۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۶:۳۹
تسلط بر آسمان از اعماق زمین

شهرک پهپادی زیرزمینی سپاه پاسداران در حالی رونمایی شد که اقتدار جمهوری اسلامی ایران بیش از گذشته به رخ جهانیان کشیده شد و دشمن از این اقدام ایران حیرت زده ماند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، همزمان با اعیاد شعبانیه و روز پاسدار دو پایگاه موشکی و پهپادی نیروی هوافضای سپاه با حضور سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی رونمایی شد. این پایگاه‌های تونلی که در کوه‌های مرتفع ساخته شده محل نگهداری سامانه‌های موشکی زمین به زمین با تجهیزات پیشرفته و نیز پهپادهای تهاجمی نفوذپذیر در شبکه‌های راداری و پدافندی دشمن است که با هدایت نیروهای انقلابی جوان و با انگیزه، به دژ مستحکم ایران اسلامی در مقابل دشمنان و بدخواهان ایران اسلامی تبدیل شده است.

این پایگاه زیرزمینی پهپادی برای نخستین بار توسط نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران رونمایی شده است. وجود پهپادهایی با برد ۲۰۰۰ کیلومتر، سکوهای پرتاب موشک‌های دو فروندی، سکوهای پرتاب چند فروندی پهپاد با دقت و کیفیت ترکیب این سامانه‌ها که اخیراً در رزمایش پیامبر اعظم (ص) ۱۷ به نمایش گذاشته شد، نشان از تأثیرگذاری شگفت این پایگاه‌ها در دفاع و صیانت از امنیت ایران اسلامی و ملت ایران مقابل هر تهدیدی دارد.

سردار حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوا و فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران نیز در بازدید از پایگاه‌های زیرزمینی موشکی و پهپادی در خصوص روند اقدامات و دستاوردهای جدید این نیرو گزارش‌هایی ارائه کرد و گفت: در پایگاه پهپادی زیرزمینی در لحظه می‌توانیم ۶۰ فروند پهپاد را به پرواز درآوریم و به دلیل آن‌که برد این پرنده‌های بدون سرنشین زیاد است و محدود نیست، محدودیت هدف نداریم و هر هدف متخاصمی را می‌توانیم مورد اصابت قرار دهیم.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران با بیان این‌که قدرت ما به صورت لگاریتمی افزایش پیدا کرده است، گفت: قدرت آتش موشکی و شلیک‌های همزمان ما بیش از شش تا هفت برابر شده است و زمان آمادگی‌ها و فاصله آمادگی برای شلیک هم بسیار کاهش پیدا کرده است.

سردار حاجی‌زاده، حرف زدن دشمن از قدرت پهپادی سپاه را نشانه افزایش تنوع قدرت ایران توصیف و خاطرنشان کرد: یک روز دشمن از هسته‌ای ما حرف می‌زند، چندی است راجع به موشکی می‌گوید و این یعنی قدرت سیاسی آن‌ها توزیع شده است.

وی ادامه داد: ما بیانی که مقام معظم رهبری به عنوان یک تکلیف الهی به مجموعه سپاه و نیروهای مسلح فرمودند مبنی بر این‌که "باید قوی شوید" را به عنوان یک فرمان در مجموعه نیروی هوافضای سپاه با جدیت دنبال کردیم و با تلاش شبانه‌روزی و حمایت عزیزان مؤثر، بحمدالله توانستیم این حرکت را انجام دهیم.

افزایش اقتدار جمهوری اسلامی ایران با رونمایی از شهرک پهپادی

سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل بین‌الملل در این‌باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: امروزه در تئوری‌های قدرت، موضوعی به نام توانمندی‌های دفاعی به عنوان یکی از مؤلفه‌های فرهنگ سیاسی و روابط بین‌الملل تعریف می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر موضوع توانمندی دفاعی هر کشور یکی از مؤلفه‌های اصلی آن کشور برای رسیدن به اهداف ملت خود است، بر این اساس و تجربیات چهل ساله جمهوری اسلامی ایران از تحریم و جنگ ناجوانمردانه‌ای که از ابتدای پیروزی انقلاب بر ملت ایران تحمیل شد مسئله توانمندی دفاعی بومی و قدرتمند شدن جمهوری اسلامی در حوزه نیروهای مسلح به عنوان یک اصل برای ملت ایران پذیرفته شد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل خاطرنشان می‌کند: بر این اساس فرمانده معظم کل قوا با این نکته کلیدی که "ایران باید قوی گردد" دستور توانمندی در حوزه‌های چهارگانه سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و دفاعی را صادر کردند.

وی می‌افزاید: در این راستا نیروهای مسلح با تجربیات ارزشمند چهل سال گذشته و بررسی دقیق جنگ‌های آینده توانمندی جمهوری اسلامی را بر سه موضوع اساسی موشک‌های با برد بلند و نقطه‌زن، پدافند مؤثر هوایی و افزایش صنعت ساخت پهپاد به پیش برده است.

صدرالحسینی می‌گوید: طی سال‌های اخیر موضوع ساخت پهباد و موشک‌های نقطه زن با برد بلند از جمله موضوعاتی بود که صنعت دفاعی ایران پیگیر آن شد و بر این اساس توانسته در این دو حوزه از قدرت قابل توجهی برخوردار شود و کمک قابل توجهی را به حوزه دفاع هوایی کند که نمونه بارز آن ساقط کردن هواپیمای بدون سرنشین متجاوز آمریکایی به نام گلوبال هاک بود.

وی با بیان این‌که در حال حاضر دو موضوع موشک و هسته‌ای جزو نقاط قوت جمهوری اسلامی و همچنین نقاط ضعف نظام سلطه در مورد ایران محسوب می‌شود، اظهار می‌کند: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در روز میلاد امام حسین (ع) و روز پاسدار از اولین شهرک پهپادی خود که ویژگی‌های منحصربه‌فردی از جمله مصرف سوخت کمتر، طولانی شدن طول پرواز و دقت در عملیات تهاجمی و همچنین سرعت در انتقال اطلاعات را دارا است، رونمایی کرد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه می‌دهد: سپاه پاسداران با رونمایی از شهرک پهپادی زیرزمینی توانست اقتدار جمهوری اسلامی را افزایش دهد و توانمندی دشمن را از دو موضوع اخیر یعنی هسته‌ای و موشکی توزیع و شکست دهد و به موضوعات جدیدی همچون پهپادهای رادار گریز و پدافند مؤثر هوایی بپردازد.

وی اضافه می‌کند: این اقدام مؤثر نه تنها در حوزه دفاعی برای ملت جمهوری اسلامی ایران ارزشمند است بلکه برای توان دشمن و مقابله سیاسی با ملت ایران نیز بسیار مؤثر است.

کد خبر 559926

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.