توسعه در تولید کودها و آفت‌کش‌های زیستی

با اجرای سه پروژه در حوزه زراعت و باغبانی، تولید کودها و آفت‌کش‌های زیستی توسعه یافت.

به گزارش ایمنا، ۱۰ میلیارد تومان برای اجرای سه پروژه در حوزه زراعت و باغبانی، به منظور توسعه تولید کود و آفت‌کش‌های زیستی اختصاص پیدا کرد که شامل تولید کود زیستی استرووایت از طریق تصفیه پساب دامداری، شهری و صنعتی (توان تولید کود فسفاته ۱۰۰۰ تن در سال)، تولید صنعتی آفت‌کش گیاهی دایابون (۶۰ تن در سال برای مبارزه با بالشتک مرکبات) و کود تخصصی آمینواسیدی استحصال شده از ضایعات کارخانجات صنایع غذایی (گلوتن مایع) به منظور رشد گیاهان زراعی (امکان تولید ۲۰ تا ۲۵ هزار تن در سال، معادل ۲۰ درصد از واردات کل کود کشور) است؛ برنامه‌هایی که با اختصاص ۱۰ میلیارد تومان اجرایی شده و از خروج ۳۰ میلیون دلار ارز کشور پیشگیری خواهد کرد.

ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای اجرایی شدن این پروژه‌ها اقدامات مختلفی همچون تسهیل‌گری برای تعیین قیمت خاک فسفاته، بالا بردن سطح اطلاعات و آموزش به مصرف کنندگان محصولات کشاورزی، حمایت از ایجاد ساز و کار ردیابی محصولات کشاورزی سالم و شبکه محصول سالم، توسعه بازار محصولات زیست فناورانه با استفاده از ظرفیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی و اقدامات دیگری را در نظر گرفته است.

چند سالی است که ایده بازگشت به طبیعت و استفاده کمتر از کودها و سموم شیمیایی و تمایل مردم به استفاده از محصولات ارگانیک موجب توجه بیش از پیش به استفاده از کودهای زیستی شده است. بر همین اساس در دنیا تولید و استفاده از این نوع کودها روند رو به رشدی داشته است.

شرکت‌های دانش‌بنیان نیز با ورود به این عرصه و تولید کودهای زیستی به طبیعت کمک می‌کنند تا کمتر آسیب ببیند و محصولات تولیدی باکیفیت و سالم‌تر تولید شود و به دست مصرف کننده برسد.

منبع: مهر

کد خبر 552583

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.