سراب؛ نگین فریدون‌شهر

سراب، بخشی از هویت فریدون‌شهر است؛ چشمه زلال و پرآبی که از دل کوه می‌خروشد، زمین‌ها و طبیعت این دیار را سیراب می‌کند و نماد بخشندگی است. کوه‌های منتهی به پارک سراب به‌خصوص کوه «دیدزری»، محل رویش انواع مختلف گیاهان دارویی و خوراکی است و سراب، دروازه‌ ورود به این کوه‌ها به شمار می‌آید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فریدون‌شهر از شهرهای زاگرس‌نشین است و بخشی از آن در میان رشته‌کوه‌های زاگرس قرار دارد. این شهر با داشتن ۲۵۳۰ متر ارتفاع از سطح دریا به «بام ایران» نیز معروف است. قرار گرفتن این شهر در رشته‌کوه‌های زاگرس، باعث آب و هوای کوهستانی و سرد منطقه و درنتیجه، ایجاد آبشارها و چشمه‌های بسیار شده که «چشمه سراب»، یکی از این جاذبه‌های دیدنی است.

این چشمه در داخل شهر قرار گرفته و در کنار چشمه، پارک کوهستانی نیز ایجاد شده است. پارک سراب با وجود چشمه‌، درختان، حوضچه‌ها و آبی که از میان آن می‌گذرد و نمای کوهستانی خود، محل آرامشی است که طبیعت به انسان هدیه داده است. این چشمه و پارک، محل تفریح و تفرج گردشگران شهر محسوب می‌شود و سیزدهم فروردین و شب‌های تابستان فریدون‌شهر با این مکان سرشته شده است. پارک سراب، به علت وجود سراب و چشمه در این منطقه و پارک کوهستانی، به این نام معروف شده است.

چشمه سراب در قسمت شمال‌غرب شهر و از پرآب‌ترین چشمه‌های این منطقه محسوب می‌شود. این چشمه از دل کوه‌های شمال فریدون‌شهر می‌جوشد و با گذر از میان کوچه‌های شهر در نهایت به سد زاینده‌رود می‌ریزد. آب چشمه از ذخیره آب‌های زیرزمینی است که به سبب بارش برف و باران، جاری می‌شود و میزان آب چشمه به میزان بارش باران و برف بستگی دارد؛ به طور میانگین میزان دبی خروجی چشمه بین صفر تا ۳۰۰ لیتر بر ثانیه است.

چشمه سراب از قسمت شمال‌غربی تا جنوب‌شرقی فریدون‌شهر جاری می‌شود و در فصل بهار، بخشی از آب برای فضای سبز شهری و بخشی برای استفاده کشاورزان مصرف می‌شود و مابقی آب به سد زاینده‌رود می‌ریزد. سراب، سرچشمه دو چشمه فصلی است که معمولاً از اواسط زمستان به خروش می‌افتد و تا اواسط پاییز می‌جوشد.

در شمالی‌ترین قسمت سراب، مسیری برای کوهنوردی فراهم شده و غار بالای سراب نیز بر زیبایی و جذابیت آن افزوده است.

فریدون‌شهر، چشمه‌های فصلی بسیار دیگری در داخل شهر دارد که آن‌ها نیز بعد از بارندگی، گاهاً از حیاط خانه‌ها تا حاشیه جداول امروزی خیابان به بیرون جاری می‌شوند؛ اما مهم‌ترین چشمه فصلی فریدون‌شهر، «چشمه سراب» است. امروزه این چشمه در مجاورت پارک کوهستانی معلم قرار گرفته است، آب چشمه از میان فضای پارک گذر کرده و در مسیر خود فضاهای زیبایی ایجاد می‌کند.

در پارک، آب چشمه داخل حوضچه‌هایی جاری می‌شود و فضای اطراف حوضچه‌ها در فصل تابستان برای شب‌نشینی‌ها بسیار مطبوع است. این پارک در شمال شهر فریدون‌شهر واقع شده و مکان تفریحی و گردشگری بسیار مناسبی برای گذران اوقات فراغت است.

سراب فریدون‌شهر را نمی‌توان تنها یک پارک نامید؛ سراب بخشی از هویت فریدون‌شهر است، چشمه زلال و پرآبی که از دل کوه می‌خروشد و زمین‌ها و طبیعت این دیار را سیراب می‌کند. چشمه را نماد بخشندگی می‌نامند، لیکن کوه‌های منتهی به پارک سراب به خصوص کوه «دیدزری»، محل رویش انواع مختلف گیاهان دارویی و خوراکی است و سراب یکی از دروازه‌های ورود به این کوه‌ها، به شمار می‌رود.

جاذبه‌های طبیعی و زیبای پارک سراب آن را متمایز از سایر فضاهای شهری کرده است

ابراهیم باتوانی، شهردار فریدون‌شهر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به توسعه فضای سبز و کاشت نهال در پارک سراب می‌گوید: پارک سراب از زیباترین پارک‌های طبیعی استان اصفهان به لحاظ سرچشمه‌های خروشان و کوه‌های سر به فلک کشیده است که هر ساله، هزاران گردشگر را در خود جای می‌دهد. این پارک با وسعت ۱۸ هکتار جز فضای سبز شهری به شمار می‌آید که بخش کمی از آب فضای سبز شهر فریدون‌شهر را تأمین می‌کند.

وی می‌افزاید: امسال در پارک سراب، یک میلیارد و ششصد میلیون تومان صرف تکمیل سرویس‌های بهداشتی و بیش از یک میلیارد تومان هم هزینه پیاده‌راه‌ها و موارد دیگر و ۳۰۰ میلیون تومان هزینه تکمیل ویلاهای پارک شده است.

شهردار فریدون‌شهر می‌گوید: در بودجه ۱,۴۰۱ یک میلیارد تومان برای ادامه زیرساخت‌های مورد نیاز پارک، پیش‌بینی شده است.

باتوانی خاطرنشان می‌کند: پارک سراب، هر ساله میلیون‌ها مترمکعب آب را در فصل بهار تحویل زاینده‌رود و فلات مرکزی می‌دهد؛ در حالی که در تابستان با کم‌آبی مواجه است. آب‌منطقه‌ای قول تخصیص آب برای تأمین آبیاری فضای پارک را به شهرداری داده بود، اما متأسفانه نسبت به اجرای تعهدات خود عمل نکرد.

وی اظهار می‌کند: پارک سراب، تنها پارک در مقیاس شهرستانی است که هر ساله پذیرای تعداد فراوانی از گردشگران است؛ جاذبه‌های طبیعی و زیبای پارک، آن را از سایر فضاهای شهری، متمایز کرده است.

کد خبر 561128

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.