دستیابی به تولید و اشتغال‌آفرینی از مسیر شرکت‌های دانش‌بنیان

چندین سال متوالی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی هر سال را با توجه به کلیدواژه تولید نامگذاری می‌کنند، فلسفه این کار جلب توجه مردم به یک ارزش خاص و همین‌طور در نقطه مقابل آن به یک مشکل است تا مردم و مسئولان با مد نظر قرار دادن شعار سال در راستای عملی کردن آن و رفع مشکلات کشور گام بردارند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، چندین سال متوالی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی هر سال را نامگذاری می‌کند، فلسفه این کار جلب توجه مردم به یک ارزش خاص و همین‌طور در نقطه مقابل آن، به یک مشکل است. بر این اساس، رهبر جمهوری اسلامی با اطلاعات و گزارش‌هایی که از سراسر کشور دریافت می‌کند و بررسی برخی پارامترهای اجتماعی، دینی و فرهنگی دیگر، مردم را به یک موضوع توجه می‌دهد، شعار سال ۱۴۰۱ از طرف مقام معظم رهبری تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین عنوان شد؛ چرا که رسیدن به تولید و اشتغال‌زایی از مسیر شرکت‌های دانش‌بنیان تسهیل می‌شود و این نکته‌ای است که رهبر معظم انقلاب اسلامی آن را مد نظر قرار داده و برای رسیدن به این مهم آن را به عنوان شعار سال مطرح کردند تا بیش از پیش مورد توجه مردم و مسئولان قرار گیرد و دستیابی به تولید و اشتغال‌زایی در راستای توجه به دانش‌بنیان‌ها محقق شود، در خصوص شعار سال و ضرورت عملی شدن آن در شهر با جواد حاجی‌قدیری، رئیس کمیسیون فنی و عمرانی شورای اسلامی شهر کاشان گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که مشروح آن را ادامه می‌خوانید:

علت نامگذاری هر سال توسط مقام معظم رهبری چیست؟

سال‌ها است که رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام نوروزی به ملت بزرگ و شریف ایران، چارچوب‌های اصلی و افق‌های پیش رو در سال جدید را برای مسئولان و مردم رهنمون می‌فرمایند. تمنّای قلبی و نهایت آمال دوستداران و دل سوزان انقلاب و مردم، تسری این نام‌ها و شعارها به تمام سال‌های پیش رو است؛ لذا آینده روشن و مقتدر انقلاب و ایران اسلامی با مرور همیشگی و دل سپاری مضامین تبیین شده توسط مقام معظم رهبری ممکن و متصّور خواهد بود.

بر اساس قانون اساسی کشور ترسیم و ابلاغ سیاست‌های کلی نظام و جهت‌گیری کشور بر عهده رهبری نظام است، این وظیفه از طرق مختلف به اجرا در می‌آید که سخنرانی‌ها، ابلاغ‌ها، نامه‌ها، دستور و در پاره‌ای موارد حکم حکومتی از جمله این موارد است، اما یکی از روش‌ها و شیوه‌های ترسیم جهت‌گیری کلی نظام و مسئولان که رهبر معظم انقلاب اسلامی آن را مطرح و دنبال کرده‌اند، همین انتخاب شعار و نامگذاری سال‌های مختلف بوده است و بیشتر سال‌ها را با نامی مشخص کرده‌اند که به نظر می‌رسد فلسفه این کار جلب توجه مردم به یک ارزش و همین‌طور در نقطه مقابل آن به یک مشکل است؛ بر این اساس رهبری با اطلاعات و گزارش‌هایی که از سراسر کشور دریافت می‌کنند، مطالعات و تجربه‌ای که دارند، درک و دریافتی که از معارف اسلامی و قرآنی و مفاهیم انسانی دارند و نیز اشرافی که به مسائل کشور دارند، هر سال توجه ملت را به یک موضوع متمرکز می‌کنند.

دلیل توجه به تولید در شعارها طی سال‌های اخیر چه بوده است؟

نامگذاری سال‌ها در یک دهه گذشته از جانب رهبر انقلاب اسلامی با اولویت اهداف و شعارهای اقتصادی بوده است که در این بین حمایت از تولید محور اصلی مورد تاکید رهبر انقلاب است؛ چنان‌که طی چند سال اخیر تولید، کلید واژه اصلی نامگذاری‌های رهبر انقلاب اسلامی در این سال‌ها بوده است. چنین توجهی انتظار و اولویت نخست کشور برای پاسخ به مطالبات و عبور از مشکلات موجود در جنگ اقتصادی با دشمنان کشور است که با تحمیل سخت‌ترین تحریم‌ها پیشرفت ایران اسلامی را هدف گرفته‌اند، آمار موجود نشان‌دهنده این است که به تعبیر رهبر انقلاب اسلامی هنوز رونق تولید به نحو مطلوبی محقق نشده است.

