مکمل فروگلوبین چیست؟+ نحوه مصرف، عوارض و موارد احتیاط

مکمل فروگلوبین B12 ویتابیوتیکس یکی از کامل‌ترین مکمل‌های خون‌ساز حاوی آهن، اسیدفولیک، زینک، مس، ویتامین‌های B6 و B12 است که به درمان کم‌خونی، ضعف عمومی بدن و خستگی مفرط کمک می‌کند و در بهبود کارایی مغز و تمرکز مؤثر است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مکمل فروگلوبین B12 ویتابیوتیکس یکی از کامل‌ترین مکمل‌های خون‌ساز حاوی آهن، اسید فولیک، زینک، مس، ویتامین‌های B6 و B12 است که به درمان کم‌خونی، ضعف عمومی بدن و خستگی مفرط کمک می‌کند و در بهبود کارایی مغز و تمرکز مؤثر است. آهن موجود در این دارو، سنتز گلبول‌های قرمز و هموگلوبین را ترغیب و ویتامین B12 به تشکیل گلبول‌های قرمز خون و هموگلوبین و ویتامین C به بهبود جذب آهن کمک می‌کند. این مکمل حاوی آهن، روی و ویتامین‌های ترکیبی از مالت و عسل است.

مکمل فروگلوبین چیست؟

مکمل فروگلوبین B12 ویتابیوتیکس منبعی از آهن همراه با سایر ترکیبات مغذی از جمله روی، مس، اسید فولیک و ویتامین‌های B6 و B12 است. فروگلوبین جهت جلوگیری از ایجاد کم‌خونی در دوران بارداری و شیردهی، بهبود ضعف عمومی، خستگی مفرط، کارایی، تمرکز و افزایش انرژی در بزرگسالان مفید است. این شربت دارای مقدار کافی و مناسبی از آهن است که به تدریج جذب بدن شده و از ایجاد آهن اضافه در دستگاه گوارش و معده جلوگیری می‌کند. مکمل فروگلوبین B12 وتابیوتیکس عوارض گوارشی ندارد و اثر ملایمی روی معده دارد.

موارد مصرف مکمل فروگلوبین

از مکمل فروگلوبین برای جبران کمبود ویتامین‌ها، مواد معدنی ناشی از بارداری، مواد معدنی ناشی از سوءتغذیه و اختلالات گوارشی استفاده می‌شود.

نقش مکمل فروگلوبین B12 در کم خونی

کم‌خونی یا آنمی اختلال خونی شایعی است که در آن گلبول‌های قرمز به تعداد کافی و یا کیفیت مناسب در خون وجود ندارد. کم‌خونی فقر آهن (Iron deficiency anemia) شایع‌ترین نوع این اختلال است و همانطور که از نام آن مشخص است، ناشی از کمبود آهن است. این نوع کم خونی می‌تواند به دلیل تغذیه ناکافی آهن، دفع بیش از حد خون در بلندمدت (مانند خونریزی گوارشی و قاعدگی) و یا سو جذب آهن ایجاد شود.
فقر آهن یکی از شایع‌ترین اختلالات تغذیه‌ای در کشورهای در حال توسعه و مهم‌ترین نوع کم خونی تغذیه‌ای در کودکان و زنان در سنین باروری است که با ایجاد گلبول‌های قرمز کوچک و کاهش میزان هموگلوبین مشخص می‌شود و فروگلوبین B12 با تقویت ساخت و ساختمان گلبول‌های قرمز، از کم خونی جلوگیری می‌کند.

مواد اصلی تشکیل دهنده مکمل فروگلوبین و فواید آن‌ها

مکمل فروگلوبین از آهن، اسید فولیک، روی، ویتامین B کمپلکس و مواد معدنی دیگر تشکیل شده است.

  • ویتامین‌های گروه B: ویتامین‌های گروه B وظیفه تولید انرژی و تنظیم سوخت و ساز بدن را برعهده دارد. کمبود شدید ویتامین B9 (اسید فولیک) و B12 به انواع کم‌خونی منجر خواهد شد که این مسئله، اهمیت و نقش این دو ویتامین را در فرآیند تقسیم سلولی و خون‌سازی نشان می‌دهد. ویتامین B6 جهت سنتز هموگلوبین و انتقال آهن ضروری و حیاتی است و در کمبود آهن، معمولاً کمبود این ویتامین نیز دیده می‌شود.
  • آهن: بیشترین نقش آهن در ساختمان هموگلوبین خون است. هموگلوبین خون که نقش اصلی انتقال گازهای تنفسی را برعهده دارد، شامل چهار رشته پلی پپتیدی است که دو به دو متشابه‌اند. هموگلوبین دارای گروه است و در آن نیز اتم آهن (Fe++) وجود دارد و به صورت برگشت‌پذیر به مولکول اکسیژن متصل می‌شود و انتقال آن را برعهده دارد؛ به طور کلی آهن برای خون سازی بسیار ضروری است.
  • روی: روی، کاربردهای بسیار زیادی در بدن دارد؛ این عنصر در جلوگیری از سرطان، مشکلات پوست و مو، بهبود رماتیسم، اختلالات مفصلی و تقویت سیستم دفاعی بدن نقش بسیاری دارد. میزان مورد نیاز این عنصر تقریباً حدود ۱۰ تا ۱۵ میلی‌گرم در روز است و مصرف زیاد آن سبب سوءجذب مواد معدنی دیگر می‌شود. اکثر روی مورد نیاز بدن در طول روز تأمین می‌شود و کمبود این عنصر سبب بروز بیماری‌هایی نظیر پسوریازیس، آرتریت روماتوئید، شوگرن و اختلالاتی نظیر ناباروری در بانوان می‌شود؛ بنابراین مصرف به اندازه این عنصر بسیار اهمیت دارد.
  • مس: مس از جمله عنصرهایی به شمار می‌رود که در بدن بسیار نقش دارد. مس برای فعالیت کامل سلول‌های عصبی لازم است و به جذب آهن در بدن کمک می‌کند؛ این فلز یک آنتی‌اکسیدان نیز محسوب می‌شود و در نابود کردن رادیکال‌های آزاد نقش دارد. مقدار مورد نیاز مس در بدن انسان حدود ۹۰۰ میکروگرم در روز است که هرچند مقدار ناچیزی به شمار می‌رود، اما تحقیقات نشان‌داده اکثر ایرانی‌ها مبتلا به کمبود مس هستند.
  • منگنز: این ماده در متابولیسم چربی و کربوهیدرات و در رشد، نمو و ترمیم زخم‌ها مؤثر و مفید است.
  • ویتامین C: اسید اسکوربیک (Vit C)، با احیای Fe3+ به Fe2+، یکی از مؤثرترین و قوی‌ترین عوامل در افزایش جذب آهن است علاوه بر این به واسطه نقش پررنگ آنتی‌اکسیدانی و کوفاکتوری در بسیاری از مسیرهای آنزیمی، در سلامت عمومی بدن نیز تأثیر می‌گذارد.
  • اسیدآمینه لیزین: این ماده جزو اسیدآمینه‌های ضروری بدن است. بدن قادر به تولید این اسیدآمینه نیست و باید از طریق رژیم غذایی مقدار مورد نیاز دریافت شود؛ این اسیدآمینه نقش‌های متنوعی در سلامت عمومی بدن، تحریک تولید هورمون رشد و اکسیژن‌رسانی به عضلات بازی دارد.

