وضعیت بازار پوشاک اصفهان در ایام منتهی به نوروز

گرانی پوشاک در بازار اصفهان و رکود بازار شهر از ماجراهای روزهای پایانی سال است؛ به‌طوری‌که فعالان این بخش با ابراز گلایه از شرایط فعلی، رونق این بازار را تا شب عید دور از انتظار می‌دانند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بی‌رونقی بازار پوشاک که معمولاً از اصلی‌ترین بازارهای مورد توجه مردم در آخرین روزهای سال محسوب می‌شود، از حقایق انکارناپذیری است که با گذری در خیابان‌های شهر، به‌درستی این ادعا پی خواهید برد. با اینکه شدت رکود در بازار پوشاک نمود بیشتری دارد، اما این مشکل تنها منحصربه این حوزه نیست، بلکه تقریباً همه بازارهای مرتبط با شب عید در شرایط سردی به سر می‌برند؛ به طوری که اغلب مردم اگر رفت‌وآمدی هم در بازارها دارند تنها به قصد نظاره و تماشا است تا خرید.

همواره بازار پوشاک در آستانه نوروز با استقبال قابل توجهی مواجه بوده و هنوز هم از اقلامی است که در سبد خرید بسیاری از ایرانی‌ها جای دارد؛ به گونه‌ای که عمده هزینه خانوار ایرانی برای ایام نوروز را خرید لباس به خود اختصاص می‌دهد که تهیه آن معمولاً از هفته‌های میانی بهمن‌ماه شروع می‌شود و تا روزهای انتهایی اسفندماه ادامه می‌یابد. اما ظواهر نشان‌دهنده کاهش استقبال خریداران از این اجناس است و با وجود اینکه به گفته مسئولان کمبودی در بازار وجود ندارد، گرانی‌های بی‌حد و حصر باعث می‌شود تا به‌رغم فراوانی و تنوع زیاد کالا، توان مالی مردم اجازه خرید به آن‌ها را ندهد.

چرا بازار پوشاک داخل راکد است؟

از دلایل مختلفی برای گرانی پوشاک به‌ویژه تولید داخل، نام برده می‌شود. عده‌ای کمبود نقدینگی و گرانی ارز را مطرح می‌کنند؛ اما برخی فعالان بر این باورند که مهم‌ترین عامل کسادی بازار پوشاک طی سال‌های اخیر، واردات غیررسمی اجناس بی‌کیفیت خارجی بوده و قاچاق بلای جان این بازار شده است.

گفتنی است که اغلب فعالان پس از گرانی ارز، قاچاق را یکی از چالش‌های مهم در صنعت پوشاک مطرح می‌سازند و معتقدند با عرضه بدون نظارت کالاها و پوشاک خارجی در بازار، عرصه رقابت برای تولیدکنندگان ایرانی تنگ شده و حتی از بین رفته است؛ تا جایی که بسیاری از پوشاک موجود در بازار اصفهان، اجناس وارداتی هستند که البته نرخ برخی از آن‌ها نسبت به اجناس داخلی ارزان‌تر است و اغلب خریداران هم نوع وارداتی را انتخاب می‌کنند.

قابل تأمل است که در برابر این دست از معضلات، بسیاری از مسئولان، صادرات پوشاک را راهکار اصلی نجات این بازار و درمان رکود می‌دانند. چه‌بسا در این شرایط گرانی ارز، با صادرات پوشاک تولید داخل بتوان گره‌ی را از مشکلات این بازار گشود؛ اما از سوی دیگر، دلایلی چون بالا بودن هزینه تأمین مالی، متنوع‌نبودنِ پوشاک داخل و مطابقت نداشتنِ تولیدات با سلایق بازارهای خارجی، مالیات بی‌حد و اندازه و بالا بودن تعرفه‌های واردات ماشین‌آلات از جمله موانعی است که در برابر صادرات پوشاک ایران به کشورهای خارجی وجود دارد و به عبارتی دروازه ورود این پوشاک به بازارهای هدف را بسته است.

بنا به گفته فعالان این بخش، همواره تولیدکننده پوشاک با فراز و نشیب تهیه مواد اولیه جهت تولید روبه‌رو است. زمانی جنس (مواد اولیه) موجود است اما گران. زمانی جنس در حال واردات به کشور است اما بازهم گران می‌شود. امروز تولیدکننده برای تأمین مواد اولیه با مضیقه دیگری مواجه است؛ تا جایی که موجودی انبارهای مواد اولیه در حال اتمام است.

این روزها تاجران فقط اجناس دپو شده در انبارهایشان را راهی بازار تولید می‌کنند؛ زیرا گرانی دلار مانع بزرگی برای واردات مواد اولیه به داخل کشور شده است. از طرفی تاجر هر روز شاهد نوسان قیمت دلار است، از این رو دیگر تمایلی به خروج اجناس خود از انبار ندارد و از دیگر سو، قدرت مالی برای واردات مواد اولیه آن‌هم با ارقام متفاوت دلار را نیز ندارد.

شدت رکود بازار پوشاک، بیشتر از ۲ سال گذشته است

مسئولان و فعالان حوزه پوشاک درباره بازار شب عید و استقبال مردم چه می‌گویند.

