توجه به نوآوری فرهنگی در طراحی برنامه‌ها / قهرمانان قرآنی شهر تکریم شوند

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: انتظار نوآوری در طراحی برنامه‌های فرهنگی را داریم در واقع باید همیشه به نوآوری فرهنگی توجه داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت الاسلام منوچهر مهروی‌پور امروز _ پنجشنبه یازدهم فروردین‌ماه_ در نشست کمیسیون فرهنگی اجتماعی ورزشی که با موضوع اقدامات انجام شده پیرامون فعالیت‌های قرآنی ماه مبارک رمضان برگزار شد، با بیان اینکه در آستانه ماه مبارک رمضان هستیم، اظهار کرد: نام این ماه در کتب مختلف آسمانی از جمله قرآن نقل شده است که تقویت تقوا و پرهیزگاری، آرامش روان و جسم و مواسات میان فقیر و غنی از آثار این ماه است.

وی با تاکید بر اینکه توصیه شورای ششم در گام نخست کمک به مجموعه‌های قرآنی و فرهنگی و کاهش تصدی‌گری بوده است، ادامه داد: هر جا کار را به مردم واگذار کردیم امور با کیفیت بهتری انجام شده و امیدواریم در ماه مبارک رمضان نیز شاهد صحنه تعاون و همکاری گروه‌های مردمی در سطح شهر باشیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه فعالیت‌های خوبی در نوروز ۱۴۰۱ از سوی شهرداری رقم خورد، گفت: برگزاری برنامه برای ایام نوروز خیلی سخت است، زیرا تجربه آن را دارم و امسال نیز بیشتر برنامه‌ها را رصد و در آن حضور یافتم.

وی با بیان اینکه دیدگاه‌ها و نقطه نظرات درباره برنامه نوروزی را به مجموعه شورای شهر اسلامی شهر منتقل کردم و شهرداری نیز باید در مقابل این جمع بندی انجام شده پاسخگو باشد، تصریح کرد: باید مشکلات مطرح شده رفع شود تا هویت ایرانی اسلامی را بیش از پیش در شهر شاهد باشیم.

حجت‌الاسلام مهروی‌پور گفت: اگر چه در میدان امام خمینی مسابقه چوگان که یادآور بخشی از تاریخ است برگزار شد، اما باید در همین میدان از شهدای دفاع مقدس که در ابتدای دهه ۶۰ شهدای بسیاری تشییع شدند، یادی می‌کردیم.

وی تاکید کرد: مهمانخانه اصفهان باید بزرگان خود را به مردم خود و دیگر کشورها معرفی کند؛ شورای شهری در رأس تصمیم‌سازی قرار گرفته که حمایت علما و بزرگان را داشته و انتظار داریم که این موضوعات جبران شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان در خصوص فرمایشات مقام معظم رهبری درباره ضرورت توجه به قرآن، گفت: باید بیشتر از گذشته در خدمت و خادم قرآن باشیم و آن را رواج دهیم. باید از قهرمانان قرآنی شهر تکریم کنیم، اصفهان قهرمان قرآنی کم ندارد.

وی گفت: نمی‌توانیم به شرایط جامعه بی‌تفاوت باشیم و با توجه به اینکه مشکلات اقتصادی بسیار زیاد است و ماه رمضان نیز ماه مقابله با فقر است، باید دید چه گام‌هایی در راستای کفالت اجتماعی برداشته‌ایم.

حجت‌الاسلام مهروی‌پور با تاکید بر اینکه باید بررسی کنیم برای محرومیت‌زدایی از مناطق محروم چه کرده‌ایم و توانسته‌ایم در این موضوع مشکلاتی را رفع کنیم، گفت: نباید از این موضوعات بی‌تفاوت عبور کنیم.

