علائم کرونای طولانی مدت که تا ماه‌ها ماندگار است

پاروسمی نوعی اختلال بویایی است که معمولا افراد مبتلا به کرونای طولانی مدت آن را تجربه می‌کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، نتایج مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که برخی افراد، حتی کسانی که به نوع خفیف بیماری کووید -۱۹ مبتلا می‌شوند نیز ممکن است تا مدت‌ها پس از بهبود یافتن از بیماری درگیر علائم آن باشند، این علائم ممکن است بیش از چهار هفته پس از تشخیص ویروس کرونا در بدن فرد باقی بماند. افراد مسن و کسانی که به بیماری‌های زمینه‌ای مبتلا هستند بیش از دیگران در معرض ابتلاء به کرونای طولانی مدت قرار دارند، البته افراد جوان و سالم نیز ممکن است عوارض آن را تجربه کنند. شایع‌ترین و نگران‌کننده‌ترین علائم کرونای طولانی مدت شامل خستگی، سرفه مداوم، تنگی نفس، مه مغزی و اضطراب می‌شود. تخصصان توصیه کرده‌اند که افراد مبتلا به کرونای طولانی مدت باید رژیم غذایی مناسب مصرف کنند تا علائم آن‌ها زودتر بهبود پیدا کند.

علائم کرونای طولانی مدت که تا ماه‌ها ماندگار است

یکی از علائم اصلی بیماری کووید -۱۹ از دست دادن حس بویایی و چشایی است، اکثر افرادی که به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند، دچار عفونت دستگاه تنفسی فوقانی می‌شوند و اختلال در حس بویایی و چشایی را تجربه می‌کنند. با وجود اینکه بیشتر افراد پس از بهبود یافتن از بیماری کووید -۱۹ حس بویایی خود را به دست می‌آورند، برخی همچنان دچار پاروسمی می‌شوند. پاروسمی نوعی اختلال بویایی است که باعث می‌شود افراد بویی متفاوت از رایحه اصلی را احساس کنند. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که پاروسمی یکی از علائم ماندگار کرونای طولانی مدت است.

بروز اختلالات بویایی بر کیفیت زندگی افراد تأثیر می‌گذارد

افرادی که از اختلال پاروسمی رنج می‌برند، نمی‌توانند بوی واقعی را احساس کنند و معمولاً بویی شبیه به غذای فاسد، بنزین یا مواد اسیدی را احساس می‌کنند. گروهی از محققان هزار و ۲۹۹ فرد مبتلا به کرونای طولانی مدت را مورد ارزیابی قرار دادند، نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که ۴۹.۳ درصد افراد مبتلا به پاروسمی پس از گذشت سه ماه بهبود پیدا کردند، در حالی که ۵۰.۷ درصد افراد شرکت کننده در مطالعه بیش از سه ماه درگیر این نوع اختلال بویایی بودند. به گفته محققان، پاروسمی می‌تواند بر کیفیت زندگی افراد تأثیر بگذارد، برای نمونه افراد نمی‌توانند بوی واقعی غذاها یا عطرهای خوشبو را استشمام کند.

دیگر علائم مربوط به کرونای طولانی مدت

علائم کرونای طولانی مدت فقط به از دست دادن حس بویایی و چشایی محدود نمی‌شود، بلکه ممکن است به دیگر قسمت‌های دیگر بدن نیز آسیب وارد کند. دیگر علائم مربوط به کرونای طولانی مدت شامل خستگی، تنگی نفس، سرفه مداوم، درد مفاصل، احتقان گلو، سردرد، مه مغزی و مشکلات خواب می‌شود. ریزش مو نیز جز علائم رایج گزارش شده از کرونای طولانی مدت است.

روش‌های درمان علائم کرونای طولانی مدت

افرادی که از پاروسمی رنج می‌برند و حس بویایی خود را از دست داده‌اند می‌توانند با استفاده از تمرینات بویایی به بهبود آن کمک کنند. توصیه شده است که افراد مبتلا به اختلال پاروسمی اسانس‌های مربوط به چهار بوی تند را به مدت حداقل ۲۰ ثانیه استشمام کنند. در حالی که هیچ درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد، تمرین بویایی منظم می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد.

کد خبر 551507

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.