شاخص کل سطح از دست رفته را پس گرفت

شاخص کل پولبک خود را تکمیل کرد و پیش بینی می‌شود که بتواند تا سطح یک میلیون ۴۰۰ هزار واحد حرکت کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شاخص کل بازار بورس تهران با رشد دو هزار ۳۷۹ واحدی به سطح یک میلیون ۳۳۵ هزار واحد رسید، شاخص کل هم وزن با کاهش ۳۶۸ واحدی در سطح ۳۳۸ هزار ۷۲۷ واحد قرار گرفت، شاخص کل بازار رشد ۰.۱۸ درصدی و شاخص هم‎وزن کاهش ۰.۱۱ درصدی را تجربه کردند.

تعداد نمادهای مثبت بازار بورس: ۱۵۴

تعداد نمادهای منفی بازار بورس: ۲۱۳

شاخص کل سطح از دست رفته را پس گرفت

فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با کاهش ۲۸ واحدی به سطح ۱۸ هزار ۱۵۲ واحد رسید و نسبت به روز گذشته کاهش ۰.۱۵ درصدی تجربه کرد.

تعداد نمادهای مثبت بازار فرابورس: ۱۱۷

تعداد نمادهای منفی بازار فرابورس: ۱۲۸

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۵۳ هزار ۳۵۸ و ۲۴ هزار ۳۸۷ میلیارد ریال بود.

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب پنج میلیارد ۷۳۴ و سه میلیارد ۱۶۳ میلیون برگه سهم بود.

شاخص‌ها

شاخص کل سطح از دست رفته را پس گرفت

نقشه بازار

شاخص کل سطح از دست رفته را پس گرفت

تحلیل تکنیکال شاخص‌کل

شاخص کل سطح از دست رفته را پس گرفت

حمایت: یک میلیون ۳۲۴ هزار واحد

مقاومت: یک میلیون ۴۰۰ هزار واحد

پیش بینی: پیش بینی یک روند صعودی را خواهیم داشت.

توضیحات: شاخص کل پولبک خود را تکمیل کرد و پیش بینی می‌شود که بتواند تا سطح یک میلیون ۴۰۰ هزار واحد حرکت کند.

اخبار بازار

مجید عشقی، رئیس سازمان بورس گفت: با وجود نوسانات سال جاری از ابتدای سال تاکنون نزدیک به ۶۰۰ هزار میلیارد تومان تجهیز منابع با روش‌های مختلف سرمایه‌ای و بدهی داشتیم. اوراق بدهی در مجموع ۲۲۴ هزار میلیارد تومان بوده و در مجموع کل تأمین مالی ۶۰۰ هزار میلیارد تومان بوده است. یکی از فعالیت‌های جدی سازمان بورس در سال جاری بحث انحصار زدایی از فعالیت‌های ارائه خدمات در بازار سرمایه است.

نزدیک به ۱۲ سال کارگزاری جدیدی تأسیس نشده بود که از آبان هشت مجوز موافقت اصولی کارگزاری صادر شده و یک مجوز نیز قبلاً صادر شده بود. هشت موافقت اصولی تأسیس شرکت سبد گردان، سه موافقت اصولی تأسیس مشاور سرمایه گذاری و دو مجوز فعالیت پردازش اطلاعات مالی داشته‌ایم. در حوزه صندوق‌ها، در تلاشیم صندوق‌های مختلفی را راه اندازی کنیم تا افراد با برنامه‌های سرمایه گذاری مختلف بتوانند از این ابزارها بهره ببرند. تأیید صلاحیت مدیران ناشران با رویکرد حرفه‌ای دنبال شده است و سلب صلاحیت از ناشرینی که دارای حداقل‌های مقرر در قانون نیستند را اقدام خواهیم کرد.

درخواست جدی یکی از خودروسازان برای ورود خودرو به بورس کالا

رئیس سازمان بورس خبر داد: یکی از خودروسازان درخواست جدی خود را برای عرضه خودرو در بورس کالا ارائه کرده و این موضوع در هیأت پذیرش بررسی خواهد شد و اگر شرایط لازم را داشته باشد عرضه خودرو در بورس کالا و در سال ۱۴۰۱ انجام می‌شود.عشقی با بیان اینکه امید است عرضه خودرو در بورس کالا در سال آینده اجرایی شود، گفت: تاکید سازمان بورس این است سهام شرکت‌هایی که در بازار سهام معامله می‌شود، محصولاتشان نیز در بورس کالا عرضه و به صورت شفاف فروخته شود.

اخبارشرکت‌ها

شپاس: مسعود اسفندیار مدیرعامل شرکت با اعلام اینکه در افق ۱۴۰۱ شرکت؛ نفت پاسارگاد تولید دو میلیون تن قیر را هدف‌گذاری کرده‌است، خاطرنشان کرد با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب و تاکید معظم له بر مانع زدایی از تولید در مجموعه نفت پاسارگاد با تعامل و هم‌افزایی کلیه کارکنان در پی تحقق این هدف از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم کرد.