وی با اشاره به اجرای برنامه‌های نوروزی و رویدادهایی که در شهر رقم خورد، گفت: باید انتقادهایی که به المان‌های شهری وارد شده است، بررسی شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه بیشتر مردم جیب‌هایشان پر نیست، زیرا دچار مشکل مالی هستند و در نوروز در محله خود می‌مانند، ادامه داد: باید بررسی شود که چه اقداماتی در این مناطق در نوروز رقم زدیم و باید در ماه مبارک رمضان و هفته اصفهان به مناطق محروم نیز نگاه ویژه داشته باشیم.

وی گفت: لازم است با برنامه‌ریزی دقیق بررسی شود که برای شب‌های قدر چه برنامه‌هایی برای آرامستان تخت فولاد، گلستان شهدا و آستان زینبیه و ستادهای نماز جمعه داریم و باید در این زمینه پیشگام باشیم.

حجت‌الاسلام مهروی‌پور با تاکید بر اینکه برای کارکنان شهرداری نیز باید برنامه‌ای طراحی شود، گفت: در گذشته پنج دوره جشنواره نماز و نیایش را برای کارکنان و مدیران برگزار کردیم.

مجتبی شاهمرادی، معاون فرهنگی شهردار اصفهان نیز در این نشست اظهار کرد: کسب مقام برتر در میان کلانشهرها در حوزه فرهنگی را مدیون تلاش‌ها و اقدامات همه همکاران هستیم.

وی با تاکید بر اینکه تمام برنامه‌های فرهنگی در ماه مبارک رمضان ذیل عنوان "بهشت اجابت" طراحی و اجرا می‌شود، گفت: در نظر داریم در برنامه‌ها مردم نقش پررنگی داشته باشند و حضور مسئولان باعث کمرنگ شدن فعالیت آنها نشود.

معاون فرهنگی شهردار گفت: نقش سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری تسهیل‌گری و پشتیبانی است و علاوه‌بر آن به مجموعه‌های فرهنگی نیز کمک می‌کنیم تا برنامه‌هایشان به رویدادهای شهری و بزرگ تبدیل شود.

وی با بیان اینکه هفته بزرگداشت اصفهان با عید فطر تقارن دارد، تصریح کرد: مساجد، کانون‌ها، روحانیت، پایگاه‌های بسیج نقطه ثقل فعالیت‌های فرهنگی است و امور را به آنها واگذار کرده‌ایم و حتی به همکارانم گفته‌ام زدن آرم و نام شهرداری مهم نیست و مهم‌تر تقویت برنامه آنها است.

شاهمرادی از اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان خواست که مطالبه جدی از تمام مجموعه‌های فرهنگی شهر در راستای هم‌افزایی داشته باشند، گفت: باید برنامه‌های فرهنگی را با هم پیش ببریم تا از موازی کارها دور شویم، اما با اینکه دیگر دستگاه‌ها ظرفیت خوبی دارند، نقش خود را به خوبی ایفا نمی‌کنند.

وی به بهره‌مندی از ظرفیت صدا و سیما در ماه مبارک رمضان اشاره کرد و افزود: اگر اطلاعات تمام برنامه‌های فرهنگی که توسط مجموعه‌های فرهنگی در شهر برگزار می‌شود را داشته باشیم، می‌توانیم اطلاع‌رسانی جامعی در شهر رقم بزنیم.

معاون فرهنگی شهردار اصفهان از فعالیت کمیته مساعدت خبر داد و اضافه کرد: با اعلام فراخوانی به مجموعه‌های قرآنی در رمضان کمک خواهیم کرد و ردیف بودجه‌ای نیز برای کمک به اقشار آسیب‌پذیر تعریف شده است، همزمان با میلاد امام حسن مجتبی دفاتر تخصصی قرآن و نهج‌البلاغه شروع به کار خواهد کرد.

