دریافت ۱ ویزا و ورود به ۲۶ کشور اروپایی

‌ویزای شینگن (یا با تلفظ صحیح شِنگِن) یکی از معتبرترین ویزاهای موجود است و در باور عده‌ بسیاری از متقاضیان، پروسه دریافتش چندان آسان نیست.

هرچه باشد داشتن این ویزا، عملاً به معنای داشتن ویزای ۲۶ کشور (متشکل از ۲۲ کشور اتحادیهٔ اروپا و چهار کشور خارج از اتحادیه اروپا) و اجازه رفت و آمد نامحدود به تعدادی از توسعه‌یافته‌ترین سرزمین‌های دنیاست. این ویزا در دستهٔ ویزاهای موقت و میان‌مدت قرار گرفته و در حالت معمول ۳ ماه اعتبار دارد و به طور کلی، برای مقاصد گردشگری و مسافرت‌های کاری و تجاری صادر می‌شود.

ویزای شنگن مخصوص کدام کشورهاست؟

حوزه شینگن ۲۶ کشور قارهٔ اروپا را در بر می‌گیرد که برخی از آنها از ابتدای ایجاد این پیمان در سال ۱۹۸۵ و برخی دیگر در سال‌های بعد و حتی در همین سال‌های اخیر به این حوزه اضافه شده‌اند.

کشورهایی مثل فرانسه، اسپانیا، بلژیک، فنلاند، ایسلند، آلمان، اتریش، جمهوری چک، ایتالیا، پرتغال، اسلواکی، لتونی، سوئیس، سوئد، اسلوونی، یونان، نروژ، لهستان، لیختن اشتاین، دانمارک، استونی، مجارستان، لیتوانی، لوکزامبورگ، هلند و مالت، عضو این حوزه هستند. در بین کشورهایی که نام بردیم، سوئیس، نروژ، ایسلند و لیختن‌اشتاین، عضو اتحادیهٔ اروپا نیستند و به عنوان اعضای منطقهٔ تجارت آزاد اروپا یا EFTA شناخته می‌شوند.

مدارک لازم برای دریافت ویزای شنگن

برای دریافت ویزای شنگن به قصد دید و بازدید با اقوام و آشنایان، تهیهٔ مدارک و فرم‌های زیر الزامی است:

- فرم تکمیل‌شدهٔ درخواست ویزا

- دو قطعه عکس جدید و پاسپورتی ۳۵ در ۴۵ میلیمتر (بیش از سه ماه از زمان تهیه‌ٔ آنها نگذشته باشد)

- دعوتنامه از یکی از اقوام و آشنایان مقیم در حوزهٔ شنگن همراه با ضمیمه کپی پاسپورت آنها

- یا دعوتنامه از سوی اقوام غیرمقیم با ضمیمهٔ کپی مجوز اقامت آنها

- گواهی رزرو بلیت جهت تعیین تاریخ ورود و خروج به حوزهٔ شنگن و شمارهٔ پروازها

- گواهی برخورداری از بیمه درمانی مخصوص سفر (با پوشش حداقل ۳۰ هزار یورو)

- توضیحات برنامه سفر شامل جزئیات و انگیزهٔ سفر و اطلاعات شخصی و تعیین مدت زمانی که قصد ماندن دارید

- مدارک تمکن مالی شامل گردش حساب‌های بانکی یا نامه‌ای از طرف فرد اسپانسر یا ترکیبی از هر دو

- گواهی محل سکونت در مدت زمان اقامت در حوزهٔ شنگن (مثل خانهٔ اقوام یا هتل مورد نظر یا قرارداد اجارهٔ ملک)

- مدارک اثبات نسبت فامیلی برای کسانی که دعوتنامه را از طرف اقوام گرفته‌اند

- مدارک وضعیت اشتغال یا در صورت دانشجو بودن مدارک اشتغال به تحصیل یا ثبت‌نام

برای کودکان و مسافران کم سن و سال

- گواهی تولد و مدارک شناسایی

- رضایت‌نامهٔ محضری والدی که فرزندش را همراهی نمی‌کند به اضافهٔ کپی پاسپورت هر دوی والدین یا سرپرست قانونی

- رضایت نامهٔ محضری هر دوی والدین در صورتی که هیچکدام فرزندشان را در سفر همراهی نمی‌کنند به اضافهٔ کپی پاسپورت هر دوی والدین یا سرپرست قانونی

درخواست ویزای شنگن را کجا ثبت کنیم؟

به طور مرسوم، هر متقاضی ملزم است که در خواست ویزای شنگن را از کشور خودش ثبت کند. اما در شرایطی که قصد مسافرت به بیش از یک کشور حوزهٔ شنگن را داشته باشد ماجرا فرق می‌کند و باید پروسهٔ متفاوتی را طی کند. بنابراین دو حالت کلی به شرح زیر به وجود می‌آید.

برای سفر به تنها یک کشور حوزهٔ شنگن می‌توان از طریق:

- سفارت‌خانه یا کنسولگری کشور مقصد در کشور مبدأ

- سازمان یا نهادی که کشور مقصد، روادید صدور ویزا را رسماً به آن واگذار کرده

- سفارت‌خانه یا کنسولگری کشور مقصد در یک کشور ثانویه که روادید صدور ویزا را از طرف کشور مقصد برعهده دارد

در حالت دوم و زمانی که متقاضی، قصد سفر به چند کشور حوزه شنگن را داشته باشد، باید از طریق سفارت یا کنسولگری کشوری که قرار است بیشتر زمان را در آن سپری کند اقدام کند. در حالتی که زمان اقامت در تمام کشورهای مد نظر متقاضی برابر باشد، اولویت با آن کشوری است که نقطهٔ ورود فرد به حوزهٔ شنگن می‌باشد.

