۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۸
نمی‌خواهم به مرگ طبیعی بمیرم!

"درست است که جانبازان گلایه‌هایی از مسئولان و شرایط به وجود آمده دارند اما گلایه اصلی آن‌ها این است که چرا مانند هم‌رزمان خود به شهادت نرسیدند. جانبازان آرزو می‌کنند مرگشان شهید شدن در راه خدا باشد نه به صورت مرگ طبیعی."

به گزارش خبرنگار ایمنا، جانبازان، انسان‌هایی ایثارگر و جان بر کف هستند که طی سال‌های جنگ تحمیلی و تجاوز دشمن، در خطوط مقدم جبهه، قهرمانانه سینه خود را در برابر آتش دشمن سپر کرده و در راه حفظ کیان اسلام، سلامت خود را تقدیم کردند، همچنین ایثارگرانی که به هنگام عملیات پاکسازی یا سایر مأموریت‌ها و بمباران‌ها، به نحوی صدمه دیده و با فداکاری‌های خود، کشور اسلامی و نظام اللهی آن را حفظ کرده‌اند، از شمار جانبازان محسوب می‌شوند.

جانبازان جان بر کف برای آسایش و آزادی هم‌وطنان از خانواده و آرامش خود چشم پوشیدند و سال‌ها با انواع نقص‌های جسمی و روحی زندگی کرده‌اند اما اراده آن‌ها قوی‌تر از گذشته باقی ماند.

جانبازان، قهرمانان واقعی و همیشگی این مرز و بوم‌اند. آن‌ها سند زنده حقانیت انقلاب اسلامی و در واقع اسناد غیرقابل انکار حضور نیرومند جوان‌های ارزنده و انقلابی در جبهه و پشت جبهه هستند. تاریخ اسلام، سرشار از سرگذشت دلاورمردانی است که سراسر زندگی آن‌ها نشان از ایثارگری و جانبازی دارد.

پیامبر خدا (ص) درباره جانبازان می‌فرماید: هر که در راه خدا مجروح شود، در روز قیامت در حالی می‌آید که بویش همچون بوی مشک باشد و رنگش مانند رنگ زعفران و نشان شهیدان بر اوست و هر که از روی اخلاص شهادت را از خداوند بخواهد، خداوند اجر شهید به وی دهد هر چند در بسترش بمیرد.

در کشاکش نبرد و جهاد و هنگامی که آتش و گلوله بیداد می‌کرد و مردانگی و غیرت در جبهه‌های جنگ معنا پیدا می‌کرد و در روزهایی که آسمان از خون گلگون شهیدان به سرخی می‌زد، بنیانگذار کبیر انقلاب فرمود: "جانبازان، رهبرانِ نهضتند"، همچنین ایشان در جای دیگر می‌فرماید: "مجروحین و معلولین، خود، چراغ هدایتی شده‌اند که در گوشه گوشه این مرز و بوم به دین‌‏باوران، راه رسیدن به سعادت آخرت را نشان می‌دهند."

مقام معظم رهبری در خطبه‌های نماز جمعه تهران در سال ۷۵ فرمودند: "جانبازان ما هنوز در میدان مقاومت و ایستادگی هستند، عزیزان جانباز بدانند که مبارزه آن‌ها ادامه دارد. جانبازان ما، در تمام دوران جانبازی در حال مجاهدت هستند. این فضیلت، مخصوص آن‌ها و کسان و همسران و خانواده‌هایشان است، تا وقتی که ان‌شاءالله سلامت و عافیت پیدا کنند."

به مناسبت روز جانباز با اکبر عنایتی، جانباز شیمیایی ۵۰ درصد دوران دفاع مقدس به گفت‌وگو پرداختیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

در مقطع کنونی جایگاه جانبازان چگونه است و آن‌ها با چه مشکلاتی مواجه هستند؟

پاسداران امروز ادامه دهنده راه شهدا هستند، پاسداری از دین، انقلاب، ولایت، میهن، نوامیس و ملت یک وظیفه است که پاسداران در راستای این وظیفه ذاتی و الهی گام برمی‌دارند. پاسداران تمام هستی خود را فدا کردند که ما امروز امنیت کامل داشته باشیم و علی‌رغم مشکلات اقتصادی و تحریم‌ها به لطف الهی و امام زمان (عج) و ولایت فقیه در یک سرزمین زندگی کنیم.

در کشوری زندگی می‌کنیم که شاخصه و قهرمانی آن، خون بیش از ۲۲۶ هزار شهید است که برای حفظ خاک و میهن خون خود را فدا کردند اما جلوی استکبار سر خم نکردند و امروزه جمهوری اسلامی ایران در سراسر جهان می‌درخشد.