محمد ذوالفقاری، نماینده سپاه صاحب‌الزمان (عج) نیز در این نشست اظهار کرد: تعامل بسیار خوبی میان شهرداری و مجموعه سپاه رقم خورده است و جلسات خوبی داشته‌ایم که نتیجه آن شکل‌گیری سه کارگروه محلات فرهنگی و اجتماعی و رسانه و روابط عمومی بوده است. باید از اجرای برنامه‌های پراکنده دوری کنیم، مجموعه بسیج مردمی می‌تواند جریان‌ساز باشد.

وی با تاکید بر اینکه در نوروز مشارکت خوبی میان سپاه و شهرداری رقم خورد، تصریح کرد: برگزاری نماز جماعت در مراکز اصلی شهر و حضور آمرین به معروف یکی از نتایج همکاری‌های خوب میان دو مجموعه بود.

نماینده سپاه صاحب‌الزمان (عج) با بیان اینکه باید اقدامات شهری را با یک صدایی و هم‌افزایی پیش ببریم، گفت جنس برنامه‌ها و اقدامات در شهر باید جریان‌ساز باشد و اتمسفر شهر را در راستای بسترسازی و گفتمان‌سازی قرآنی سوق دهد و تا جایی که می‌شود باید اقدامات مردمی باشد.

همچنین احسان بعیدی، نماینده معاونت فرهنگی شهرداری اصفهان اظهار کرد: حوزه فرهنگی اجتماعی و ورزشی برون‌گرا است و از فعالیت‌های نوروز خارج نشده‌ایم به فعالیت‌ها در ماه رمضان و هفته اصفهان ورود کرده‌ایم. در بخش اجتماعی برنامه‌ای به نام افق اصفهان با محوریت اذان و استعدادهای قرآنی طراحی شده است و تکیه گردی و گردشگری امام‌زاده‌ها نیز برای ماه رمضان اجرایی خواهد شد.

وی از احیا چله‌خانه‌ها خبر داد و گفت: برنامه چله خلوت در این راستا طراحی شده است.

نماینده معاونت فرهنگی شهرداری اصفهان افزود: جام مولای عرشیان از دیگر برنامه‌هایی است که برگزار می‌شود و ۶۰۰۰ ورزشکار در آن به نوعی حضور دارند و در ورزش زورخانه فرهنگ صله‌رحم در گذشته رایج بود که با اجرای برنامه این فرهنگ را احیا می‌کنیم و با برگزاری مراسم افطاری ساده در نقاط مختلف شهر برپایی افطاری‌های ساده را فرهنگ سازی می‌کنیم.

در ادامه نمایندگان حوزه فرهنگی مناطق پانزده‌گانه به تشریح برنامه‌های خود در ماه مبارک رمضان پرداختند.

حامد نظری، هماهنگی امور مناطق گفت: برنامه مهمان شهر در سطح شهر و در مناطق مختلف و فضای باز با حضور مردم در ماه رمضان برگزار می‌شود که موجب شادی و نشاط شهروندان می‌شود و رویکرد قرآنی دارد.

وی افزود: اجرای مسابقات قرآنی در سطح مناطق، برگزاری مراسم افطاری ساده در میدان امام علی (ع) با مشارکت هیئت‌های مذهبی از دیگر برنامه‌های ماه مبارک رمضان است.

محمد مصطفایی، نماینده حوزه فرهنگی منطقه پنج، اظهار کرد: جشنواره مناجات‌خوانی و نواهای رمضان، اجرای برنامه زمزمه‌های آسمانی در ۱۲ مسجد، جشنواره بازی‌های خانوادگی و برگزاری جشن تولد امام حسن (ع) در پارک صفه بخشی از برنامه‌های این منطقه در ماه رمضان است.

حسن همتیان، نماینده منطقه چهار، اظهار کرد: برپایی محفل‌های قرآنی در مناطق محروم، فضاسازی، فراهم کردن امکانات برای برگزاری مهمانی‌های خانوادگی در باغ غدیر بخشی از برنامه‌های این منطقه در ماه رمضان است.

