۲۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۵:۳۰
Smart Home؛ تسهیل‌کننده زندگی بشر

خانه هوشمند یا Smart Home درواقع نسل جدیدی از منازل کنونی است و ساختار آن به گونه‌ای طراحی شده است تا با استفاده از تکنولوژی‌های مختلف زندگی و زیست بشر را تسهیل کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، خانه هوشمند ساختمانی است که دارای محیطی پویا و مقرون به‌صرفه است و به وسیله یکپارچه شدن چهار عنصر اصلی یعنی سامانه‌ها، ساختار، سرویس‌ها، مدیریت و رابطه میان آن‌ها توانسته یک محیط هوشمند ایجاد کند؛ درواقع ساختمان هوشمند مکانی است که کلیه اجزا داخلی آن به واسطه‌ای یکپارچه متصل شده و با یکدیگر در تعامل است. هوشمند نمودن خانه به طور کلی به دو بخش هوشمندسازی ساختمان غیر آماده و در حال ساخت و هوشمندسازی ساختمان‌های ساخته شده تقسیم می‌شود که در ساختمان‌های ساخته شده تغییرات دشوار بوده و از سیستم هوشمند بی‌سیم بیشتر استفاده می‌شود، اما در ساختمان‌های در حال ساخت به دلیل وجود بستر مناسب از سیستم هوشمند سیمی استفاده می‌شود. برای بررسی بیشتر و شناخت چالش‌ها و فرصت‌های خانه هوشمند با حامد شهبازی، دکترای هوش‌مصنوعی و رباتیک گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

خانه هوشمند چیست؟

خانه هوشمند به زبان ساده منزلی است که تمام اجزای الکترونیکی و مکاترونیکی را در خود جای داده است و با استفاده از یک سیستم یکپارچه مرکزی تمام اجزای خود را به یکدیگر متصل ساخته است. در منازل هوشمند به راحتی می‌توان همه اجزا را کنترل و پارامترهای مختلفی مانند دما، فشار هوا، میزان نور و دیگر موارد را در میزان مناسب بررسی کرد؛ بنابراین هوشمند شدن منازل موجب فراهم شدن زیست بوم بهتر و مناسب‌تر برای زندگی می‌شود.

هدف از ساخت خانه هوشمند چیست؟

خانه هوشمند یا Smart Home درواقع نسل جدیدی از منازل کنونی است و ساختار آن به گونه‌ای طراحی شده است تا با استفاده از تکنولوژی‌های مختلف زندگی و زیست بشر را تسهیل کند. در منازل هوشمند تکنولوژی‌های مختلفی از جمله انواع حسگر، عمل‌گر، کامپیوتر، کنترل‌کننده و اطلاع‌دهنده‌ها استفاده می‌شود.

ساختار خانه‌های هوشمند چگونه است؟

ساختاری که در خانه‌های هوشمند استفاده می‌شود معمولاً مجموعه‌ای شامل حسگرهای مختلف از جمله سنسور دما است که در تمام نقاط منزل نصب شده و به طور مثال دمای خانه را پایش و به کامپیوتر مرکزی ارسال می‌کند تا صاحب خانه بتواند با کنترل و تنظیم سیستم‌های مختلف مانند کولر و بخاری دمای منزل را با میزان مصرف مناسب به مقدار مطلوب برساند.

ویژگی خانه‌های هوشمند چیست؟

یکی از ویژگی‌هایی که در منازل هوشمند مطرح است، متصل بودن بیشتر تجهیزات آن به اینترنت است و همین ویژگی به شما این امکان را می‌دهد که از راه دور شرایط خانه را تحت نظر داشته و آن را کنترل کنید به طور مثال در منازل هوشمند می‌شود از راه دور در را باز و بسته یا میزان دما، رطوبت، فشار و سایر پارامترهای موجود در منزل را پایش کرد که این تکنولوژی تحت عنوان اینترنت اشیا شناخته شده و زوج مکمل Smart Home محسوب می‌شود.

چگونه یک خانه هوشمند می‌شود؟

هوشمند شدن منزل به نوعی از طریق اتوماسیون خانگی فراهم می‌شود؛ درواقع اگر بتوانیم خودکارسازی را در منزل فراهم کنیم به طوری که بتوان برای مثال پرده یا پنجره را به صورت خودکار حرکت داد یا دما، میزان نور، گرمایش و غیره را به صورت خودکار کنترل کرد، خانه خود را به یک منزل هوشمند تبدیل کرده‌ایم.

جایگاه منازل هوشمند در دنیا چگونه است؟

امروزه منازل هوشمند در شهرها و کشورهای مختلف دنیا به صورت گسترده در حال توسعه است و به نوعی هوشمندسازی، ارزش افزوده خاصی را به منازل اهدا می‌کند. در این منازل اقامت بسیار ساده‌تر بوده و اطلاعات و شرایط منزل همیشه قابل بررسی است که همین امکانات باعث می‌شود به طور متوسط قیمت یک منزل هوشمند حدود ۳۰ الی ۴۰ درصد بیشتر از منازل عادی باشد و ارزش افزوده خاصی به منازل اضافه شود.

منازل هوشمند شامل چه امکاناتی است؟

منازل هوشمند امکانات بسیاری از جمله انواع اسپیکر، دوربین، کامپیوتر، تلویزیون، سیستم‌های امنیتی و لوازم خانگی را دارا است و لوازم خانگی یک منزل هوشمند نیز به نوعی زوج مکمل این نوع از منازل محسوب می‌شود و می‌توان با اتصال آن‌ها به اینترنت، لوازم را کنترل و پایش کنیم.

آیا امنیت سایبری در منازل هوشمند مطرح است؟

بله، تکنولوژی کنترلی منازل هوشمند معمولاً از طریق اینترنت و دستگاه‌های مربوطه مانند تلفن همراه انجام می‌شود؛ بنابراین با هوشمندسازی خانه می‌توان به عنوان یک اپراتور از طریق تجهیزات مربوطه منزل را کنترل کرد که همین مسئله موجب ایجاد شدن چالش‌های امنیتی می‌شود زیرا هنگامی که هوشمندسازی و اتوماسیون خانه را فراهم می‌کنیم به صورت ناخودآگاه مسائل امینت شبکه نیز مطرح و تمام قسمت‌های منزل وارد فضای سایبر خواهد که وارد شدن خانه به فضای سایبر نشان دهنده اهمیت امنیت شبکه است زیرا اگر این امنیت فراهم نشود، اتفاقات بسیار ناگواری از جمله خرابی قطعات یا از بین رفتن حریم شخصی ممکن است رخ‌دهد.

در خانه‌های هوشمند چه فناوری‌هایی وجود دارد؟

در خانه‌های هوشمند فناوری‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد که بحث‌های مربوط به کنترل بسیار در این حوزه پر اهمیت است. در منازل هوشمند دانش کنترل، تجهیزات اندازه‌گیری دقیق، مباحث مربوط به مکانیک، کامپیوتر، برق و تمام علوم مشابه به صورت گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی دیگر از مسائل مطرح در حوزه منازل هوشمند معماری است که تا حدودی از نظر معماری، ساخت، تجهیزات و مباحث دیگر با یک منزل معمولی تفاوت دارد.

کد خبر 569125

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.