیل در رشته روان‌شناسی

زیست‌شناسی و شیمی در این رشته اهمیت بسیاری دارد و باید پایه علوم‌زیستی دانشجوی این رشته قوی باشد؛ به همین دلیل امروزه دانشجویان رشته روان‌شناسی از بین دو گروه آزمایشی علوم انسانی و علوم تجربی پذیرفته می‌شوند. از سوی دیگر آمار، ریاضی و زبان انگلیسی در این رشته کاربرد و اهمیت بسیاری دارد. دانشجوی این رشته باید نسبت به اطراف و جامعه خود دید عمیقی داشته‌باشد تا بتواند ظرافت‌های رفتاری افراد را درک کند و به ویژگی‌های روانی افراد پی ببرد.

موقعیت شغلی رشته روان‌شناسی در ایران

امروزه روان‌شناسی به همه جنبه‌های زندگی ما ارتباط دارد و هر اندازه که جامعه پیچیده‌تر شود، روان‌شناسی نیز نقش مهم‌تری در حل مسائل انسان بر عهده می‌گیرد؛ بنابراین فرصت‌های شغلی متنوع و گسترده‌ای برای فارغ‌التحصیلان رشته روان‌شناسی وجود دارد. به گفته کارشناسان این رشته آینده روان‌شناسی در کشور ما روشن و امیدبخش است.

ایران یکی از کشورهای در حال توسعه این رشته است؛ البته در حال حاضر فارغ‌التحصیلان این رشته بیشتر جذب آموزش و پرورش شده یا در شرکت‌ها و سازمان‌ها به عنوان کارشناس روان‌شناسی فعالیت می‌کنند.

درس‌های رشته روان‌شناسی

دروس مشترک رشته روان‌شناسی در گرایش‌های مختلف شامل روان‌شناسی عمومی‌، علم‌النفس از دیدگاه دانشمندان اسلامی‌، آمار توصیفی‌، فیزیولوژی عمومی‌، کلیات فلسفه‌، مبانی جامعه‌شناسی‌، روان‌شناسی احساس و ادراک‌، متون روان‌شناسی به زبان خارجی‌، آمار استنباطی‌، روش تحقیق در روان‌شناسی‌، روان‌شناسی فیزیولوژیک‌، روان‌شناسی تجربی‌، روان‌شناسی رشد، روان‌شناسی یادگیری‌، روان‌شناسی تربیتی‌، روان‌شناسی اجتماعی‌، روان‌سنجی، انگیزش و هیجان‌، شخصیت‌، آسیب‌شناسی روانی‌، بهداشت روانی‌، روانشناسی مرضی کودک‌، تاریخچه و مکاتب روان‌شناسی است.

دروس تخصصی گرایش روان‌شناسی بالینی

دروس تخصصی گرایش روان‌شناسی بالینی شامل کاربرد مقدماتی روش‌های تشخیص بالینی‌، کاربرد مقدماتی روش‌های درمان‌، مصاحبه‌، سمینار مسائل روان‌شناسی بالینی در جهان و ایران‌، پژوهش‌های عملی در روان‌شناسی بالینی‌، روان‌شناسی پویایی گروه‌، کلیات روان‌پزشکی، بررسی مقدماتی نظریه‌های روان درمانی‌، روان‌شناسی مشاوره و راهنمایی‌، روان‌شناسی کودکان استثنایی است.

دروس تخصصی گرایش روان‌شناسی عمومی

دروس تخصصی گرایش روان‌شناسی عمومی شامل طرح‌ها و پژوهش‌های آزمایشگاهی‌، مقدمات نورو بسیکولوژی‌، ارزشیابی شخصیت‌، روان‌شناسی مشاوره و راهنمایی‌، روان‌شناسی هوش و سنجش آن‌، تفکر و زبان‌، روان‌شناسی پویایی گروه‌، روان‌شناسی کودکان استثنایی‌، سمینار در مسائل روان‌شناسی عمومی‌، اختلالات یادگیری‌، روان‌شناسی جنایی‌، پژوهش‌های عملی در روان‌شناسی عمومی است.

دروس تخصصی گرایش روان‌شناسی استثنایی

دروس تخصصی گرایش روان‌شناسی استثنایی شامل روان‌شناسی مشاوره و راهنمایی‌، نظریه‌ها و کاربرد آزمون‌های شناختی‌، روان‌شناسی کودکان تیزهوش و روش‌های آموزش آن‌ها، روان‌شناسی کودکان عقب‌مانده و روش‌های آموزش آن‌ها، اختلالات تکلم و گفتاردرمانی‌، روان‌شناسی تدریس به کودکان ناشنوا، روان‌شناسی تدریس به کودکان نابینا، متون روان‌شناسی کودکان استثنایی به زبان‌های خارجی‌، بهداشت روانی کودکان استثنایی و خانواده‌، زمینه پیشگیری از تولد کودکان عقب‌افتاده‌، روان‌شناسی کودکان ناسازگار، روش‌های تغییر و اصلاح رفتار کودکان‌، سمینار مسائل کودکان استثنایی در جهان و ایران‌، پژوهش‌های عملی در روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی است.

کد خبر 574028

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.