به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاعرسانی شهرداری مشهد، سید عبدالله ارجائی در بازدید استاندار خراسان رضوی از خط یک و دو مترو که با حضور فرماندار و معاون فنی و عمران شهرداری مشهد انجام شد، اظهار کرد: اگر بتوانیم مشکل اصلی که بحث تأمین اعتبار خط سه و چهاراست را حل کنیم، در خط یک و دو در حال حاضر تقریباً کار باقی ماندهای نداریم.
وی اضافه کرد: خوشبختانه در خط یک و دو مترو وضعیتمان از سایر نقاط کشور بهتر است، در خط یک؛ ۶۰ واگن فعال است که نیاز به ۶۰ واگن جدید هم داریم که این موضوعی ملی است و باید تعدادی از این واگنها تأمین شوند تا بعد از کرونا دچار مشکل نشویم.
شهردار مشهد تصریح کرد: اگر قرار باشد خط یک را تا آرامستان بهشت رضا (ع) که مطالبه جدی مردم است ادامه دهیم با واگنهای موجود در خط یک چنین امکانی وجود ندارد و باید ۶۰ واگن جدید به این خط اضافه شود که این موضوع نیازمند حمایت دولت است.
ارجائی با بیان اینکه در خط دو نیز اولویت ما تکمیل ایستگاه سلامت است، اظهار کرد: این ایستگاه با استفاده از سرمایهگذاری بخش خصوصی احداث و تکمیل خواهد شد و به تناسب افزایش مسافر، واگنها نیز افزایش پیدا میکند اما این موضوع نیاز به تأمین واگن و تعمیر و نگهداری ناوگان موجود دارد.
وی ادامه داد: در خط سه نیز اولویت ما اتصال راه آهن، پایانه امام رضا (ع) و فرودگاه به حرم مطهر و تکمیل شبکه ورود و خروج زائر به مترو است، برنامه ما این است که در صورت عمل دولت به پرداخت ۵۰ درصدی خودش در احداث خطوط مترویی این کار را تا پایان سال ۱۴۰۲ محقق کنیم.
شهردار مشهد ضمن اشاره به اینکه در کارگروه زیارت ریاست محترم جمهوری دستور دادند که از محل بودجه نفت در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به ما کمک شود، خاطرنشان کرد: این موضوع با کمک آقای استاندار باید از طریق دولت پیگیری و محقق شود.
ارجائی افزود: برای اولویتبندی اجرای ادامه خط سه نیز دو نظر وجود دارد که یکی اتصال محدوده قاسمآباد به میدان شهدا و دیگری اتصال بولوار سیدی به پایانه امام رضا (ع) است، بررسیهای کارشناسی نشان میدهد که قاسمآباد متقاضی سفر بیشتری دارد لذا اولویت بعدی به احتمال زیاد اتصال این محدوده به میدان شهدا خواهد بود.
وی اضافه کرد: در خصوص احداث خط چهار نیز باید گفت که این کار با سرمایهگذاریهای شهرداری و کمک دولت در کوتاه مدت شدنی نیست، البته در شروع خط چهار قبل از پایان یا پیشرفت معقول خط سه نیز حرف است اما با این حال پیشنهاد ما برای احداث خط چهار استفاده از فاینانس است که پیشنهاد آن را به استاندار و وزارت راه و شهرسازی ارائه دادهایم.
شهردار مشهد گفت: اگر بتوانیم از فاینانس استفاده کنیم این امکان وجود دارد تا طی چهار سال دولت این خط را به سرانجام برسانیم.
ارجائی ضمن اشاره به اینکه برای اجرای خط چهار حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است، اظهار کرد: تأمین این مبلغ تنها از طریق فاینانس امکانپذیر است وگرنه با پول شهرداری و انتشار اوراق مشارکت که کل آن در کشور حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان است و سهم مشهد از آن نیز کافی نیست، دور از ذهن است.
وی افزود: زمانیکه خط چهار را تحویل گرفتیم بعد از چند ماه توقف تنها ۶ متر حفاری انجام شده بود اما اکنون با عبور از زیر بافت متراکم مهرمادر بیش از یک کیلومتراز تونل خط چهار حفاری شده است.
شهردار مشهد به اتصال خط یک مترو مشهد به مترو گلبهار اشاره و اضافه کرد: اگر مترو گلبهار راهاندازی و به خط سه متصل شود و ما نتوانیم واگن مورد نیاز را تا آن زمان تأمین کنیم مسافر گلبهار حداقل تا ساعات ۹-۱۰ صبح تمام واگنهای این خط را پر میکند و هیچ مسافر دیگری درایستگاههای بعدی امکان سوار شدن به مترو را نخواهند داشت.
ارجائی افزود: امروز باید برای تأمین واگن خط سه برنامهریزی شود و نگذاریم بعد از اینکه خط گلبهار راهاندازی شد به فکر چاره باشیم، اکنون باید دراین خصوص تصمیمگیری و اقدام شود.
سهم دولت در خطوط مترویی پرداخت شود
وی همچنین درحاشیه بازدید استاندار خراسان رضوی در خصوص خط یک و دو مترو مشهد، گفت: توسعه حملونقل ریلی یکی از مسائل اصلی مشهد برای حل مشکل ترافیک و آلودگی هوا است، مسلماً میشود با اقدامات کوتاه مدت مانند ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی مشکل را بهصورت موقت حل کرد اما راه حل ریشهای مشکل ترافیک و آلودگی هوا توسعه خطوط ریلی است.
شهردار مشهد اضافه کرد: متأسفانه در چند سال اخیر احداث خطوط مترو دچار رکود شده بود، لذا تاکید ما در دوره ششم مدیریت شهری این است که خطوط مترو مشهد با سرعت بیشتری به پیش برود که این موضوع الزامی دارد که آن انجام تعهدات دولت است.
ارجائی افزود: طبق قانون ۵۰ درصد از هزینه احداث خطوط مترویی را باید دولت تقبل کند که در بازدید امروز استاندار خراسان رضوی قول مساعد دادند تعهدات دولت را پیگیری کنند.
وی ادامه داد: با پرداخت ۷۰۰ یا هزارمیلیارد تومان در سال از سوی دولت برای خط مترو که هر کیلومتر آن حدود ۱۲۰۰ هزینه دارد به این زودی ها نمیتوانیم مترو را به بهرهبرداری برسانیم و در اختیار زائران و مجاوران عزیز قراردهیم لذا باید سهم کمکهای دولت به مشهد که شهری زائرپذیراست افزایش پیدا کند و به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد.
شهردار مشهد اضافه کرد: اولویت ما در مدیریت شهری توسعه حمل ونقل عمومی به ویژه حملونقل ریلی است و برای استفاده از سرمایهگذاری خارجی در احداث خط چهار پیشنهاد بهرهگیری از فاینانس را دادهایم.
ارجائی افزود: همچنین برای تکمیل خط سه باید به سرعت سهم دولت پرداخت شود و درکنار آن نیز بتوانیم از روشهای تأمین مالی مختلف از جمله تأمین مالی از طریق نفت استفاده کنیم تا زائران و مجاوران عزیز درمدت زمان کوتاهی بتوانند از شبکه ریلی استفاده کنند.
نظر شما