۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
اصول نگهداری شب‌بو

یک کارشناس تولید و پرورش گل و گیاهان زینتی گفت: بهترین محل برای نگه‌داری گل شب‌بو در داخل ایوان یا بالکن منزل و در پشت پنجره اتاق‌ها است. در صورت نگه‌داری شب‌بو در داخل آپارتمان، دمای منزل باید خنک باشد و گلدان‌ها را در هفته حداقل سه تا چهار بار آبیاری کنید.

زهره حسنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: شب‌بو یکی از معطرترین گل‌ها است که رایحه قوی، دلپذیر و آرام‌بخشی دارد. قرن‌ها پیش در انگلستان، شب‌بو واحدی برای داد و ستد تلقی می‌شد؛ آن‌ها از شب‌بو به عنوان جایگزین پول استفاده می‌کردند و در زمین‌های کشاورزی به ازای دادن شب‌بو، محصول کشاورزی دریافت می‌کردند آن‌ها شب‌بو را بسیار با ارزش و قیمتی می‌دانستند.

وی گفت: مهم‌ترین روش تکثیر گل شب‌بو کاشت بذر است که دوبار در سال انجام می‌گیرد. در مورد شیوه‌ای یک‌ساله و چند ساله معمولاً بذر گیاه در اوایل بهار بعد از رفع یخبندان بهاره و در صورت داشتن امکانات شش تا هشت هفته قبل از رفع یخبندان در محیطی محافظت شده همانند داخل منزل یا گلخانه کاشته، سپس در اوایل بهار به زمین اصلی منتقل می‌شود.

این کارشناس تولید و پرورش گل و گیاهان زینتی درخصوص روش کاشت گل‌های شب‌بو ادامه داد: بذر گل شب‌بو را در عمق سه تا چهار سانتی‌متری خاک بکارید؛ فاصله بین بذرها بهتر است بین ۱۵ تا ۲۰ سانتی‌متر باشد. بهتر است بذر شب‌بو را از اواخر مردادماه تا اوایل شهریور در هوای آزاد بکارید و پس از آنکه بوته‌ها چند برگه شد، بوته‌های کم پر را جدا کنید. زمانی که بوته‌های شب‌بو حدود سه تا پنج سانتی‌متر رشد کرد، باید آن‌ها را به گلدان‌های مناسب انتقال دهید.

حسنی گفت: اگر گل شب‌بوی شما از نمونه‌های تک شاخه است می‌توانید سه تا پنج بوته از آن را به یک گلدان انتقال دهید، اما چنان‌چه از انواع پر شاخه استفاده شد یک بوته برای هر گلدان کافی است.

وی در خصوص محل نگه‌داری گل‌های شب‌بو افزود: گلدان‌های شب‌بو را در محل سایه قرار دهید. هنگامی که بوته‌ها به گلدان جدید و فضای محیط عادت کردند می‌توانید آن‌ها را به محل آفتاب‌رو انتقال دهید. بهترین محل برای نگه‌داری گل شب‌بو در داخل ایوان یا بالکن منزل و در پشت پنجره اتاق‌ها است. در صورت نگه‌داری شب بو در داخل آپارتمان، دمای منزل باید خنک باشد و گلدان‌ها را در هفته حداقل سه تا چهار بار آبیاری کنید. خاک گلدان را هر سال یک بار با کودهای غنی از پتاسیم و نیتروژن مخلوط کنید.

کارشناس تولید و پرورش گل و گیاهان زینتی تکثیر گل‌های شب‌بو را از طریق قلمه، یکی دیگر از روش‌های کاشت دانست و گفت: تکثیر گل شب‌بو از روش‌های چند ساله این گیاه است. این روش چندان متداول نیست، با این وجود اگر تصمیم به قلمه زدن گل شب بوی خود دارید بهترین زمان فصل تابستان است.

کد خبر 561792

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.