ومشان: شرکت سرمایه گذاری فنی و مهندسی مشانیر در دوره منتهی به ۱۴۰۰/۱۱/۳۰ به ازای هر سهم ۵۳۰ ریال زیان شناسایی کرده است. این در حالی است که شرکت در مدت مشابه سال قبل به ازای هر سهم ۲۰۰ ریال سود شناسایی کرده بود.

«ومشان» با سرمایه ثبت شده ۲۰,۰۰۰ میلیون ریال طی عملکرد ۹ ماهه منتهی به ۱۴۰۱/۰۲/۳۱ مبلغ ۱۰,۵۹۸ میلیون ریال زیان شناسایی کرده است.

وبوعلی: شرکت سرمایه گذاری بوعلی در دوره منتهی به ۱۴۰۰/۱۱/۳۰ به ازای هر سهم ۱,۳۴۷ ریال سود محقق کرده است. این در حالی است که شرکت در مدت مشابه سال قبل به ازای هر سهم ۳۵ ریال زیان شناسایی کرده بود. «وبوعلی» با سرمایه ثبت شده ۳,۰۰۰,۰۰۰ میلیون ریال طی عملکرد ۱۲ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۱۱/۳۰ مبلغ ۴,۰۴۲,۱۳۷ میلیون ریال سود محقق کرده است.

غویتا: شرکت ویتانا در دوره منتهی به ۱۴۰۰/۰۹/۳۰ ضمن ثبت افزایش سرمایه ۱۶۶ درصد در این دوره به ازای هر سهم ۳۶۷ ریال سود محقق کرده است.«غویتا» با سرمایه ثبت شده ۳,۵۰۰,۰۰۰ میلیون ریال طی عملکرد ۱۲ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۰۹/۳۰ مبلغ ۱,۲۸۳,۸۸۱ میلیون ریال سود محقق کرده است.️ شرکت در گزارش تلفیقی مبلغ ۱,۱۸۵,۲۴۸ میلیون ریال زیان شناسایی کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۱ درصد افزایش زیان داشته است.

لوتوس: شرکت تأمین سرمایه لوتوس پارسیان طی عملکرد ۱ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۱۰/۳۰ معادل ۲,۰۱۷,۵۴۰ میلیون ریال از محصولات خود را به فروش رسانده است که نسبت به دوره ۱ ماهه مشابه سال قبل ۷۸ درصد افزایش داشته است️ «لوتوس» با سرمایه ثبت شده ۹,۰۰۰,۰۰۰ میلیون ریال طی عملکرد ۱۲ ماهه سال مالی منتهی به ۱۴۰۰/۱۰/۳۰ مبلغ ۱۴,۶۵۹,۸۲۵ میلیون ریال درآمد فروش داشته است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۷ درصد رشد داشته است.

حکشتی: شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در دوره منتهی به ۱۴۰۰/۰۹/۳۰ به ازای هر سهم ۲,۱۵۱ ریال زیان شناسایی کرده است. این در حالی است که شرکت در مدت مشابه سال قبل به ازای هر سهم ۶۹ ریال سود شناسایی کرده بود. «حکشتی» با سرمایه ثبت شده ۲۱,۵۶۰,۰۰۰ میلیون ریال طی عملکرد شش ماهه منتهی به ۱۴۰۱/۰۳/۳۱ مبلغ ۴۶,۳۷۸,۷۷۰ میلیون ریال زیان شناسایی کرده است.

آکنتور به بازارپایه فرابورس منتقل شد

شاخص کل سطح از دست رفته را پس گرفت

رخدادهای بازار جهانی

تحلیل وضعیت متانول در بازارهای جهانی

قیمت متانول بر حسب CFR چین با توجه به وضعیت خوب بازار داخلی، نسبت به هفته گذشته رشد ۲۵ دلاری داشت و ۴۱۶ دلار گزارش شده است. وضعیت تقاضا در چین همچنان مناسب است هرچند که در اواسط هفته با کاهش قیمت نفت خام قیمت متانول نیز کاهش یافت ولی در مجموع قیمت‌ها و میزان فعالیت‌ها در این بازار بالاتر از هفته قبل بود. همچنین به دلیل رشد بالای ذغال‌سنگ گفته می‌شود معاملاتی با نرخ ۴۲۸ دلار نیز برای متانول انجام شده است.

