۱۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰
خودکارسازی "سرای ۸" در سال ۱۴۰۱

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان گفت: اولین محور، تحول شهرسازی الکترونیک و هوشمند است که تمام اقدامات این معاونت در شش ماه دوم سال‌جاری در راستای تکمیل، توسعه و خودکارسازی سیستم مکانیزه شهرسازی "سرای ۸" است.

وحید مهدویان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان در دوره جدید مدیریت شهری، هشت محور اصلی برای برنامه‌های خود تعریف کرد.

وی با اشاره به محورهای اصلی معاونت شهرسازی و معماری، تصریح کرد: محور اول تحول شهرسازی الکترونیک و هوشمند است که تمام اقدامات این معاونت در شش ماه دوم سال جاری در راستای تکمیل، توسعه و خودکارسازی سیستم مکانیزه شهرسازی "سرای ۸" است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با بیان اینکه سیستم فعلی شهرسازی در سال‌های گذشته مشکلات و نواقصی داشت، خاطرنشان کرد: در این راستا با تجهیز تیم پروژه، تجمیع تیم‌های پیمانکار، کارفرما و ناظر در حوزه این معاونت، مشکلات حوزه سرای ۸ احصا و به‌طور کامل برطرف شد.

وی اضافه کرد: از دیگر اقدامات معاونت شهرسازی و معماری، ارتقای همزمان دو نسخه‌ای سرای ۸ به "سرای ۱۰" است که تولید آن و تست‌های اولیه در حوزه معاونت شهرسازی نیز انجام شد و امیدواریم در سال‌جاری به صورت پایلوت در برخی مناطق و تا پایان خردادماه جایگزین سرای ۸ شود.

مهدویان تصریح کرد: از مهم‌ترین قابلیت‌های سیستم سرای ۱۰، هوشمندسازی و ارائه خدمات غیرحضوری است که با اولویت پروانه ساختمانی خواهد بود.

وی افزود: راه‌اندازی بانک جامع اطلاعاتی شهرسازی و معماری، راه‌اندازی سامانه مانیتورینگ و پایش برای بررسی کامل عملکرد کارکنان در مناطق و پاسخگویی به مراجعان، ارتقای شاخص‌ها و معیارهای شهر اسلامی ایرانی با رویکرد تحول شهر انسان‌گرا، راه‌اندازی و پایش پروژه‌های شهری و مسکن با تمرکز بر بافت فرسوده از جمله اقدامات معاونت شهرسازی و معماری بود.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با بیان اینکه دبیرخانه شهر اسلامی ایرانی در این معاونت تشکیل شد، اضافه کرد: پروژه‌های پژوهشی در این دبیرخانه آغاز شده است و در نظر داریم از سال آینده در این حوزه پروژه‌هایی با رویکرد شهر اسلامی ایرانی در حوزه ضوابط و آرایه‌های معماری و شهرسازی را در نظر بگیریم و واقعیت شهر اسلامی ایرانی را اجرا کنیم.

وی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین اقداماتی که در سال جاری که پس از معطلی حدود شش ساله در حوزه‌های مدیریت کلان شهری انجام شد، "ضوابط تشویقی بافت فرسوده" بود که با همکاری استانداری و راه و شهرسازی محقق شد.

مهدویان خاطرنشان کرد: بر اساس ضوابط تشویقی بافت فرسوده، تمام پلاک‌های موجود در بافت فرسوده یک طبقه مازاد بر کد ارتفاعی موجود، امکان ساخت خواهند داشت و پلاک‌های موجود در بافت فرسوده، با تجمیع مساحت به بیش از ۲۰۰ متر مربع یا وجود پلاکی با مساحت بیشتر از ۲۰۰ متر مربع، می‌تواند دو طبقه مازاد بر کد ارتفاعی ساخته شود.

وی با بیان اینکه مباحث تشویقی برای بافت فرسوده نیز به صورت لایحه توسط شهرداری در نظر گرفته شده است، اضافه کرد: با توجه به امتیازات دولتی، اقدامات حوزه شهرسازی بر اساس ضوابط تشویقی و بسته‌های تشویقی مالی شهرداری، امیدواریم در سال آینده سال آینده موضوع اقدام ملی را با تمرکز بر بافت فرسوده داشته باشیم.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با بیان اینکه دفاتر تسهیل‌گری موجود در بافت فرسوده از هفت دفتر به ۹ دفتر افزایش یافت، اظهار کرد: سند بازآفرینی محلات شاهد، شمس‌آباد، کردآباد، قائمیه و سفلی در منطقه ۱۵ آماده شده است و ۲۴ اقدام در هر محله اولویت‌بندی شد و جزو پروژه‌های محله‌محوری سال آینده معاونت شهرسازی خواهد بود.

وی تصریح کرد: علاوه بر محلات ذکر شده، ۳۰ محله در کل شهر اصفهان شناسایی، برنامه‌ریزی و پروژه‌های محله‌محوری آن احصا شده است که در سال آینده شاهد اقدامات مناسبی در این محلات خواهیم بود که با درایت شهردار و تصویب شورای اسلامی شهر بودجه مناسبی برای آن در نظر گرفته شده است و نام محلات اطلاع‌رسانی خواهد شد.

مهدویان با بیان اینکه دیگر اقدامات معاونت شهرسازی و معماری در راستای مانع‌زدایی ارائه خدمات، شفافیت عملکرد و کاهش فساد اداری بود که در این زمینه ۱۷ بخشنامه در راستای ساده‌سازی فرایندها ارائه شد، اضافه کرد: استعلام آتش‌نشانی ساختمان‌های تا گروه "د" حذف شد تا در عین حفظ کیفیت و دریافت طریقه سهم از مراجع قانونی، شهرداری از ورود به بعضی از مباحث نامربوط جلوگیری کند.

وی خاطرنشان کرد: اجرای پروژه‌های به‌جامانده از سال‌های گذشته با پیگیری‌های معاونت شهرسازی و همکاری استانداری به تصویب مراجع قانونی رسید که از جمله آنها می‌توان به محور جلوان، پروژه شهید کشوری و پروژه پرتمان اشاره کرد.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان اضافه کرد: امیدواریم از این نوع اقدامات در راستای چشم‌انداز "اصفهان من، شهر زندگی" بیشتر اجرا شود تا کیفیت زندگی شهروندان در حوزه شهرسازی و معماری افزایش یابد.

کد خبر 562765

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.