۲۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۵
منیزیم؛ عنصر مهم جدول تناوبی

یک دکترای شیمی آلی گفت: منیزیم یکی از عناصر مهم جدول تناوبی است و اگر نگرش جامعه در استفاده از آن تغییر کند، جهش بسیار چشمگیری در کاربردهای آن رخ می‌دهد؛ البته امروزه نیز این عنصر در زمینه سلامت بسیار شناخته شده است.

حمیدرضا یوسفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه «منیزیم» دوازدهمین عنصر جدول تناوبی و از دسته فلزات قلیایی خاکی است، اظهار کرد: این عنصر به واسطه کاربرد تأثیرگذار خود در زمینه درمان بسیار شناخته شده و وجود آن در بدن حتی برای کودکان زیر شش ماه نیز مهم است.

وی افزود: بسیاری از فعالیت‌ها باعث تأمین منیزیم مورد نیاز بدن می‌شود؛ اما اعمالی باعث کاهش جذب این عنصر در بدن خواهد شد، مانند مصرف بسیار کافئین، شکر، استرس و تنش روزانه.

این دکترای شیمی آلی ادامه داد: منیزیم به تنهایی تحت تأثیر عوامل دیگری قرار می‌گیرد؛ به طور مثال کلسیم روی منیزیم و ویتامین D نیز روی کلسیم تأثیر می‌گذارد که همین موارد به صورت مستقیم و غیرمستقیم تأثیراتی در بدن خواهد داشت و موجب می‌شود منیزیم مورد نیاز جذب بدن نشود.

وی در رابطه با علائم کمبود منیزیم گفت: کمبود این عنصر در آزمایش مشخص نیست، اما شناسایی آن توسط پزشک و با بررسی علائمی مانند خستگی، بی‌حسی، سردرد و میگرن قابل شناسایی است. کسانی که دچار سردردهای شدید می‌شوند و میگرن دارند، قطعاً دچار کمبود منیزیم شده‌اند.

یوسفی اضافه کرد: منیزیم از طریق کپسول، مکمل و مواد سنتز شده آزمایشگاهی قابل تأمین است؛ اما پیشنهاد می‌شود که این عنصر را از منابع طبیعی مانند اسفناج، برگ چغندر، بادام، انجیر و به خصوص شکلات تلخ تأمین کنید؛ البته در مصرف این موارد نیز نباید افراط شود.

وی در رابطه با کاربردهای دیگر منیزیم گفت: منیزیم خاصیت‌های بسیار دیگری در صنایع مختلف دارد و در واکنش‌های شیمیایی نیز بسیار مؤثر است. اگر این عنصر به صورت منیزیم‌اکسید تشکیل شود، خاصیت‌ها بسیاری به‌خصوص در ساخت دارو خواهد داشت و به عنوان کاتالیست می‌تواند به خوبی عمل کند.

این دکترای شیمی آلی ادامه داد: مهندسان مواد و شیمی معدنی، پیرامون منیزیم بسیار فعالیت می‌کنند و این عنصر برایشان اهمیت ویژه‌ای دارد؛ زیرا قیمت مطلوبی دارد و به صورت منیزیم کلرید موجود است؛ همچنین در سنتز دارو و صنعت بسیار کاربرد دارد.

وی تاکید کرد: منیزیم یکی از عناصر مهم جدول تناوبی است و اگر نگرش جامعه در استفاده از آن تغییر کند، جهش بسیار چشمگیری در کاربردهای آن رخ می‌دهد؛ البته امروزه نیز این عنصر در زمینه سلامت بسیار شناخته شده است، اما منیزیم قابلیت رشد بسیاری دارد.

یوسفی گفت: امروزه مکمل‌های منیزیم معمولاً به صورت شیمیایی ساخته می‌شود؛ بنابراین اگر افراد پیرامون استخراج منیزیم از منابع طبیعی مانند بادام، حبوبات و غلات فعالیت کنند، نتایج خوبی خواهند گرفت.

کد خبر 567469

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.