اگر تأمین مالی بنگاه‌های تولیدی روند مطلوب‌تری به خود بگیرد و با برنامه‌های مختلف قدرت خرید مردم ارتقا یابد، تحقق رشد که به منزله رونق تولید است دست‌یافتنی خواهد بود. در این بین ایجاد توازن در تولید و افزایش رونق تولید در بخش کشاورزی و بخش‌های پیشران دیگر مانند مسکن و خودرو بسیار مهم است؛ چرا که رونق زنجیره‌ای و طولانی از تولید کالاها و خدمات مختلف باعث افزایش مقابله با قاچاق کالا و تسهیل ورود سرمایه خارجی در کشور می‌شود.

چرا در تعیین شعار سال ۱۴۰۱ دانش‌بنیان‌ها مورد توجه رهبر معظم انقلاب اسلامی قرار گرفتند؟

بر اساس آیین‌نامه تشخیص شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان، شرکت‌های دانش‌بنیان، مؤسسات خصوصی یا تعاونی هستند که به منظور افزایش علم و ثروت، توسعه اقتصادی بر پایه دانش و تحقق اهداف علمی و اقتصادی در راستای گسترش اختراع و نوآوری و در نهایت تجاری‌سازی نتایج تحقیق و توسعه (شامل طراحی و تولید کالا و خدمات) در حوزه فناوری‌های برتر و با ارزش افزوده فراوان به ویژه در تولید نرم‌افزارهای مربوطه تشکیل می‌شود.

همچنین به بیان رهبر معظم انقلاب اسلامی یکی از بهترین مظاهر و مؤثرترین مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی، شرکت‌های دانش‌بنیان هستند که می‌توانند اقتصاد مقاومتی را پایدارتر کنند، اگر شرکت‌های دانش‌بنیان جدی گرفته شوند و از توسعه کمی و کیفی آنها حمایت شود، به واسطه ثروت‌آفرینی از طریق علم، اقتصاد کشور به شکوفایی حقیقی خواهد رسید، برای مثال خام‌فروشی دامی است که میراث سال‌های متمادی قبل از انقلاب اسلامی است که کشور گرفتار آن شده و باید تلاش شود که ملت ایران از این تله نجات یابد و رسیدن به این شرایط با تکیه بر علم و از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان امکان‌پذیر است.

مهم‌ترین زیرساختی که در حوزه دانش‌بنیان‌ها باید مورد توجه قرار گیرد چیست؟

یکی از اساسی‌ترین زیرساخت‌های اقتصاد دانش‌بنیان و پیش نیاز تحقق استراتژی شرکت‌های دانش‌بنیان، سرمایه انسانی خلاق، نوآور و دانشی است که با توجه به ترکیب جمعیتی کشور ایران و جمعیت بالای جوانان تحصیل کرده و نیروی انسانی به عنوان بزرگ‌ترین و باارزش‌ترین سرمایه کشور، باید مورد توجه قرار گیرد و بدین ترتیب با توانمند کردن، تشویق و زمینه‌سازی فعالیت آنها در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان کشور توان رویارویی با هر گونه تهدید و تحریم اقتصادی را خواهد داشت، در این راستا شعاری که امسال مقام معظم رهبری مد نظر قرار داده‌اند، برگرفته از بنیه‌ای بود که کشور در این حوزه به دست آورده است.

اقتصاد دانش‌بنیان شاه کلید اقتصاد مقاومتی در کشور است و طی حداقل یک دهه گذشته توانسته به زیست بومی برسد که بازیگران خود برای پیش‌برد اهداف را شناخته است.

امروز حدود ۱۰ هزار استارت‌آپ در حوزه‌های مختلف خدماتی، علمی، محصول محور و تکنولوژی‌محور و حدود ۶۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان داریم که توانسته‌اند در مقاطع سخت تحریم‌های ظالمانه به کمک کشور بیایند و رافع نیازهای کشور باشند، مصداق این مهم در دوران کرونا با توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشمندان علمی بیشتر دیده شد.

همچنین امروز حدود ۱۵۰۰ شرکت خلاق داریم که می‌توانند در حوزه تولید صنایع فرهنگی، تولید محتوا، خدماتی که بر بستر کسب و کارهای دیجیتال قرار دارند، به خوبی عرض اندام کنند.

سخن پایانی…

همان‌طور که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند "امسال مسئله تولید باید دارای دو خصوصیت دانش‌بنیانی و اشتغال‌آفرینی باشد." تولید دانش‌بنیان، متکی به دانش جدید و پیشرفت‌های علمی و تولیدی است که باید اشتغال‌آفرین باشد، اگر تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرینی را معیار قرار دهیم و به دنبال تولیدی برویم که این دو ویژگی مهم را داشته باشد، قطعاً در هدف‌های اقتصادی حرکت رو به جلوی محسوسی خواهیم داشت.

کد خبر 564477

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.