عصرانه خبری علم‌وفناوری در ۱۹ فروردین

در این بسته خبری در مورد معرفی آنر پلی ۶T و پلی ۶T پرو، انتشار اولین رندرهای گلکسی A۵۴، فرهنگ‌سازی استفاده از پلتفرم‌های بومی و راه‌اندازی ارز دیجیتالی متا توسط مارک زاکربرگ می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سر فصل مهم‌ترین رویدادهای خبری حوزه علم و فناوری را در روزی که گذشت، مرور می‌کنیم:

دلیل افزایش تعرفه اینترنت ثابت توسط برخی اپراتورها چیست؟

در پی افزایش اخیر تعرفه‌های اینترنت ثابت توسط برخی اپراتورها بدون اخذ مجوز از وزارت ارتباطات، شرکت‌های FCP تاکید دارند که علی رغم چندین برابر شدن هزینه سایر خدمات مرتبط با زنجیره سرویس اینترنت و روند رو به رشد هزینه منابع انسانی طی سال‌های اخیر، تعرفه‌های فروش خدمات اینترنت از سال ۱۳۹۶ تا پایان ۱۴۰۰ تغییر نداشته است ولذا با توجه به عدم تغییر تعرفه‌ها توسط سازمان تنظیم مقررات، قیمت پایه بسته سرویس‌های اینترنت پرسرعت را تا سقف قانونی مصوب پنج سال پیش افزایش داده‌اند و در همین حال از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درخواست دارند که افزایش مازاد بر مصوبه پنج سال پیش را بر اساس هزینه‌ها و شرایط روز، به صورت قانونی در کمیسیون تصویب و ابلاغ نماید.

در پی افزایش اخیر تعرفه‌های اینترنت ثابت توسط برخی اپراتورها بدون اخذ تاییدیه از سازمان تنظیم مقررات، شرکت‌های FCP ابزار می‌کنند که از سال ۹۲ تا سال ۹۶ تعرفه خدمات اینترنت ثابت روند نزولی داشته و از سال ۹۶ تاکنون هیچ گونه تغییری در تعرفه فروش خدمات اینترنت ایجاد نشده است، در حالی که سایر خدمات مرتبط با زنجیره خدمت سرویس XDSL از جمله خدمات رانژه، فضا و برق مخابراتی، چندین برابر افزایش یافته است، از سوی دیگر هزینه منابع انسانی هر ساله حدود ۴۰ درصد افزایش داشته است.

اولین رندرهای گلکسی A۵۴ منتشر شد

رندرهای منتسب به گلکسی A۵۴ نشان می‌دهند این گوشی در نسل جدید طراحی گلکسی A۵۳ را حفظ می‌کند و در رنگ‌های متنوع به دست مشتریان می‌رسد.

گوشی‌های سری گلکسی A سامسونگ محبوبیت زیادی در بازار دارند و کره‌ای‌ها به‌طور معمول تلاش می‌کنند در گوشی‌های این مجموعه تعادل مناسبی بین قیمت و مشخصات فنی برقرار کنند. گلکسی A۵۳ جدیدترین عضو سری A۵۰ است که هم‌اکنون امکان تهیه‌ی آن در بازار وجود دارد.

درحالی‌که زمان زیادی تا معرفی و عرضه‌ی گلکسی ای ۵۴ (Samsung Galaxy A۵۴) باقی مانده، افشاگران دست‌به‌کار شده‌اند و جزئیاتی از طراحی این گوشی را فاش کرده‌اند. رسانه‌ی لتس‌گودیجیتال براساس اطلاعات فاش‌شده، رندرهای گوشی گلکسی A۵۴ را تولید کرده است.

آنر پلی ۶T و آنر پلی ۶T پرو با تراشه‌های Dimensity مدیاتک معرفی شدند

روز گذشته برند آنر با برگزاری یک رویداد مجازی به معرفی ۲ اسمارت‌فون جدید از سری پلی پرداخت. این هندست‌ها شامل مدل استاندارد آنر پلی ۶T و ورژن کمی قدرتمندتر از آن با نام آنر پلی ۶T پرو هستند. هر ۲ مدل مجهز به تراشه‌های سری Dimensity با قابلیت پشتیبانی از اتصال ۵G و قیمت‌گذاری جذاب هستند. اسمارت‌فون‌های جدید سری آنر پلی ۶T به احتمال فراوان صرفاً در بازار چین قابل دسترس خواهند بود.