جانبازان، پاسداران و ارتشیان کشور را به وضعیت کنونی رساندند و در مقابل دشمن ایستادگی و فداکاری کردند اما اکنون جانبازان با مشکلات متعددی روبه‌رو هستند که دست و پنجه نرم کردن با مشکلات جفا در حق آن‌ها است.

اکنون ۳۴ سال از جنگ تحمیلی می‌گذرد اما برخی از مسئولان به جانبازان رسیدگی نمی‌کنند؛ امروزه جانبازان به ویژه جانبازان شیمیایی برای تهیه دارو و اکسیژن با مشکلات متعددی روبه‌رو هستند و هزینه‌های درمان آن‌ها سرسام‌آور است.

درست است که جانبازان گلایه‌هایی از مسئولان و شرایط به وجود آمده دارند اما گلایه اصلی آن‌ها این است که چرا مانند هم‌رزمان خود به شهادت نرسیدند. جانبازان آرزو می‌کنند مرگشان شهید شدن در راه خدا باشد، نه به صورت مرگ طبیعی.

شهدا و جانبازان به جا مانده از جنگ راه را شناخته و پیدا کرده‌اند به همین دلیل به کمترین‌ها قانع هستند اما مسئولان از ابتدای پیروزی انقلاب تا به امروز باید بیشتر به جانبازان رسیدگی می‌کردند تا مشکلات و سختی آن‌ها رفع شود. متأسفانه برخی از جانبازان اعصاب و روان و قطع عضو در جامعه شناخته شده نیستند و باید پای درد و دل هریک از این جانبازان نشست.

امیدواریم به لطف الهی و در سایه امام زمان (عج) و با درایت و مدیریت رهبر معظم انقلاب، انقلاب ما به پیروزی کامل برسد که به قول حضرت امام (ره) آن پرچم لا اله الا الله محمدرسول‌الله علی‌ولی‌الله در بلندترین قله جهان به اهتزاز درآید و مایه فخر و سرافرازی مسلمانان جهان باشد.

به برکت خون شهدای دفاع مقدس، مدافع حرم و امنیت است که امروزه توانستیم در آسایش و امنیت زندگی کنیم. شهدایی همچون حاج قاسم سلیمانی در مقابل دشمنی که هیچ مذهب، دین و انسانیتی نداشت، ایستادگی کردند و جنگیدند تا امنیت ما برقرار باشد.

حفظ روحیه جهادی جانبازان نشئت گرفته از چیست؟

روحیه جهادی جانبازان نشئت گرفته از خون امام حسین (ع)، وفای ابوالفضل (ع)، صبر حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع) است که اگر این منش نبود فداکاری شهدا و جانبازان را شاهد نبودیم. همچنین جانبازان صبر زینبی داشتند که اکنون با مشکلات سازش می‌کنند.

با مطالعه وصیت‌نامه شهدا و درد دل و صبوری جانبازان می‌بینیم منش آن‌ها نشئت گرفته از راه حسینی بوده است که اگر راه امام حسین (ع) نبود امروزه انقلاب هم نبود. فداکاری حضرت عباس (ع)، صبر امام سجاد (ع) و صبر و سخنان حضرت زینب (س) کاخ یزید و ظلم را ویران کرد و همه به آن بزرگواران تاسی کردیم.

بسیاری کشورها انقلاب و جنگ داشتند نمونه آن جنگ اخیر میان اوکراین و روسیه است که هیچ هدفی جز پیشروی در خاک یکدیگر و تجاوز و سرکوب ندارند اما جنگ ما دفاع مقدس بود و هدف داشتیم.

چگونه فرهنگ جانبازی برای جوانان تبیین می‌شود؟

مسئولان باید نسبت به تبیین و ترویج فرهنگ جانبازی و ایثار و شهادت برای جوانان تلاش کنند و جامعه جوان را نسبت به سوءتبلیغ مغرضان داخلی و خارجی علیه انقلاب، ولایت، خون شهدا و جانبازان آگاه کنند زیرا دشمن قصد دارد با سوءتبلیغ اهداف خود را در جمهوری اسلامی ایران پیاده کند.

فرهنگ ایثار و شهادت باید میان جوانان امروزی از مدارس تا دانشگاه‌ها شکل بگیرد. در گذشته در جنگ سخت خون و شهید دادیم اما به فرموده مقام معظم رهبری در جنگ نرم قرار داریم که ایده و تفکرات افراد به ویژه جوانان را هدف قرار داده است.

از این‌رو باید فرهنگ ایثار و شهادت توسط مسئولان و نهادهای مربوطه نهادینه شود که نسل جوان امروزی تا نسل‌های آینده ادامه دهنده این فرهنگ باشند. امروزه جهاد ما جهاد فرهنگی است و باید جنگ نرم دشمن علیه مذهب، شیعه و اسلام برنامه‌ریزی شود تا به فرموده مقام معظم رهبری جهاد تبیین در جامعه شکل بگیرد.

کد خبر 560138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.