افزایش نظارت باعث شفافیت و فسادستیزی خواهد شد

رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس گفت: افزایش نظارت مالی شورای اسلامی شهر در بودجه باعث شفافیت و فسادستیزی خواهد شد و ارزش افزوده باید در چارچوب قوانین و بودجه هزینه و سبب کم تحرکی شهرداری نشود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فاطمه جراره امروز _سه‌شنبه، سوم اسفندماه_ در بیست و نه جلسه رسمی شورای اسلامی شهر بندرعباس ضمن تسلیت شهادت دو خلبان ارتش، اظهار کرد: نظارت بر شهرداری و عملکرد آن وظیفه اصلی شورای اسلامی شهر است، افزایش نظارت شورای اسلامی شهر به ویژه در بودجه و مسائل مالی شهرداری، قطعاً شفافیت بیشتر و فسادستیزی را به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: با تمام تلاشی که در خصوص بررسی بودجه انجام شده است باید توجه داشت که بودجه هنوز نیز با واقعیت درآمد و هزینه شهرداری منطبق نیست و این سیری است که امیدواریم شورای ششم طی چهار سال آینده به آن نائل شود.

رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس ادامه داد: می‌دانیم که شهر بندرعباس به موازات شهرهای دیگر کشور با وجود صنایع و امکانات بسیار عظیم کشور در غرب آن که به شهر و پایتخت اقتصادی کشور معروف شده است، پیشرفت عمرانی و رفاهی برای مردم نداشته است؛ این امر دلایل متعددی دارد که یکی از اصلی‌ترین عوامل آن میزان بالای هزینه جاری شهرداری است.

رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس گفت: بر اساس ماده ۶۸ قانون شهرداری‌ها بودجه شهرداری باید به صورت حداقل ۴۰ درصد عمرانی بسته شود که در سال‌های گذشته با اینکه در بودجه این امر تحقق یافته است، اما در واقعیت و در تفریغ بودجه مشخص می‌شود که این امر محقق نشده است و بسیاری از درآمدهای شهرداری به مسائل جاری تخصیص یافته است و حتی در مواردی در سال‌های قبل هزینه‌های جاری با عنوان عمرانی در تفریغ بودجه آمده بود که با ورود بازرسی و وزارت کشور این امر اصلاح شد.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر ارزش افزوده و درآمد پایدار شهرداری‌ها در زمینه عمرانی توانسته است به قدرت مالی و مدیریت شهری در کل کشور کمک کند، قانون و آیین‌نامه‌های آن نیز فصول هزینه کرد این درآمد را مشخص کرده است که عمده آن در مباحث عمرانی قرار می‌گیرد.

جراره تصریح کرد: تاکنون شهرداری بدون توجه به سهم حداقل ۴۰ درصدی عمرانی به هزینه‌کرد این درآمد شهرداری اقدام کرده است و می‌دانیم که در حال حاضر میزان ارزش افزوده نسبت به کل درآمد شهرداری درصد قابل ملاحظه‌ای است و نمی‌توان بدون در نظر گرفتن فصول اعلام شده و سهم حداقل ۴۰ درصدی عمرانی به اهداف بودجه دست یافت.

وی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم در کلیات بودجه نظارت ۴۰ درصدی عمرانی را داشته باشیم، قطعاً نمی‌توان نسبت به هزینه‌کرد ارزش افزوده که درآمد قابل ملاحظه‌ای است بی‌تفاوت بود و این علت اصلی ورود شورای اسلامی شهر به موضوع هزینه‌کرد ارزش افزوده است.

رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس گفت: ارزش افزوده و درآمدی که برای شهرداری ایجاد می‌کند، نباید به سمت کم‌بازده شدن سیستم درآمدزایی شهرداری پیش برود.

وی اضافه کرد: کار قابل تقدیر شهرداری در همین مدت متمرکز کردن خزانه بوده است؛ این موضوع در پیشگیری از هزینه‌های جاری غیرضروری تأثیرگذار خواهد بود، اما می‌تواند به کاهش درآمد سازمان‌ها و مناطق منجر شود که با ایجاد محدودیت در هزینه‌کرد ارزش افزوده باعث ایجاد تلاش بیشتر توسط شهردار و دیگر مدیران برای تأمین جاری از عملکرد خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: امیدوارم بودجه امسال با شفافیت بیشتر باعث تحرک و پویایی شهرداری در درآمدزایی و خدمت‌رسانی به شهروندان و با نظارت مؤثر و بیشتر شورای اسلامی شهر در امور مالی باعث کاهش فساد شود.

کد خبر 557297

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.