فرصتی برای گرامیداشت فرهنگ زبان انگلیسی

روز زبان انگلیسی برای نخستین بار توسط اداره ارتباطات جهانی سازمان ملل‌متحد، در سال ۲۰۱۰ و به‌ عنوان بخشی از ابتکار عمل این سازمان برای ایجاد روزهای زبان برای هر یک از شش زبان رسمی سازمان ملل‌متحد تعیین شد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، انگلیسی، در روزگار قدیم (۱۵۰۰ سال پیش) زبان کم‌طرفداری بود که سخن گفتن به آن از مجموعه‌ای کوچک از جزایر واقع در سواحل اروپای غربی آغاز شد و تنها سه قبیله به آن صحبت می‌کردند. این زبان در زمانی که آنگلوساسکون‌ها در بریتانیا مستقر شدند آرام‌آرام در طول قرن‌های پنج و شش توسعه یافت و طی جابجایی‌های مختلف به تدریج گسترده شد تا این‌که روزی طی موج یک استعمار عظیم هم‌چون آتشی گسترده سراسر جهان را در بر گرفت.

زبان انگلیسی به‌مرور به زبان ملتی تبدیل شد که زمانی ساکن قدرتمندترین کشور جهان بودند و در حال حاضر به زبان تجارت، سیاست و ارتباطات میان کشورهای سراسر جهان تبدیل شده است، زبان رسمی حدود ۷۵ کشور محسوب می‌شود و بیش از دو میلیارد نفر در جهان به آن مسلط هستند.

فرصتی برای گرامیداشت فرهنگ زبان انگلیسی

خاستگاه زبان انگلیسی

خاستگاه زبان انگلیسی را می‌توان در انگلستان قرون وسطی یافت. این زبان نام خود را از «آنگلس» (Angles) گرفته است. آن گل‌ها یک قبیله ژرمن غربی بودند که نام خود را از شبه جزیره آنگلیا گرفته و در طول زمان راه خود را به انگلستان پیدا کرده بودند.

در آن زمان، زبان انگلیسی دستور زبان، نحوه تلفظ و واژه‌های خود را از تمام زبان‌های دنیا گرفت که بیشترین ارتباط را با انگلستان و به ویژه قبیله‌های آنگلوساکسون داشتند و به همین دلیل، بسیاری از منتقدان، انگلیسی را زبانی با ماهیت مستقل تصور نمی‌کردند. با این حال، زمان زیادی از پیدایش آن نمی‌گذشت که این زبان در میان مردم جهان به محبوبیت خاصی دست پیدا کرد و به تدریج به زبان بین‌المللی تبدیل شد. به نظر می‌رسد که همه ساله بر تعداد کشورهایی افزوده می‌شود که در تلاش هستند انگلیسی را به زبان رسمی خود تبدیل کنند و از این طریق، به ارتباط بهتر و موفق‌تر با سایر نقاط دنیا بپردازند.

زبان انگلیسی از آغاز پیدایش، دستور زبان، لحن‌ها و کلمات هر زبانی را که با آن در تماس بود به خود جذب کرده و تحت‌تأثیر زبان‌های فرانسوی، لاتین و بسیاری از دیگر زبان‌ها قرار گرفته است. انگلیسی به مرور آنقدر قدرتمند شد که امروزه در سراسر جهان به‌عنوان Lingua Franca شناخته شده است، یعنی زبانی که به‌عنوان زبان مشترک میان گویشورانی با زبان مادری متفاوت پذیرفته می‌شود. جالب توجه آن‌که سه‌چهارم از گویشوران این زبان را افرادی تشکیل می‌دهد که انگلیسی زبان دوم آن‌ها است و تنها یک‌چهارم از آن‌ها افرادی هستند انگلیسی زبان مادری آن‌ها محسوب می‌شود.

فرصتی برای گرامیداشت فرهنگ زبان انگلیسی

امروزه زبان انگلیسی مردمی از فرهنگ‌ها و زبان‌های مادری متفاوت را برای ارتباطات یا تجارت گردهم می‌آورد و تقریباً میان تمام ملل مختلف دنیا به‌عنوان زبان دوم پذیرفته شده است، بااین‌وجود انگلیسی را از پیچیده‌ترین زبان‌ها برای یاد گرفته شدن به‌عنوان زبان دوم می‌دانند که حاوی کلماتی عجیب، بی‌قاعده و دشوار برای فراگرفتن است. لذا سازمان ملل‌متحد روزی را به‌عنوان روز زبان انگلیسی تعیین کرده است تا پیشینه، آینده و تعجب‌برانگیز بودن این زبان را گرامی بدارد.

تاریخچه روز زبان انگلیسی

روز زبان انگلیسی سالانه در بیست‌وسوم آوریل یعنی هم‌زمان با سال‌روز تولد (۱۵۶۴) و تاریخ درگذشت (۱۶۱۶) نویسنده مشهور انگلیسی ویلیام شکسپیر برگزار می‌شود. در این زمان (قرن ۱۶ و ۱۷) زبان انگلیسی دستخوش تحولات بسیاری بود و ویلیام شکسپیر با ایجاد کلمات، عبارات و اصطلاحاتی که امروزه به‌طور گسترده در این زبان مورد استفاده قرار می‌گیرد، نقش بسزایی در ایجاد این تحولات ایفا کرده است.