ویژگی‌های مکمل فروگلوبین

مکمل فروگلوبین بهترین مکمل خون‌ساز جهت بهبود ضعف و خستگی مفرط، افزایش تمرکز و انرژی در بزرگسالان، جلوگیری از ایجاد کم‌خونی در دوران بارداری یا شیردهی، مناسب برای دوران نقاهت پس از بیماری، قابل استفاده برای تمام سنین، فاقد الکل، رنگ و مواد مصنوعی و مؤثر در بهبود اشتها و افزایش انرژی و نشاط است.

نحوه مصرف شربت آهن فروگلوبین

میزان مصرف شربت فروگلوبین برای کودکان و بزرگسالان به صورت زیر است:

  • کودکان (یک تا سه سال): یک قاشق مرباخوری یک بار در روز
  • کودکان (چهار تا شش سال): یک قاشق مرباخوری دو بار در روز
  • کودکان (هفت تا ۱۲ سال): دو قاشق مرباخوری یک تا دو بار در روز
  • بزرگسالان (مردان و زنان): دو قاشق مرباخوری دو بار در روز
  • دوران قاعدگی و بارداری: یک قاشق مرباخوری سه بار در روز

یک عدد کپسول فروگلوبین در روز به همراه وعده غذایی اصلی با یک لیوان آب باید مصرف شود.

آیا شربت فروگلوبین دندان را سیاه می‌کند؟

تاکنون درباره سیاه شدن دندان با مصرف شربت فروگلوبین گزارشی دریافت نشده است؛ اما نمی‌توان به طور قطع گفت که این محصول دندان را سیاه نمی‌کند. با این حال با استفاده از روش‌هایی مانند مصرف شربت با سرنگ یا شستن سریع دندان‌ها پس از مصرف می‌توانید جلوی این پدیده را بگیرید.

بهترین زمان مصرف مکمل فروگلوبین چه زمانی از شبانه روز است؟

بهترین زمان مصرف مکمل آهن و روی، نیم ساعت قبل از غذا (یا شیر) و با شکم خالی است. در صورت ایجاد ناراحتی‌های گوارشی آخر شب و قبل از خواب نیز زمان مطلوبی برای مصرف است.

عوارض جانبی مکمل فروگلوبین چیست؟

عوارض جانبی همیشه اتفاق نمی‌افتد و احتمال وقوع آن‌ها تقریباً کم است؛ اما اگر با سردرد، ناراحتی معده و طعم ناخوشایند دهان مواجه شدید، حتماً به پزشک خود اطلاع دهید.

در صورت فراموش کردن مصرف مکمل فروگلوبین چه باید کرد؟

بهتر است این مکمل غذایی را به صورت منظم مصرف شود؛ اگر مصرف یک وعده فراموش شد به محض یادآوری دوز فراموش شده را باید مصرف کرد، اما درصورتی که زمان مصرف بعدی نزدیک است از مصرف دوز فراموش شده صرف نظر کنید.

تداخل دارویی مکمل فروگلوبین

به منظور جلوگیری از تداخلات دارویی بهتر است مکمل فروگلوبین را با فاصله دو ساعت قبل یا چهار ساعت بعد از آنتی‌بیوتیک‌هایی مانند سیپروفلوکساسین، تتراساکلین، داروهایی مانند لووتیروکسین و مکمل‌هایی مانند کلسیم استفاده کرد. مکمل فروگلوبین می‌تواند با فلوروراسیل، دیمرکاپرول، کلسیتریول و کاپسیتابین تداخل ایجاد کند.

شرایط نگه‌داری مکمل فروگلوبین

مکمل فروگلوبین باید در دمای زیر ۲۵ درجه سانتی‌گراد، در مکانی خشک و خنک، دور از تابش مستقیم نور خورشید و دور از دسترس اطفال نگه‌داری شود.

کد خبر 553889

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.