سادگی زیان‌بار

استفاده از سیستم‌های هوشمند در طراحی و ساخت خودرو، علاوه‌ بر ساده‌تر کردن فرآیند رانندگی خطرهایی را به همراه دارد. امکان نفوذ، هک و ویرایش اطلاعات از طریق بدافزارها و ویروس‌ها ازجمله خطرهایی است که خودروهای هوشمند به همراه می‌آورد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هوشمندسازی سیستم‌های اطراف و استفاده از تکنولوژی در محیط‌های مختلف به جای نیروی انسانی، هدف کنونی بشر است؛ طراحی و تولید خودروهای هوشمند و مجهز به سیستم ناوبری خودکار، یکی از اقدامات در این زمینه محسوب می‌شود. خودروهای هوشمند از سیستم و سنسورهای مختلفی استفاده می‌کند تا شرایط اطراف را بسنجد و با توجه به آن از میان موانع عبور می‌کند. این خودروها نسل آینده اتومبیل است و پیش‌بینی می‌شود در آینده‌ای نه چندان دور، استفاده از خودروهای هوشمند جایگزین اتومبیل‌های کنونی شود. برای آشنایی بیشتر با خودروهای هوشمند و بررسی مزایا و معایب آن با حامد شهبازی، دکترای هوشمند مصنوعی و رباتیک گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

خودروی هوشمند چیست؟

خودروی هوشمند درواقع یک سیستم مکاترونیک کامل است که از سنسورهای پیشرفته، کامپیوترهای هدایتی و عملگرهای مورد نیازی که برای هدایت و ناوبری یک اتومبیل مورد استفاده قرار می‌گیرد، تشکیل شده است. هنگامی که هوش مصنوعی قادر باشد مشابه انسان رانندگی کند، امکان اینکه از آن به عنوان خودروی هوشمند استفاده شود و فرآیندهای موجود در عمل رانندگی را به صورت کامل برای ما انجام دهد، وجود خواهد داشت.

خودروهای هوشمند به چه صورت کار می‌کند؟

در خودروی هوشمند اطلاعات محیط اطراف با استفاده از انواع مختلف سنسورها ازجمله رادار، سنسورهای لیزری، آلتراسونیک یا مافوق‌صوت و دوربین‌های تعبیه شده در اطراف خودرو دریافت و وارد کامپیوتر مرکزی آن می‌شود؛ کامپیوتر مرکزی نیز با استفاده از پردازش تصویر، تحلیل صحنه و یافتن روابط بین اشیای مختلفی که در جاده و محیط پیرامون خودرو قرار دارد، می‌تواند به خودرو مسیر درست را نشان داده، آن را از میان موانع عبور دهد.

چه شرکت‌هایی در زمینه تولید و طراحی خودروهای هوشمند شروع به فعالیت کرده‌اند؟

تسلا و گوگل، مهم‌ترین شرکت‌هایی است که در زمینه تولید خودروهای هوشمند شروع به فعالیت کرده‌اند. به طور کلی شرکت‌های مختلفی فعالیت روی خودروهای هوشمند را آغاز کرده‌اند زیرا بدین نتیجه رسیده‌اند که آینده فناوری خودروسازی در سیطره خودروهای هوشمند خواهد بود.

آیا برای استفاده از خودروهای هوشمند نیاز به دریافت گواهی‌نامه وجود دارد؟

خیر. همان‌طورکه ذکر شد خودروهای هوشمند نسل آینده اتومبیل‌ها است و استفاده از آن‌ها مشمول دریافت گواهی‌نامه توسط افراد نیست. کافی است مقصد را از طریق مکان‌یاب خودرو انتخاب کنید تا خودرو با استفاده از سنسورهای موجود به صورت خودکار عملیات رانندگی را انجام دهد و شما را به مقصد مورد نظر هدایت کند.

