ایده‌پردازی جوانان خلاق؛ پایه مدیریت شهری در کرواسی

شهردار ویدووچ، شهری در واراژدین کرواسی بر این باور است که سهیم‌سازی جوانان خلاق می‌تواند بیشترین کمک را به طراحی شهری کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، Bruno Hranic، شهردار کنونی ویدووچ در رشته اقتصاد از دانشگاه فارغ‌التحصیل شد و سال‌ها در زمینه سیاست فعالیت کرد. او در سال ۱۹۹۷ به عنوان شهردار مشغول به کار شد و تا پایان سال ۲۰۰۱، فعالیت خود را ادامه داد. چند سال بعد، یعنی در سال ۲۰۰۷، ساکنان شهر یک بار دیگر Hranic را به عنوان شهردار خود برگزیدند و قرار شد وی تا پنج دوره بعدی، مدیریت شهر را به عهده گیرد. شهردار ویدووچ از سال ۲۰۱۳ نیز به عنوان یکی از اعضای کمیته اروپایی مناطق، مشغول به فعالیت بوده و در این زمینه نیز دستاوردهای زیادی کسب کرده است.

ویدووچ، در شهرستان واراژدین و در شمال غربی کرواسی واقع شده و جمعیتی حدود پنج هزار و ۵۰۰ نفر را در خود جای داده است که این مردم در ۱۱ دهکده سکونت دارند. گزارش‌ها حاکی است که پیدایش بعضی از این دهکده‌ها به اوایل قرن سیزدهم بازمی‌گردد و ساکنان این روستاها از همان زمان تا به امروز، در صنعت کشاورزی مشغول به کار بوده‌اند. البته امروزه سایر مشاغل نیز در میان مردم ترویج پیدا کرده و به پیشرفت و رونق اقتصادی بیشتر آن‌ها کمک کرده است.

ایده‌پردازی جوانان خلاق؛ پایه مدیریت شهری در کرواسی

ویدووچ در سراسر کشور به پرورش کاهو و تجلی فرهنگ غذایی شهرت دارد و همین ویژگی‌ها، آن را در بسیاری از نقاط دنیا نیز به شهرت رسانده است. از سوی دیگر، شهر در مرکز شهرستان واراژدین واقع شده و همین امر، نشاط و حس تکاپو را در میان جوانان افزایش داده است.

شهردار کنونی ویدووچ به مدت شش دوره مدیریت شهر را به عهده داشته و طی این مدت، بخش اعظم سرمایه‌گذاری شهری را بر توسعه زیرساخت‌های اجتماعی متمرکز کرده است. مردم شهر، هر سال شاهد پیدایش خیابان‌های جدیدی هستند که گسترش شهر را در پی داشته و به جوانان امکان ساخت خانه‌های مسکونی را داده است.

علاوه بر این، طی چند سال اخیر، سیستم روشنایی ویدووچ مدرن شده و لامپ‌های کم‌مصرف و سبز ال‌ای‌دی، جایگزین انواع قدیمی شده است. پیاده‌روها و مسیرهای دوچرخه‌سواری شهر نیز از کیفیت قابل توجهی برخوردار شده و ایمنی را برای کودکان حین رفت و آمد به ارمغان آورده است. شهردار همچنین توجه به فرهنگ و ورزش را نیز در رأس اصول مدیریت خود قرار داده و به ارتقای مراکز فرهنگی و ورزشی برای تشویق جوانان شهر به مشارکت هر چه بیشتر در این زمینه‌ها پرداخته است.

در سال گذشته نیز، کودکستان جدیدی در ویدووچ افتتاح شد که ظرفیت پذیرش ۱۲۰ کودک را دارد و هزینه‌ای بیش از دو میلیون یورو برای ساخت آن مورد استفاده قرار گرفته است. لوله‌کشی فاضلاب، بزرگ‌ترین پروژه شهری ویدووچ تا به امروز بوده است که در حال حاضر در مرحله پیاده سازی قرار دارد و هزینه‌ای حدود هفت میلیون و ۵۰۰ هزار یورو برای تکمیل نهایی آن، تخمین زده شده است.

ایده‌پردازی جوانان خلاق؛ پایه مدیریت شهری در کرواسی

شهردار ویدووچ، تمام تمرکز خود را به کار گرفته است تا ۱۱ دهکده شهر را به طور برابر از خدمات خود بهره‌مند کند که در این راستا، توسعه مناطق مسکونی، مراکز تجاری و رونق گردشگری روستایی از مهم‌ترین اقدامات وی بوده است. شهردار در نظر دارد به منظور رونق مراکز تجاری، تمام صاحبان مشاغل را در ابتدای آغاز فعالیت خود از پرداخت هر گونه مالیات به شهر معاف کند؛ به این امید که هر چه بیشتر این افراد را به سوی کارآفرینی سوق دهد.

حفظ محیط زیست نیز از مهم‌ترین اهداف مدیران ویدووچ به حساب می‌آید که دستیابی به این هدف از طریق پیاده‌سازی پروژه‌هایی نظیر تفکیک ضایعات در محل زندگی ساکنان، بهره‌گیری از کارگاه‌های سیار بازیافت مواد زائد، کاشت درختان و نوسازی انرژی سازه‌های عمومی محقق شده است.

شهردار ویدووچ، شهر خود را دوستدار کودک دانسته و مدعی شده است که حقوق کودکان نظیر تصمیم‌گیری در طراحی‌های شهری همیشه در رأس برنامه‌های مدیریتی وی بوده است. ویدووچ، اخیراً میزبان یک ساختمان عمومی بوده که در آن شورای کودکان مشغول فعالیت است و در این مکان، دانش‌آموزان دوره ابتدایی توانسته‌اند ایده‌های خود را در مورد طراحی شهری و رفع نواقص آن بیان کنند. علاوه بر این، در مرکز ذکر شده زمینه مشارکت کودکان در فعالیت‌های فرهنگی، ورزشی و اجتماعی فراهم آمده که البته تبعات مثبت زیادی نیز برای ویدووچ در پی داشته است.

ایده‌پردازی جوانان خلاق؛ پایه مدیریت شهری در کرواسی

علاوه بر این، شورای جوانان نیز تشکیل شده که امکان مشارکت این قشر را در تصمیم‌گیری‌های ویدووچ در رابطه با امور عمومی فراهم آورده است. شهردار Hranic مدعی شده که مشارکت جوانان در فرآیندهای شهری تا کنون بسیار اثربخش بوده است و به همین دلیل، در نظر دارد استراتژی‌های جدیدی به کار گیرد تا هر چه بیشتر این گروه‌های خلاق را به ایده‌پردازی در سایر جنبه‌های مدیریت شهری سوق دهد.

Hranic مدیران سایر شهرهای کشور و حتی جهان را نیز به برقراری ارتباط روزانه با مردم و به ویژه جوانان دعوت می‌کند و آن را بهترین روش برای آگاهی از نیازهای شهروندان و نقص‌های مدیریت شهری می‌داند. علاوه بر این، از نظر شهردار ویدووچ، تشویق جوانان به ایده‌پردازی برای طراحی‌های شهری بسیار حائز اهمیت است و زمینه را برای پیشرفت هر چه بیشتر این قشر، که آینده شهرها را در دست دارند فراهم می‌آورد.

ایده‌پردازی جوانان خلاق؛ پایه مدیریت شهری در کرواسی

کد خبر 557454

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.