روز زبان انگلیسی توسط سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل‌متحد (یونسکو) برای گرامی‌داشت زبان انگلیسی، چندزبانگی و تنوع فرهنگی با کاوش در این زبان و بررسی چشم‌انداز توسعه، تاریخ، فرهنگ و دستاوردهای مرتبط با آن ایجاد شده است. چندزبانگی یکی از عوامل اساسی در ارتباطات هماهنگ میان مردم سراسر جهان است که برای سازمان ملل‌متحد اهمیت ویژه‌ای دارد. با افزایش ارتباطات جهانی، چندزبانگی تضمین‌کننده مشارکت مؤثرتر و بهبودیافته در امور سازمان ملل و در نتیجه دستیابی به اثربخشی بیشتر، نتایج بهتر و مشارکت قطعی‌تر اعضای سازمان است.

توازن میان شش زبان رسمی سازمان ملل از دیرباز یکی از دغدغه‌های دائمی دبیرکل آن بوده است و از سال ۱۹۴۶ تا به امروز فعالیت‌های متعددی برای ترویج استفاده از زبان‌های رسمی انجام شده تا اطمینان حاصل شود اعمال، اهداف و اقدامات سازمان ملل‌متحد برای عموم مردم قابل درک است. اعضای سازمان ملل‌متحد به سراسر جهان تعلق دارند و جامعه‌ای منحصربه‌فرد را تشکیل می‌دهند. آنچه آنها را به هم پیوند می‌دهد، تعالی در حوزه‌های مربوط به خود، هیجان حضور در خط مقدم امور بین‌المللی و تمایل به مشارکت در تحقق اهداف سازمان ملل‌متحد از طریق تسهیل ارتباطات و تصمیم‌گیری است و اتخاذ زبانی مشترک نقش مهمی در این زمینه ایفا می‌کند.

فرصتی برای گرامیداشت فرهنگ زبان انگلیسی

چگونه روز جهانی زبان انگلیسی را جشن بگیریم؟

اغلب مردم جهان در روز جهانی زبان انگلیسی، به جمع‌آوری اطلاعات در مورد تاریخچه پیدایش آن می‌پردازند و چگونگی شکل‌گیری واژه‌ها و دستور زبان را در آن مورد بررسی قرار می‌دهند. بسیاری از علاقمندان به این زبان نیز، به تحقیق در مورد کشورهایی می‌پردازند که در آن‌ها، انگلیسی زبان رسمی مردم به شمار می‌رود و چگونگی تکلم زبان را در آن‌ها مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهند. امروزه زبان انگلیسی به چهار لهجه کانادایی، بریتانیایی، اسکاتلندی و آمریکایی در میان مردم جهان رایج است و به همین دلیل، بسیاری از طرفداران یادگیری انگلیسی به عنوان زبان دوم خود، در روز جهانی زبان انگلیسی مایلند بدانند مردم هر کشور با چه لهجه‌ای از زبان انگلیسی تکلم می‌کنند و اغلب اطلاعاتی در این زمینه برای انتخاب نوع لهجه خود کسب کنند.

بسیاری از مردم جهان، در روز جهانی زبان انگلیسی گرد هم می‌آیند و این روز بزرگ را با خواندن شعرها و داستان‌های انگلیسی جشن می‌گیرند. روز جهانی زبان انگلیسی، روز بزرگداشت زبانی است که برقراری ارتباط را برای مردم سراسر جهان با یکدیگر تسهیل کرده و دستاوردهای زیادی را برای بسیاری از آن‌ها از طریق همین ارتباط به ارمغان آورده است. در این روز، مردم از اهمیت زبان انگلیسی در زندگی خود بیشتر آگاه می‌شوند و برای یادگیری آن، بیش از پیش ترغیب می‌شوند.

روزهای زبان در سازمان ملل‌متحد

روزها و هفته‌های بین‌المللی، فرصت‌هایی برای آموزش عمومی در مورد موضوعات مورد علاقه، بسیج اراده و منابع سیاسی برای رسیدگی به مشکلات جهانی و بزرگداشت و تقویت دستاوردهای بشریت است. تاریخچه وجود روزهای بین‌المللی حتی قبل از تاریخ تأسیس سازمان ملل‌متحد است با این حال سازمان ملل آن‌ها را به عنوان یک ابزار قدرتمند حمایتی پذیرفته است.

با توجه به نقش کلیدی که زبان در شکل‌دهی نگرش‌های فرهنگی و اجتماعی ایفا می‌کند، در سال ۲۰۱۰ با ابتکار وزارت اطلاعات عمومی سازمان ملل متحد شش روز را به‌عنوان روزهای زبان برای هر یک از شش زبان رسمی سازمان ملل از سراسر جهان تعیین کرد که عبارت است از عربی (۱۸ دسامبر)، چینی (۲۰ آوریل)، انگلیسی (۲۳ آوریل)، فرانسوی (۲۰ مارس)، روسی (۶ ژوئن) و اسپانیایی (۲۳ آوریل).

روز زبان انگلیسی یکی از شش روز زبان است که برای اطلاع‌رسانی و افزایش آگاهی و دستاوردهای این زبان تعیین شده است. هدف اصلی روزهای زبان گرامی‌داشت چندزبانگی و تنوع فرهنگی با کاوش در زبان‌های مشخص‌شده است.

فرصتی برای گرامیداشت فرهنگ زبان انگلیسی

کد خبر 570312

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.