آنر پلی ۶T به‌همراه یک نمایشگر ۶.۷ اینچی LCD با ناچ قطره‌ای شکل در قسمت فوقانی جهت میزبانی از دوربین سلفی ۵ مگاپیکسلی روانه بازار می‌شود. توان پردازشی این مدل از طریق تراشه Dimensity ۷۰۰ در کنار ۸ گیگابایت رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی تأمین می‌شود.

توئیتر سرانجام یک قابلیت ویرایشی برای پلتفرم خود معرفی کرد

توئیتر سرانجام قابلیت ویرایش را به پلتفرم خود اضافه خواهد کرد و ارائه‌ی این قابلیت از اواخر سال جاری در سرویس Twitter Blue آغاز خواهد شد.

توئیتر تأیید کرده است که از سال گذشته روی یک ویژگی جدید ویرایشی کار می‌کند که بسیاری از کاربران از مدت‌ها قبل درانتظار آن بودند. این زمانی منتشر شد که ایلان ماسک به‌عنوان عضو جدید هیئت مدیره‌ی توئیتر و سهام‌دار این پلتفرم، در نظرسنجی روز دوشنبه از کاربران پرسید آیا تمایل دارند دکمه‌ی ویرایش به این شبکه‌ی اجتماعی اضافه شود یا خیر. بایگانی کمیسیون بورس و اوراق بهادار، روز دوشنبه فاش کرد که ماسک ۹.۲ درصد از سهام توئیتر را تصاحب کرده است.

برای استفاده از پلتفرم‌های بومی باید فرهنگ‌سازی شود

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر لزوم توسعه پلتفرم‌های بومی، با بیان اینکه اگر مردم خدمت باکیفیت و مناسبی مشاهده کنند، استقبال می‌کنند، گفت: در ابتدا مدیران و کارکنان مجموعه‌ها باید از این خدمات استفاده کنند و با روش‌های خلاقانه و تهیه پیوست رسانه‌ای و اقناعی به سمت فرهنگ‌سازی برای استفاده حداکثری مردم در این حوزه حرکت کنیم.

عیسی زارع‌پور در جلسه شورای معاونان و حضور مجازی مدیران کل ارتباطات استان‌ها و شرکت‌های تابعه با اشاره به دستاوردهای وزارت متبوع در شش ماهه دوم سال گذشته، گفت: در کنار پایدار شدن شبکه در شش ماه گذشته، بیش از ۱۲۰۰ روستا نیز به شبکه اینترنت پرسرعت متصل شده‌اند و در تلاشیم تا پایان سال جاری نیز تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار به شبکه ملی اطلاعات متصل می‌شوند.

وی انعقاد قرارداد توسعه ۷۰ درصدی ظرفیت شبکه زیرساخت با استفاده از تجهیزات بومی، اتمام پروژه سیگنال‌رسانی زمینی صداوسیما، افزایش ۵۰ درصدی ترانزیت ترافیک از خاک جمهوری اسلامی ایران، آغاز پروژه فیبرنوری منازل و کسب‌وکارها (ت FTTx) و مشارکت در اجرای ۹۴ درصدی پروژه نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی الکترونیکی را از دیگر دستاوردهای وزارت ارتباطات در نیمه دوم سال گذشته دانست.

زاکربرگ به دنبال راه‌اندازی ارز دیجیتالی متا است

علیرغم موانع و مخالفت‌های مختلف، ظاهراً زاکربرگ عزم خود را جزم کرده تا یک ارز دیجیتالی اختصاصی را برای شبکه متا راه‌اندازی کند.

فایننشال تایمز (FT) در گزارشی ادعا کرد که شبکه اجتماعی متا ارز دیجیتالی مبتنی بر پروژه‌های متاورسی خود راه‌اندازی می‌کند. به نظر می‌رسد این ارز دیجیتال اولین محصول فیسبوک خواهد بود.

برخی از کارمندان این شرکت ادعا می‌کنند که توکن متاورس فیسبوک Zuck Bucks نام دارد. با این حال هنوز هیچ چیزی رسمی نیست و ممکن است هر لحظه همه‌چیز تغییر کند.

امیزفیت از مدل جدید ساعت GTS ۲ مینی با قیمت کمتر رونمایی کرد

مدل جدید ساعت امیزفیت GTS ۲، مینی نمایشگر ۱٫۵۵ اینچی AMOLED دارد، بیش از ۶۸ حالت ورزشی را پوشش می‌دهد و ضربان قلب و سطح اکسیژن خون را اندازه می‌گیرد.