تحلیل وضعیت بیلت در بازارهای جهانی

نرخ بیلت CIS با ۱۸۰ دلار تغییر نسبت به هفته گذشته در قیمت ۸۵۳ دلار معامله شد که بالاترین نرخ این محصول در بیش از ده سال اخیر است. بیلت ایران نیز ۹۰ دلار افزایش داشت و ۶۹۰ دلار معامله شد. با خالی شدن یک باره بازار از عرضه‌های روسیه و اوکراین شنیده‌ها حاکی از آن است که ترکیه و چین در حال رقابت برای از آن خود کردن بازار شمال آفریقا هستند.

از طرفی طی هفته اخیر تولیدکنندگان نورد سرد در مصر دچار کمبود مواد اولیه (بیلت) شدند و پیشنهاداتی در بازه ۸۵۰ تا ۸۶۰ دلار CFR ترکیه را به فروشندگان ترک می‌دادند، ولی به دلیل تقاضای بسیار بالا برای بیلت ترکیه فروشندگان این کشور قیمت‌های پیشنهادی مصر را قبول نکردند ولی تولیدکنندگان ایرانی ۳۰ هزار تن بیلت در قیمت ۶۸۰ دلار به مصر فروختند که فعالین معتقدند که این قیمت برای معاملات بعدی قابل اعمال نیست و احتمالاً نرخ معاملات به بالای ۷۰۰ دلار خواهد رفت.

قیمت بیلت وارداتی به چین و صادراتی از این کشور بسیار از هم فاصله گرفته است و بیلت وارداتی به این کشور ۷۱۰ تا ۷۳۰ دلار و صادراتی از این کشور در بازه ۷۹۰ تا ۸۰۰ دلار بود که همین امر سبب شد تا تعدادی از فعالین بیلت وارداتی را صادر کنند! روسیه از طریق بندر خاور دور محموله‌هایی به نرخ ۷۳۰ دلار به تایوان و ۷۶۰ دلار به فیلیپین ارسال کرد.

شرکت‌های تأثیر پذیر: فخوز ارفع کاوه هرمز ذوب

تحلیل وضعیت مس در بازارهای جهانی

قیمت مس بخش اعظمی از رشد ۸۰۰ دلاری خود را پس گرفت و با ۶۴۰ دلار کاهش به ۱۰,۱۱۰ دلار رسید. تعداد زیادی از فعالین بازار منتظر هستند تا جهت بازار روشن شود. با جهش قیمت‌های انرژی، قیمت مس نیز افزایش چشمگیر داشت اما در هفته گذشته با افت قیمت نفت، قیمت سایر کالاها از جمله مس نیز کاهش پیدا کرد. مقدار زیادی مس در انبارهای بورس فلزات لندن وجود دارد ولی مردم تمایلی به خرید موجودی‌های مربوط به روسیه را ندارند. تنش‌های نظامی بین کشورهای روسیه و اوکراین و تحریم‌های وضع شده بر ضد کشور روسیه، سیستم مالی را نیز تحت تأثیر قرار داده است. افزایش احتمال افت عرضه کالای مس کشور روسیه در آینده نزدیک از قیمت حمایت کرده است.

محموله‌های کنسانتره مس بیشتری به بازار نقدی چین پیشنهاد شد. با عرضه بیشتر کنسانتره مس انتظار می‌رود نسبت TC/RC افزایش پیدا کند. اقتصادهای مدرن در حال حاضر به سوخت‌های فسیلی وابسته هستند. بنابراین انتقال انرژی به مواد خامی مانند کبالت، لیتیوم، نیکل، گرافیت و مس وابسته است که برای انتقال الکتریسیه موردنیاز هستند. بنابراین چشم انداز این مواد مثبت است.

رشد بی وقفه اتیلن و رسیدن به سطح ۱,۳۵۱ دلار

اتیلن جنوب شرق آسیا در هفته گذشته با رشد ۹۰ دلاری به ۱,۳۵۱ دلار رسید. قیمت نفت بعد از رشدهای اواسط هفته در چند روز اخیر کاهش داشته است و فروشندگان و خریداران در معاملات اسپات به دلیل احتمال کاهش قیمت نفت احتیاط بیشتری به خرج می‌دهند. با این وجود تعدادی از تولیدکنندگان معتقدند با وجود احتمال کاهش قیمت نفتا، احتمال افزایش میزان تولید کم است زیرا همچنان قیمت‌ها نوسانی است. همچنین تقاضای اتیلن همچنان ضعیف است زیرا حاشیه سود محصولات پایین دستی به شدت کاهش یافته است.

تعدادی از فعالان بازار از کاهش تولید اتیلن و محدود شدن عرضه در هفته جاری اظهار نگرانی کرده‌اند. عمده خریداران ترجیح می‌دهند میزان تولید را کاهش دهند تا اتیلن با قیمت بالا خریداری کنند و با حاشیه سود منفی تولید کنند به خصوص در محصولات پلی اتیلن، استایرن منومر و اتیلن گلایکول.

شرکت‌های تأثیر پذیر: جم، شاراک، مارون، شکبیر، آریا

کد خبر 561509

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.