ساختار مدیریتی آب در ایران پوسیده است

رئیس شورای اسلامی استان اصفهان گفت: ساختار مدیریتی و بهره‌برداری از آب در ایران ساختاری پوسیده و پر از ایراد است؛ فرونشست زمین نیز مسئله بسیار جدی است، البته اصل مسئله فرونشست با خشکسالی و استفاده بی‌رویه از منابع آب نیز مرتبط خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد جواد توحیدی‌راد امروز _چهارشنبه چهارم اسفندماه_ در اجلاس شورای اسلامی استان اصفهان با موضوع بررسی بحران‌های استان، اظهار کرد: امروزه مدیریت بحران در دنیا از یک نگاه بحران محور به مسئله مدیریت ریسک معطوف شده و در واقع توجه اصلی مدیریت بحران به فاز قبل از بحران است.

وی ادامه داد: اگر در انتظار وقوع بحرانی‌هایی مانند سیل و زلزله باشیم و سپس وارد عمل شویم، صحیح نیست؛ درواقع باید قبل از اینکه بحرانی اتفاق بیفتد، امکان وقوع آن و پارامترهایی که می‌تواند احتمال وقوع آن را بالا ببرد، بررسی شود تا بتوان با عملکردی صحیح، به پیشگیری مؤثری دست یابیم. همچنین در صورت وقوع بحران باید ابعاد مسئله را کامل رصد کنیم.

رئیس شورای اسلامی استان اصفهان درخصوص مقاوم‌سازی ساختمان‌ها و تاب‌آوری شهر، افزود: امروزه هدف اصلی در مقاوم‌سازی و تاب‌آوری شهر و روستاها این است که چه اقداماتی باید انجام دهیم تا در صورت وقوع سانحه، بحرانی به وجود نیاید و در سریع‌ترین حالت، اوضاع به شرایط عادی بازگردد.

وی با بیان اینکه مقابله با بحران در توان یک اداره یا سازمان نیست، خاطرنشان کرد: تمام ارکان فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و قانون‌گذاری باید در خدمت کاهش بحران و مدیریت بحران قرار گیرد. در استان اصفهان با سه بحران زیست محیطی و چالش بسیار جدی و خطرناک مانند کمبود آب، فرونشست زمین و آلودگی هوا روبه‌رو هستیم.

توحیدی‌راد گفت: درمورد بحران آب مسئله بسیار جدی است، البته علاوه‌بر کاهش نزولات آسمانی بخش بزرگی از بحران آب به سو مدیریت‌های چند ساله و بهره‌وری پایین مدیریت آب مرتبط است.

وی افزود: بخش عمده‌ای از مشکلات زیست‌محیطی به دلیل احداث سدها در کشور است؛ با وجود آنکه بارها اثرات نامطلوب زیست‌محیطی آن‌ها گوشزد و باعث برهم خوردن مکانیسم طبیعی در ارتباط با حوزه‌های آب‌های زیرزمینی شده است.

کم‌آبی زمینه‌ساز کوچ اجباری از فلات مرکزی ایران

رئیس شورای اسلامی استان اصفهان با تاکید بر اینکه ساختار مدیریتی و بهره‌برداری از آب در ایران ساختاری پوسیده و پر از ایراد است، تصریح کرد: فرونشست زمین نیز مسئله بسیار جدی است، البته اصل مسئله فرونشست با خشکسالی و استفاده بی‌رویه از منابع آب نیز مرتبط خواهد بود، تمدن و فرهنگ استان اصفهان در معرض تهدید قرار دارد و ممکن است توجه نکردن به این مسئله در کنار تشدید مسئله کم‌آبی منجربه کوچ اجباری مردم از فلات مرکزی ایران شود.

وی خاطرنشان کرد: مسئله آلودگی هوا نیز جای بحث بسیاری دارد و این موضوع نیز به دلیل سوءمدیریت‌ها و اشتباهاتی بوده است که در گذشته مدیران خواسته یا ناخواسته مرتکب شده‌اند؛ در این راستا استقرار صنایع آلاینده، توسعه نامتوازن اصفهان در گسترش آلودگی هوا مؤثر بوده است.

