عصرانه خبری علم‌وفناوری در ۱۳ اردیبهشت

در این بسته خبری در مورد ساخت سنسور دوربین ۲۰۰ مگاپیکسلی برای گوشی‌های هوشمند، فناوری پرداخت اپل برچسب ضد رقابتی گرفت و اولین کابل USB-C با توان ۲۴۰ وات و سرعت ۴۰ گیگابیت بر ثانیه معرفی شد، می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سر فصل مهم‌ترین رویدادهای خبری حوزه علم و فناوری را در روزی که گذشت، مرور می‌کنیم:

تقلیل مشخصات گرافیک‌های RDNA 3 – تا ۲۰ درصد هسته کمتر

شایعات جدید از تقلیل مشخصات گرافیک‌های RDNA 3 شرکت AMD خبر می‌دهند و ظاهراً تعداد هسته‌های کمتری را در نسل بعد شاهد خواهیم بود. ظاهراً چیپ پرچمدار Navi 31 بجای ۱۵۳۶۰ پردازنده جریانی، ۱۲۲۸۸ پردازنده جریانی در اختیار خواهد داشت. این یعنی قدرت محاسباتی ۹۲ ترافلاپی قبلی یا اشتباه است یا اینکه نکته‌ای وجود دارد که از آن بی‌خبر هستیم.

قدرت محاسباتی ۹۲ ترافلاپی AMD Navi 31 – چهار برابر بیشتر از Navi 21

اطلاعات جدید از سری Radeon RX 7000 – فناوری سه بعدی و قدرت فوق العاده Navi 31

جزئیات جدید گرافیک‌های AMD MI300 – تا هشت چیپ محاسباتی، پشتیبانی از HBM3 و PCIe 5.0

ظاهراً Navi 31 از 6۶ Shader Engines و 12 Shader Arrays و ۴8 WGP بهره می‌برد که در نهایت ۱۲۲۸۸ پردازنده جریانی را شامل خواهد شد. این میزان ۲۰ درصد کمتر از ۱۵۳۶۰ پردازنده جریانی شایعه شده قبلیست. همین اتفاق برای Navi 32نیز تکرار شده جایی که بجای ۱۰۲۴۰ هسته تنها ۸۱۹۲ عدد در نظر گرفته شده. برای Navi ۳۳ نیز حالا ۴۰۹۶ هسته بجای ۵۱۲۰ عدد گزارش شده است.

ایسوس ۲۰ لپ تاپ گیمینگ جدید با تراشه AMD Ryzen 6000 را به بازار معرفی کرد

ایسوس به تازگی مجموعه بزرگی از لپ تاپ‌های جدید خود را معرفی کرده است. این لپ تاپ‌ها تنوع بسیار خوبی دارند و از گزینه‌های خانگی و قابل تبدیل به تبلت گرفته تا لپ تاپ‌های گیمینگ را شامل می‌شوند.

ایسوس به تازگی مجموعه بزرگی از لپ تاپ‌های جدید خود را معرفی کرده است. این لپ تاپ‌ها تنوع بسیار خوبی دارند و از گزینه‌های خانگی و قابل تبدیل به تبلت گرفته تا لپ تاپ‌های گیمینگ را شامل می‌شوند.از بین ۲۰ لپ تاپی که معرفی شده‌اند، همگی بخشی از سری راگ لپتاپ ایسوس هستند و پردازنده‌های جدید رایزن ۶۰۰۰ کمپانی AMD هم در آن‌ها به کار رفته است.

به‌همین دلیل است که در این مطلب قصد داریم نگاهی گذرا به این لپ تاپ‌ها انداخته و ببینیم که چه برتری خاصی می‌توانند نسبت به لپتاپ لنوو و لپتاپ اچ پی در کنار برندهای دیگر داشته باشند. ایسوس تنوع لپتاپ‌های خود را به یکباره بیشتر کرده است و با معرفی ۲۰ لپ تاپ گیمینگ، سعی دارد که این تنوع را بالاتر هم ببرد.

تیزر سونی به ارتقای چشمگیر دوربین اکسپریا وان مارک چهار اشاره دارد

ویدئویی که سونی برای رویداد آینده خود منتشر کرده نشان می‌دهد اکسپریا وان مارک چهار، از سیستم دوربین قدرتمندی بهره می‌برد که می‌تواند گزینه‌ای ایدئال برای تولیدکنندگان محتوا باشد.

سونی ویدئو دیگری برای رویداد آتی خود منتشر کرد؛ مراسمی که انتظار داریم اکسپریا وان مارک ۴ در آن معرفی شود. در این ویدئو، سونی گوشی آینده‌ی خود را، محصولی برای تولیدکنندگان محتوا می‌نامد و پیر تی لامبرت، یوتیوبر محبوب، قابلیت‌های دوربین قدرتمند این گوشی را بی‌نظیر توصیف می‌کند. براساس گزارش‌های قبل، سونی احتمالاً در تاریخ ۱۱ مه (۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱) از اکسپریا وان مارک چهار رسماً رونمایی خواهد کرد.

از چند هفته قبل شاهد انتشار شایعات مربوط به سونی اکسپریا وان ۲۰۲۲ و مشخصات دوربین این گوشی بوده‌ایم و اکنون جدیدترین تیزر این شرکت روی انتظارات طرفداران خود از پرچم‌دار آینده‌اش تمرکز دارد. در خبرهای قبل بارها به این موضوع اشاره شده است که اکسپریا وان مارک چهار به دوربین قدرتمندی مجهز خواهد شد. اگرچه در ویدئو جدید سونی جزئیات خاصی ارائه نشده اما حداقل به یک لنز نوری بزرگ اشاره می‌کند.