خودروهای هوشمند چه قابلیت‌هایی دارد؟

این خودروها مزایای مختلفی را برای افراد به ارمغان می‌آورد و نسبت به خودروهای کنونی امنیت بیشتری دارد. خودروهای هوشمند معمولاً از فناوری‌های روز مانند GPS و باتری خورشیدی استفاده می‌کند. با توجه به اینکه اکثر شرکت‌های خودروسازی به سمت طراحی و ساخت این نوع خودروها هدایت شده است، پیش‌بینی می‌شود همان‌طورکه امروزه کالسکه‌ها از سطح شهر پاک شده، در آینده نیز خودروهای دستی حذف و تمام اتومبیل‌های سطح شهر هوشمند شود؛ همچنین ناوبری خودکار داشته باشد و فرآیند رانندگی به صورت هوشمند انجام شود.

آیا خودروهای هوشمند مورد حملات سایبری قرار می‌گیرد؟

بله. یکی از معضلاتی که تکنولوژی همیشه باید با آن دست و پنجه نرم کند، همین مشکلات موجود در زمینه سایبر است. هنگامی که تمام سیستم‌های دستی ازجمله برق‌رسانی، آب‌رسانی و سیستم‌های مختلف کنترلی در شبکه‌های مختلف به سیستم‌های هوشمند تبدیل شود و سطح هوشیاری آن‌ها افزایش یابد، قطعاً علاوه بر اینکه راحتی و آسودگی را ایجاد می‌کند خطراتی را نیز به همراه خواهد داشت که امکان نفوذ، هک و ویرایش اطلاعات از طریق بدافزارها و ویروس‌ها از جمله آن‌ها است. یکی از مسائل اساسی در طراحی و ساخت خودروهای هوشمند دست‌یافتن به ساختاری ایمن برای هوشمندسازی است؛ به شکلی که توسط ویروس‌ها و بدافزارها مورد حمله قرار نگیرد و فاجعه ایجاد نکند است.

آیا راهی برای مقابله با معضل حملات سایبری در قبال خودروهای هوشمند وجود دارد؟

بله. قاعدتاً پتانسیل مقابله با حمله همیشه وجود دارد و سیستم‌های سایبری نیز از این موضوع مستثنی نیست. راهکار مقابله در این زمینه از جنس حمله است؛ یعنی پیروی از مباحثی که در زمینه امنیت شبکه، رمزنگاری و به طور کلی Computer Security مطرح است. درواقع یکی از شاخه‌های مهم در علم کامپیوتر که پیرامون آن مباحث زیادی مطرح می‌شود، حوزه امنیت سایبری است. قاعدتاً هنگامی که می‌توان با استفاده از فناوری‌های جدید، سیستمی را هک کرد با استفاده از فناوری‌های رمزنگاری نیز می‌توان از هک شدن سیستم جلوگیری کرد که این فرآیند در واقع رقابتی میان رمزنگاری و رمزشکنی است و در طول تاریخ همواره ادامه دارد.

مشکل اساسی خودروهای هوشمند چیست؟

خودروهای هوشمند برای محیط‌هایی طراحی می‌شود که نظم و انضباط دارد تا براساس قوانین و مقررات از پیش تعیین شده در محیط حرکت کند؛ بنابراین هنگامی که بخواهیم از این خودروها در محیط‌های پیچیده مانند خیابان‌های شلوغ و مناطق بی‌نظم استفاده کنیم، سطح هوشمندی آن توان ناوبری را نمی‌دهد و ممکن است تصادف و آسیب‌های جانی و مالی را به همراه داشته باشد.

سخن آخر...

مغز انسان پیچیده‌ترین کامپیوتر در تمام جهان است و شبیه‌سازی آن توسط کامپیوتر به سادگی امکان‌پذیر نیست. کامپیوتر می‌تواند از قواعد مشخص و از پیش تعیین شده پیروی کند و دستورات مشخص شده را انجام دهد؛ اما قابلیت‌های مغزی و ذهنی انسان را هرگز نمی‌تواند به دست بیاورد؛ به همین دلیل پیچیدگی‌هایی که در رانندگی ممکن است به آن نیاز پیدا شود در خودروهای هوشمند به سادگی قابل پیاده‌سازی نیست.

کد خبر 552406

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.