بهترین زمان برای درخواست ویزای شینگن

بدیهی ست که در اینگونه موارد هر چه سریع‌تر برای دریافت ویزا اقدام کنید بهتر است. اما بر اساس مقررات شنگن، سریع‌ترین زمان ممکن ۳ ماه پیش از سفر بوده و از آن طرف، کمترین فاصلهٔ زمانی بین ثبت درخواست تا زمان سفر به اتحادیهٔ اروپا، دو هفته است. با این حال، بهترین زمانی که برای اغلب متقاضیان دریافت ویزای شنگن جواب داده، یک ماه پیش از موعد سفر بوده است.

دریافت ویزای شنگن چقدر طول می‌کشد؟

زمان پردازش ویزای شینگن در سراسر جهان تقریباً دو هفته است. با این حال، حواسمان باشد که احتمال طولانی‌تر شدن این بازه وجود دارد و ممکن است در شرایط خاص بین ۳۰ الی ۶۰ روز هم به طول بیانجامد. در ضمن این نکته را مد نظر بگیریم که در زمان تعطیلات تابستانی ژوئن تا آگوست، پردازش ویزای شنگن معمولاً طولانی‌تر می‌شود.

اعتبار ویزای توریستی شنگن چقدر است؟

این مورد تا حدودی به سفارتخانه یا کنسولگری صادرکنندهٔ ویزا بستگی دارد اما بیشترین زمان اعتبار این ویزا که با عنوان Schengen Visitor Visa شناخته می‌شود، همان ۹۰ روزیست که پیش از این اشاره شد. و مجدد تأکید می‌کنیم که این اقامت ۹۰ روزه، عملاً دوبار در سال امکان‌پذیر است. چرا که بین هر بار استفاده، باید شش ماه فاصله بیفتد.

متقاضیانی که موفق به دریافت ویزای شنگن می‌شوند، می‌توانند مهلت اقامت خود را روی برچسبی که به پاسپورت آنها چسبانده شده ملاحظه کنند. کسانی که قصد دارند بیش از ۹۰ روز در حوزهٔ شنگن باشند، باید به جای ویزای توریستی شنگن، برای دریافت مجوز اقامت توریستی یا visitors’ residence permit درخواست دهند.

هزینهٔ درخواست ویزای شنگن چقدر است؟

طبق آخرین تعرفه‌های اتحادیهٔ اروپا و حوزهٔ شنگن، متقاضی باید مبالغ زیر را در سفارت یا کنسولگری یا سازمان رسمی تعیین شده پرداخت کند. دقت شود در صورت ریجکتی درخواست ویزای شنگن، هزینه‌های پرداختی بازگردانده نخواهد شد.

- برای هر فرد بالغ ۸۰ یورو

- برای افراد بین ۶ تا ۱۲ سال ۴۰ یورو

- برای افراد کمتر از ۶ سال رایگان

- برای دارندگان پاسپورت دیپلماتیک رایگان

- برای اعضای خانوادهٔ مقیم اتحادیه یا منطقه تجارت آزاد اروپا رایگان

- برای شاگردان و دانشجویان همراه اساتید رایگان

- برای سفر مطالعاتی محققان و پژوهشگران رایگان

- برای شهروندان روسیه، آذربایجان و ارمنستان ۳۵ یورو

آیا امکان تمدید اعتبار ویزای توریستی شنگن هست؟

به طور کلی تمدید ویزای توریستی شنگن یا همان ویزیتور ویزا، روتین چندان مرسومی نیست. اما در شرایط خیلی خاص و با دلایلی از قبیل موارد انسان‌دوستانه، شرایط اضطراری، دلایل مهم شخصی و یا ورود دیرهنگام به حوزهٔ شنگن، می‌توان درخواست تمدید را ثبت کرد و نسبت به قانع شدن کارمند تصمیم‌گیرنده امیدوار بود. فقط حواسمان باشد که ثبت درخواست تمدید، یک مرحلهٔ اضافه بر سازمان اثبات تمکن مالی دارد. یعنی فرد باید نشان دهد که در تأمین هزینه‌ها در مدت زمان باقیمانده، مشکل خاصی ندارد.

اگر درخواست ویزای شنگن رد شد تکلیف چیست؟

اگر درخواست شما برای دریافت ویزای شنگن به هر دلیلی رد شد، می‌توانید باز هم همان پروسه را طی کنید و برای درخواست مجدد، مانع خاصی نخواهید داشت. منتها برای جلوگیری از اتلاف وقت و پول و انرژی، باید سعی کنید که اشتباهات دفعهٔ پیش را مرتکب نشوید. اما اگر بر این باورید که در ریجکتی درخواست شما، اشتباهی رخ داده، امکان اعتراض را دارید و می‌توانید با کمک گرفتن از مشاورین و شرکت‌های مهاجرتی یا مسافرتی با سابقه، نامه‌ای فراهم کنید و مراحل مربوطه را در پیش بگیرید.

منبع: nilgamsafar.com/visa/schenge

کد خبر 567128

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.