ساخت سنسور دوربین ۲۰۰ مگاپیکسلی برای گوشی‌های هوشمند

ISOCELL HP 1، عنوان سنسور جدید دوربین است که کیفیتی ۲۰۰ مگاپیکسلی دارد و در نسل آینده گوشی‌های همراه استفاده خواهد شد.

اگرچه هنوز قرار است سنسور دوربین ۲۰۰ مگاپیکسلی که سال گذشته به عنوان ISOCELL HP1 معرفی شد، در یک گوشی مورد استفاده قرار بگیرد، اما سامسونگ احتمالاً روی جانشین آن به نام ISOCELL HP3 کار می‌کند.

شایعه شده است که شرکت سامسونگ دوربین اصلی گوشی گلکسی اس ۲۳ اولترا را به سنسور ۲۰۰ مگاپیکسلی مجهز می‌کند، بنابراین شاید سامسونگ زودتر از پرچمدار شرکت‌هایی مثل موتورولا یا شیائومی که تصمیم داشتند از دوربین ۲۰۰ مگاپیکسلی در گوشی‌های خود استفاده کنند، محصولات خود را به این سنسور مجهز کند.

فناوری پرداخت اپل برچسب ضد رقابتی گرفت

اپل با جریمه سنگین اتحادیه اروپا بر سر محدود کردن دسترسی رقیبانش به فناوری مورد استفاده برای کیفهای موبایل روبروست و ممکن است ناچار شود سیستم پرداخت موبایل خود را به روی رقیبانش باز کند.

این دومین اتهام اتحادیه اروپا علیه اپل از سال گذشته است. رگولاتورهای اتحادیه اروپا سال میلادی گذشته پس از دریافت شکایتی از سوی شرکت اسپاتیفای، اپل را متهم کرده بودند رقابت در بازار پخش موسیقی را سرکوب کرده است.

کمیسیون اروپا اعلام کرد اظهارنامه‌ای به اپل ارسال کرده و در آن به تشریح نحوه سوءاستفاده این شرکت از موقعیت برتر خود در بازارها برای کیفهای موبایلی در دستگاه‌های iOS پرداخته است. قدمت شیوه‌های ضد انحصارطلبی اپل به سال ۲۰۱۵ برمی گردد که "اپل پی" (Apple Pay) راه اندازی شد.

تشخیص عارضه قلبی بی‌علامت با "اپل‌واچ"

محققان الگوریتمی را که قبلاً توسعه داده شده بود، به گونه‌ای سازگار کردند که داده‌های تک الکترودی اپل واچ را به گونه‌ای مؤثر که گویی از یک دستگاه ۱۲ الکترودی به دست آمده، تفسیر کند.

الگوریتم جدیدی که توسط محققان "مایو کلینیک" (Mayo Clinic) ساخته شده است، می‌تواند به طور مؤثر بیمارانی را که دچار نارسایی قلبی هستند، با استفاده از داده‌های جمع‌آوری شده توسط ساعت هوشمند اپل تشخیص دهد. آزمایش گسترده‌ای اکنون در حال انجام است تا کاربرد بالینی این الگوریتم در یک میلیون نفر آزمایش شود.

در حالی که شرکت اپل در سال ۲۰۱۸ قابلیت اندازه‌گیری نوار قلب (ECG) بوسیله ساعت‌های هوشمند خود را معرفی کرد، اما به تازگی این فناوری شروع به ارائه گزارش‌های معناداری در مورد سلامت افراد کرده است.

اولین کابل USB-C با توان ۲۴۰ وات و سرعت ۴۰ گیگابیت بر ثانیه معرفی شد

به تازگی اولین کابل USB-C با پشتیبانی از شارژرهایی با توان ۲۴۰ وات و امکان انتقال اطلاعات با سرعت ۴۰ گیگابیت بر ثانیه معرفی شده است.

البته باید گفت که هنوز هیچ سخت‌افزاری را در بازار وجود ندارد که از چنین کابل‌هایی پشتیبانی کند ولی معرفی چنین محصولاتی می‌تواند نشانه‌ای از معرفی سخت‌افزارهای سازگار در روزهای آتی باشد.

پیش از این حداکثر توان کابل‌های USB-C موجود در بازار برابر ۱۰۰ وات بودند و این کابل می‌تواند در لپ‌تاپ‌هایی با پردازنده و گرافیک قدرتمند مانند لپ‌تاپ‌های گیمینگ استفاده شود.

موتورولا Moto G82 احتمالاً با تراشه اسنپدراگون ۶۹۵ و پشتیبانی از 5G معرفی خواهد شد

براساس گزارشی جدید گوشی میان‌رده موتورولا Moto G82 احتمالاً با تراشه اسنپدرگون ۶۹۵، نمایشگر اولد ۱۲۰ هرتزی و باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی معرفی خواهد شد.

موتورولا ماه قبل از Moto G52 رونمایی کرد و حالا به‌نظر می‌رسد به‌زودی عضو جدیدی به‌نام Moto G82 به خانواده‌ی Moto G اضافه خواهد شد، زیرا مشخصات و تصاویر این گوشی هوشمند دردسترس قرار گرفته است.

موتورولا Moto G82 با اسم رمز Rhode 5G Plus از تراشه‌ی اسنپدراگون ۶۹۵ بهره خواهد برد. این گوشی همچنین به‌طور پیش‌فرض سیستم‌عامل اندروید ۱۲ را اجرا خواهد کرد و در سه نسخه با حافظه‌ی ذخیره‌سازی ۱۲۸ گیگابایت با رم چهار گیگابایت، ۱۲۸ گیگابایت با رم ۶ گیگابایت و ۱۲۸ گیگابایت با رم هشت گیگابایت عرضه خواهد شد.

کد خبر 572620

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.