مهم‌ترین هدف اوپک گازی چه بود؟

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: ششمین نشست مجمع کشورهای صادرکننده گاز دورنمای همکاری کشورهای صادرکننده را برای سال‌های آینده ترسیم می‌کند، اکنون کشورهای اروپایی نیاز شدیدی به تنوع‌بخشی در واردات گاز دارند.

حسن هانی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص ششمین نشست مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) اظهار کرد: اوپک گازی یک تشکل انرژی جهانی است که ششمین نشست خود را در سطح سران در دوحه قطر برگزار کرد و رئیس‌جمهوری نقطه نظرات جمهوری اسلامی ایران را در خصوص انرژی گاز و بهره‌گیری بهینه از این انرژی پاک اعلام کرد.

وی افزود: سران کشورهای شرکت کننده در نشست مجمع کشورهای صادرکننده گاز بر این موضوع اتفاق نظر دارند که باید یک جمع همکاری مشترک برای تعیین قیمت و تأمین انرژی گاز در کشورهای منطقه و جهان همکاری داشته باشند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: این نشست می‌تواند دورنمای همکاری کشورهای صادرکننده گاز را برای سال‌های آینده ترسیم کند، اکنون کشورهای اروپایی نیاز شدیدی به تنوع‌بخشی در واردات گاز دارند.

وی اضافه کرد: از آن جا که تکیه و اعتماد کشورهای اروپایی صرفاً به گاز روسیه است و با توجه به شرایط اوکراین و درگیری‌هایی که در این کشور وجود دارد به نظر می‌رسد روسیه در آینده از گاز به عنوان اهرم فشار علیه اروپا استفاده کند و صادرات گاز را به کشورهای اروپایی قطع کند، به همین دلیل کشورهای اروپایی درصدد جایگزینی خط گاز جدید هستند.

هانی‌زاده خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد ایران و قطر می‌توانند در زمینه انرژی گاز همکاری داشته باشند و پروژه مشترک لوله گاز از فلات قاره در خلیج فارس تا ایران، عراق، سوریه و سپس به دریای مدیترانه را عملیاتی کنند. هرچند این پروژه بسیار سنگین و هزینه‌بر است اما می‌تواند نوعی همکاری بین ایران و قطر و کشورهای صادرکننده گاز و کشورهای اروپایی ایجاد کند زیرا کشورهای اروپایی نیازمند گاز کشورهای غرب آسیا هستند.

وی با اشاره به امضای ۱۴ سند همکاری در سفر رئیس جمهور به قطر افزود: در این سفر سندهای مهمی در حوزه تبادل تجاری، اقتصادی، همکاری‌های سیاسی و امنیتی، گردشگری، همکاری‌های نفتی، صادرات تکنولوژی، حفاری فلات قاره‌ای از ایران به قطر به امضا رسید. زیرا ظرفیت بالایی بین دو کشور برای افزایش سطح تبادل تجاری وجود دارد.

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه قطر از ظرفیت بالای همکاری اقتصادی با ایران برخوردار است، گفت: تبادل اقتصادی بین ایران و قطر اکنون کمتر از یک میلیارد دلار است که با همکاری‌های ایجاد شده در حوزه‌های فناوری و صادرات تکنولوژی، پزشکی و حفاری دریایی در آینده نزدیک همکاری اقتصادی بین این دو کشور به ۱۰ میلیارد دلار افزایش پیدا می‌کند.

کد خبر 557503

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.