روزی که «سی ایل سیتی» به آتش کشیده شد

در روزهایی که جنگ نفتکش‌ها در خلیج فارس وارد مرحله جدیدی شده بود، آمریکا نیز به ضرر ایران وارد این معرکه شد تا کار برای نیروهای نظامی ایران سخت‌تر از قبل شود، اما آنها با این وجود و بر اساس اسنادی که در آرشیو مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس وجود داشت توانستند ضربات مهلکی به کشتی‌های آمریکا وارد کنند.

به گزارش ایمنا، در سال ۱۳۶۰، عراق جنگ نفتکش‌ها را در خلیج‌فارس آغاز کرد؛ جنگی که آن را بدون اقدام مشابهی از سوی ایران تا سال ۱۳۶۳ ادامه داد. ۲۰ ماه بعد، زمانی که عراق میزان، سرعت و گستره حملات خود را علیه نفتکش‌ها افزایش داد، سرانجام، ایران در صدد نشان دادن واکنش برآمد و بدین ترتیب، جنگ نفتکش‌ها ابعاد وسیع‌تری یافت. در این میان، آمریکا به طور یک‌طرفه و به ضرر ایران، وارد معرکه شد. هدف عمده این کشور افزون بر فشار آوردن به ایران برای پذیرش قطع‌نامه ۵۹۸ و برقراری صلح، ایجاد ثبات در حمل‌ونقل نفت بود.

از آنجا که آمریکا امنیت کشتیرانی در خلیج‌فارس و تداوم جریان صدور نفت در آن را از اهداف حیاتی خود تلقی می‌کرد و به خطر افتادن آن را پذیرفتنی نمی‌دانست، گسترش جنگ به خلیج‌فارس از سوی عراق و آغاز جنگ نفتکش‌ها مداخله بیشتر واشنگتن را در منطقه موجب شد. در واقع، این کشور به بهانه اسکورت نفتکش‌های کویتی بزرگ‌ترین ناوگان جنگی خود را در خلیج‌فارس مستقر کرد.

دولت ریگان ادعا می‌کرد که پرچم‌های مصلحتی آمریکا روی کشتی‌های کویتی با هدف محافظت از جریان صدور نفت صورت می‌گیرد. این دولت هشدار می‌داد که هرگونه وقفه طولانی در عرضه نفت خلیج‌فارس افزایش نجومی قیمت‌ها را در پی دارد.

طی سال‌های ۱۹۸۱ - ۱۹۸۷ (سالی که آمریکا قصد خود را مبنی بر نصب پرچم‌هایش روی کشتی‌های کویتی اعلام کرد)، ایران ۹۰ کشتی را هدف حمله قرار داد و در زمانی کمتر از یک‌سال پس از اعلام قصد آمریکا، ایران به ۱۲۶ کشتی حمله کرد. همان‌گونه که تحقیق کنگره نشان داده بود، در آن زمان، کشتیرانی در خلیج‌فارس از زمانی که آمریکا هنوز، ناوگان خود را در آب‌های منطقه مستقر نکرده بود، خطرناک‌تر بود.

در واقع، آمریکا از بسته شدن تنگه هرمز از سوی ایران احساس نگرانی می‌کرد. هرچند در سال پایانی جنگ، ایران کشتی‌های بیشتری را هدف قرار داد، اما این موضوع را نمی‌توان با قطعیت اعلام کرد که اگر آمریکا به خلیج‌فارس وارد نمی‌شد، دو طرف جنگ کشتی‌های بیشتری را هدف حمله قرار نمی‌دادند.

در آرشیو مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سندی موجود است که در آن سردار حسین علایی، فرمانده وقت نیروی دریایی سپاه به تشریح حمله به یک فروند کشتی آمریکایی پرداخته است. در متن این سند سری می‌خوانیم:

«پیرو دستور ابلاغی و در راستای سیاست مقابله به مثل و همچنین به مناسبت هفتمین روز حماسه درگیری قایق‌های نیروی دریایی سپاه با نیروی دریایی آمریکای جنایتکار در خلیج فارس و به منظور انتقام از حملات آمریکا به قایق‌های سپاه و کشتی ایران اجرا در ساعت ۶:۱۰ بامداد روز جمعه ۶۶/۷/۲۴ یک فروند موشک ساحل به دریا به سمت کشتی‌های با پرچم آمریکا در حوالی ترمینال نفتی الاحمدی کویت هدف‌گیری شد.

گزارش‌های رسیده از کویت حاکی از این است که این موشک به پل فرماندهی نفتکش سی ایل سیتی که با پرچم آمریکا حرکت می‌کند اصابت کرده است و کشتی را به آتش کشیده است. این کشتی همراه با یازدهمین کاروان نفتکش‌های با پرچم و تحت اسکورت ناوهای آمریکایی به کویت آمده بود و هنگام اصابت در حال رفتن به سوی ترمینال الاحمدی برای بارگیری بود که موشک به آن برخورد کرد. ۱۸ خدمه کشتی از جمله ناخدای آمریکایی آن مجروح شدند که حال هفت نفر آنها به شدت وخیم است در بین مجروحین سه آمریکایی، یک انگلیسی، یک پاکستانی و ۱۳ فیلیپینی دیده می‌شود. نفتکش «سی ایل سیتی» ۸۱ هزار تن ظرفیت دارد و قبلاً ام المرادم نام داشت و یکی از ۱۱ نفت‌کش کویتی است که تحت پرچم آمریکا حرکت می‌کند. این حمله که دومین حمله ظرف ۲۴ ساعت گذشته است در حالی صورت گرفت که آمریکا قبلاً به ایران هشدار داده بود که از موشک‌های ضد کشتی کرم ابریشم استفاده نکند.»

منبع: ایسنا

کد خبر 566487

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.