مجید افتخاری، عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک از رکود بی‌سابقه و افزایش ۴۰ درصدی قیمت پوشاک در بازار نوروزی خبرمی دهد و با بیان اینکه پوشاک دیگر اولویت سبد خرید نوروز نیست، بر لزوم اتخاذ تدابیری برای تحریک تقاضا از جمله راه‌اندازی جریان خرید اعتباری پوشاک تأکید کرد.

وی با بیان اینکه وضعیت اقتصادی حاکم بر جامعه و کاهش قدرت خرید مردم، دلیل اصلی این شرایط است اظهار می‌کند: به طور سنتی بازار پوشاک در نیمه دوم سال از اهمیت بالاتری برخوردار است؛ چراکه فصل عوض می‌شود و مناسبت‌های بیشتری در نیمه دوم سال قرار دارد. بنابراین طبق روال هرسال بهمن‌ماه باید جزو پررونق‌ترین ماه‌های سال باشد. این در حالی است که به گفته وی در بهمن امسال شاهد رکود عجیب در سطح عمده‌فروشی بودیم که بی‌سابقه بوده است. این وضعیت حتی در بهمن‌ماه سال ۱۳۹۸ که کرونا آغاز شد، مشاهده نشده بود.

پوشاک از اولویت خرید خارج شده است

مجید اخوان که از فعالان بازار پوشاک اصفهان است نیز در گفت‌وگو با ایمنا اظهار می‌کند: از زمانی که ویروس کرونا شیوع یافت، حال و هوای نوروز هم برای مردم از بین رفت و به نوعی پوشاک از اولویت خرید خارج شد. طی چند سال تحریم، همواره مردم توان مالی پایینی داشته‌اند اما خرید پوشاک شب عید به ویژه برای بچه‌ها در سبد هزینه‌های آن‌ها جای داشت؛ در صورتی که در دو سال اخیر، این خریدها بسیار کم‌رنگ شده است مگر موارد ضروری که تأمین شود.

به گفته وی یک طرف دیگر این ماجرا هم به فروشگاه‌های اینترنتی بازمی‌گردد که بسیار زیاد شده و افراد سفارش‌ها خود را از طریق آن‌ها انجام می‌دهند؛ البته ذکر این نکته ضروری است که بسیاری از این فروشگاه‌ها قابل اعتماد نیستند و ممکن است جنسی که به دست مشتری می‌رسد از لحاظ کیفیت و دوخت با آنچه سفارش داده‌اند بسیار متفاوت باشد، در حالی که مشتری می‌تواند با خرید حضوری از همه ویژگی‌های کالای خود مطمئن شده و سپس خرید خود را انجام دهد.

به گفته این فعال در کل دلایل مختلفی در کنار هم جمع شده و شرایط بازار پوشاک را بسیار نامطلوب کرده است. تا این زمان که هفدهم اسفندماه را به اتمام می‌رسانیم، نه تنها استقبال شب عید بلکه خریدهای معمول هم در این بازار مشاهده نمی‌شود.

بازار پوشاک همچنان سرد است

ابراهیم خطابخش، رئیس اتحادیه فروشندگان پوشاک اصفهان در گفت‌وگو با ایمنا با اشاره به شرایط بسیار راکد بازار پوشاک در هفته‌های پایان سال می‌گوید: قدرت خرید مردم به‌شدت پایین آمده و هیچ هیاهویی در بازار پوشاک مشاهده نمی‌شود. شاید تصور بر گرانی اجناس باشد در حالی که پوشاک، به طور کلی حدود ۲۵ درصد افزایش قیمت داشته است و این موضوع مرتبط با شب عید نیست؛ بلکه در طول سال به تدریج به وجود آمده است.

وی توضیح می‌دهد: این افزایش نرخ مرتبط با هزینه‌های تولید، دستمزدها، بیمه و مالیات است. بنابراین گرانی نه توسط شخص فروشنده بلکه به دلیل افزایش هزینه‌ها در بخش تولید اعمال می‌شود و فروشنده هم بر اساس خریدی که دارد، مطابق قانون و تعرفه‌های مشخص شده افزایش را اعمال می‌کند.

رئیس اتحادیه فروشندگان پوشاک اصفهان اظهار می‌کند: در این حال و با شرایط اقتصادی کنونی، کالا به طور فراوان تولید می‌شود اما خریداری وجود ندارد؛ این موضوع ضربه‌ای بسیار بزرگ به فعالان این بخش وارد می‌سازد زیرا کالایی که فروخته نشود و یک فصل از آن بگذرد به معنای ضرر سخت برای فروشنده است. برای بهبود شرایط بازار از اقداماتی چون فروش‌های فوق‌العاده و جشنواره‌ها بهره گرفته شده تا شاید بازار تحرکی پیدا کند.

خطابخش در رابطه با مقایسه بازار با سال گذشته می‌گوید: در اواخر سال ۹۸ که کرونا شیوع یافت، به مرور زمان کاهش فروش وجود داشت، تا زمانی که به‌کلی بازارها تعطیل شد؛ اما سال گذشته در مقایسه با امسال، از لحاظ تعداد جنس فروخته شده شرایط بهتر بود. انتظار می‌رود تا بیست‌وپنجم اسفندماه بازارها رونق بگیرد و مردم در هفته پایانی سال برای خریدهای خود اقدام کنند.

گزارش از نفیسه زمانی‌نژاد، خبرنگار اقتصادی ایمنا

کد خبر 560478

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.