بیش از یک سال پیش امیزفیت GTS ۲ مینی با قیمت ۷٬۰۰۰ روپیه (۹۲ دلار) در هند عرضه شد و توانست فروش خوبی را در این بازار تجربه کند و تبدیل به یکی از ساعت‌های هوشمند محبوب برند امیزفیت شود. امیزفیت به‌تازگی مدل جدید این ساعت را معرفی کرده است که برچسب قیمت ۶٬۰۰۰ روپیه (۸۰ دلار) را یدک می‌کشد و روز ۱۱ آوریل ۲۰۲۲ (۲۲ فروردین ۱۴۰۱) به بازار عرضه می‌شود. امیزفیت در روز عرضه، تخفیفی ۱٬۰۰۰ روپیه‌ای (۱۳ دلاری) برای ساعت جدید در نظر می‌گیرد.

جی‌اس‌ام آرنا می‌نویسد امیزفیت از ساعت جدید خود با نام Amazfit GTS ۲ Mini (New Version) یاد می‌کند. این ساعت نمایشگر ۱٫۵۵ اینچ AMOLED با وضوح ۳۰۶ در ۳۵۴ پیکسل، تراکم ۳۰۱ پیکسل در هر اینچ و روشنایی ۴۵۰ نیت دارد و کاربر می‌تواند بیش از ۸۰ واچ‌فیس را که تقریباً ۵۰ مورد از آن‌ها به‌صورت حرفه‌ای طراحی شده‌اند، انتخاب کند.

اپل پس از انتشار iOS ۱۵.۴.۱ امکان دانگرید به iOS ۱۵.۴ را متوقف کرد

یک هفته پس از انتشار آپدیت iOS ۱۵.۴.۱، اپل به کاربران آیفون اجازه نمی‌دهد تا گوشی خود را به iOS ۱۵.۴ دانگرید کنند. تصمیم غول فناوری به خصوص برای کاربرانی دردسرساز خواهد بود که گوشی خود را جیلبریک می‌کنند.

بازگشت به نسخه‌های قدیمی iOS اغلب توسط کاربرانی که آیفون خود را جیلبریک می‌کنند انجام می‌شود. همچنین انجام این کار و بازگردانی آیفون یا آیپد به نسخه‌های قبلی iOS گاهی می‌تواند برای کاربرانی مفید باشد که پس از ارتقا به آخرین نسخه iOS متوجه باگ‌ها قابل توجه و آزاردهنده‌ای در آن شده‌اند.

با این وجود اگر پس از دریافت iOS ۱۵.۴.۱ با مشکلی مواجه شده‌اید، متأسفانه در حال حاضر نمی‌توانید به iOS ۱۵.۴ بازگردید و باید منتظر انتشار آپدیت بعدی سیستم عامل اپل باشید. خبر خوب اینکه غول فناوری کوپرتینو در حال آزمایش نسخه بتا iOS ۱۵.۵ است که احتمالاً در چند ماه آینده برای عموم کاربران منتشر شود.

گوشی‌های سامسونگ با اندروید ۹ تا ۱۲ در خطر هک شدن قرار دارند

اگر سامسونگ گوشی‌های قدیمی خود را آپدیت نکند، یک مشکل امنیتی خیلی جدی آن‌ها را تهدید خواهد کرد.

این‌طور که به نظر می‌رسد، اگر سامسونگ گوشی‌های قدیمی خود را آپدیت نکند، یک مشکل امنیتی خیلی جدی آن‌ها را تهدید خواهد کرد چرا که گفته می‌شود هکرها خیلی راحت می‌توانند آن‌ها را هک کنند.

سامسونگ یکی از محدود شرکت‌های اندرویدی است که آپدیت‌های نرم‌افزاری و امنیتی را خیلی مرتب و منظم برای محصولاتش عرضه می‌کند. اما ظاهراً این عرضه‌ی زودهنگام به معنای کیفیت بالا (گاهی اوقات) نیست. این‌طور که به نظر می‌رسد، گوشی‌های شرکت کره‌ای گرفتار یک نقص امنیتی خیلی جدی شده‌اند که به هکرها اجازه می‌دهد خیلی راحت به آن‌ها نفوذ کرده و اختیار دستگاه‌ها را بر عهده بگیرند.

کد خبر 566873

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.