اکرم قپانچی، نماینده منطقه ۱۱ گفت: پارک‌ها را محور اصلی اجرای برنامه‌ها در منطقه گذاشتیم و برگزاری برنامه لحظه‌های ملکوتی برای جذابیت و تفسیر قرآن طراحی شده است.

کامران انصاری، نماینده منطقه هشت نیز گفت: در حال مذاکره با مهدیه فعال در خیابان رباط هستیم تا برنامه مشترکی با آنها داشته باشیم و در باغ نوش نیز اجرای برنامه فرهنگی پیش‌بینی شده است.

محمد تورجی‌زاده، نماینده فرهنگی منطقه ۱۰، اظهار کرد: همه مساجد منطقه را آماده مهمانی و ورود به ماه رمضان کرده‌ایم و برای مساجد فضا آرایی ویژه‌ای انجام شده است و برنامه تلاوت دو دقیقه‌ای ویژه نوجوانان و طراحی و تدوین محتواهایی در فضای مجازی با موضوع ماه رمضان از دیگر برنامه‌های منطقه است.

فریبا زارعان، نماینده منطقه دو، گفت: در هر ۹ محله منطقه با کمک پایگاه‌های بسیج و کانون‌های فرهنگی محافل قرآنی برگزار می‌شود و تحلیل از پیر خادمان و موذنان منطقه و برگزاری جشنواره فوتسال محلات بعد افطار را پیش بینی کرده‌ایم.

امید رجبی، نماینده منطقه ۱۴، گفت: فضاسازی فرهنگی، برگزاری جشنواره مکبر و اذان، پخش فیلم‌های جشنواره عمار در پارک‌ها برای ماه مبارک رمضان پیش‌بینی شده است.

حمیدرضا مکارمی، نماینده منطقه ۱۵، اظهار کرد: در دو امام‌زاده شاخص منطقه برنامه‌های متفاوت خواهیم داشت و دورهمی تأثیرگذار، حافظان و قاریان قرآن و پویش روزه اولی‌ها را در منطقه اجرا خواهیم کرد.

آزاده ربیعی، نماینده منطقه یک، گفت: برگزاری تفسیر موضوعی قرآن در خانه شهید بهشتی و اجرای برنامه ویژه درباره معراج حضرت رسول، برپایی شب شعر آئینی در آرامگاه صائب از برنامه‌های این منطقه رمضان است.

وحید خسروی، نماینده منطقه ۱۲، گفت: برگزاری جشن بندگی در آخرین روز ماه رمضان، برگزاری نمایشگاه کتاب، برپایی برنامه شکوفه‌های قرآنی و برنامه شهری بزرگ درس‌هایی از قرآن برای اجرا در منطقه پیش‌بینی شده است.

صدیقه چگونیان، نماینده منطقه یک، گفت: اهدای هدیه به فرزندان روزه اولی کارکنان، شناسایی خانه‌های قرآنی با همکاری مهد قرآن، برگزاری کرسی تلاوت ویژه خواهران بخشی از برنامه‌هایی است که برای اجرا پیش‌بینی شده است

حسن زارع، نماینده منطقه هفت، گفت: برگزاری برنامه آئینی رازهای آسمانی، برپایی دعای ابوحمزه در مقبره شهدای گمنام دانشگاه فرهنگیان، ویژه برنامه روزه اولی‌ها در مرکز فرشته، پخش فیلم سینمایی در هنر سرای خورشید در ماه رمضان در منطقه اجرا می‌شود.

محمد عابدی، نماینده منطقه ۹، گفت: بیش از ۳۰ برنامه در منطقه اجرا می‌شود که بیشترین برنامه‌ریزی‌مان روی کودکان پنج تا ۹ و ۱۰ تا ۱۵ سال است و برپایی سفره اکرام ایتام، جز خوانی در بوستان‌ها، تقدیر از خانه‌های قرآنی بخشی از این برنامه‌ها است.

کد خبر 565128

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.