توحیدی‌راد گفت: دود تحریم‌های سیاسی به گلوی مردم می‌رود و صنایع نمی‌توانند فیلتراسیون مناسبی انجام دهند تا از سطح آلودگی هوا بکاهند.

وی ادامه داد: وضعیت بد مالی شهرداری‌ها نیز موضوع حائز اهمیتی است؛ رکود ساخت‌وساز در کشور و وابستگی بخش عظیمی از درآمدهای شهرداری به منابع و درآمدهای ناپایدار ساختمانی باعث شده است تا درآمد شهرداری‌ها به شدت افت کند و بسیاری از شهرداری‌ها امروزه حتی در پرداخت حقوق نیز با مشکلات روبه‌رو هستند.

رئیس شورای اسلامی استان اصفهان اضافه کرد: لازم است با گذشته ۷۰ سال از قانون شهرداری‌ها و ایجاد تغییرات فراوان در شهرها این قانون اصلاح شود، همچنین دولت‌ها در تمام جهان حافظ منافع شهرداری‌ها نیستند.

وی تاکید کرد: دولتی شدن شهرداری‌ها در هر کجا که اتفاق بیفتد، منافع آن‌ها و به تبع منافع مردم را به خطر می‌اندازد؛ در کشورهایی که سیستم شهرداری و مدیریت شهری قوی دارند تمام ساختمان‌های ادارات دولتی متعلق به شهرداری است و دولت مجبور است، سالانه اجاره ساختمان‌ها را پرداخت کند؛ اما در کشور ساختمان‌های دولتی از پرداخت عوارض شهرداری معاف هستند.

لزوم احیای اتحادیه شهرداری‌ها

توحیدی‌راد با اشاره به اهمیت آموزش شوراهای اسلامی شهر، اظهار کرد: بسیاری از پرونده‌های مطرح در هیئت‌های حل اختلاف و رسیدگی به شکایات شوراها در سطح شهرستان و استان ناشی از آگاه نبودن اعضای شوراها و مسئولان دولتی است، در حالی که آموزش، حجم عظیمی از این پرونده‌ها را کاهش می‌دهد.

وی تصریح کرد: احیای اتحادیه شهرداری‌ها نکته حائز اهمیتی است؛ چراکه زمینه‌ساز یک صدایی در شهرداری‌ها خواهد شد. امروزه شهرداری‌ها زیر نظر یک معاونت در وزارت کشور قرار دارد و این می‌طلبد استان‌ها با یک مصوبه در این راستا برای تصویب توسط مجلس اقدام کنند.

رئیس شورای اسلامی استان اصفهان خاطرنشان کرد: در هشت سال گذشته هیچ طرحی از شورای عالی استان‌ها به سمت مجلس نرفته است، در حالی که توقع داریم جایگاه شوراها از ابعاد مختلف اهمیت داده شود.

وی تصریح کرد: یکی از موضوعاتی که باید در شورای عالی استان اصفهان درباره آن پیش‌قدم شویم این است که طرحی پیرامون شهرهای استان به تصویب برسد که هر شهرستان به فراخور خود هیچ کارخانه آب‌بر و آلاینده‌ای نداشته باشد، همان طور که در شعاع ۵۰ کیلومتری شهر تهران کارخانه آلاینده‌ای وجود ندارد و سپس این مصوبه را به شوراهای عالی استان‌ها ارسال کنیم.

توحیدی‌راد خاطرنشان کرد: اعضای شورای عالی استان اصفهان باید تفکری استانی و ملی داشته باشند و برای افراد شرق، غرب، جنوب و شمال استان تفاوت نکند؛ باید تلاش کنیم استان اصفهان از وضعیت بحران آلایندگی نجات یابد.

کد خبر 557576

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.