۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۵
بورس به کمک بزرگان سبز شد

شاخص کل بازار بورس با رشد دو هزار و ۴۰۰ واحدی به سطح یک میلیون و ۲۸۱ هزار واحد رسید؛ اما شاخص کل هم‌وزن روند منفی داشت و افت هزار و ۴۰۰ واحدی را تجربه کرد. روند بازار همچنان نزولی است و رشد امروز به دست برخی از نمادهای شاخص‌ساز بازار بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ارسال گزارش‌های ۹ ماهه نیز انگیزه جدیدی برای خرید سهام در دل سهام‌داران ایجاد نکرد و نسبت تعداد نمادهای مثبت به منفی نیز بهبود نیافت. پیش‌بینی می‌شود همین روند تا چند روز آینده ادامه یابد.

بورس به کمک بزرگان سبز شد

شاخص‌ها

بورس به کمک بزرگان سبز شد

تغییرهای شاخص‌کل و هم‌وزن در روز جاری

روند بازار در نیمه اول بهتر از نیمه دوم بازار بود؛ لذا پیش‌بینی می‌کنیم بازار فردا در ابتدا با روند منفی کار خود را آغاز کند.

بورس به کمک بزرگان سبز شد

بورس اوراق بهادار تهران

شاخص کل بازار بورس تهران با رشد دو هزار و ۴۱۰ واحدی به سطح یک میلیون و ۲۸۱ هزار واحد رسید، شاخص کل هم‌وزن با کاهش هزار و ۴۴۴ واحدی در سطح ۳۳۴ هزار و ۱۹۵ واحد قرار گرفت، شاخص کل بازار رشد ۰.۱۹ درصدی و شاخص هم‌وزن کاهش ۰.۴۳ درصدی را نسبت به روز کاری گذشته تجربه کرد.

تعداد نمادهای مثبت بازار بورس: ۹۵

تعداد نمادهای منفی بازار بورس: ۲۷۶

فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با کاهش ۸۴ واحدی به سطح ۱۷ هزار و ۵۵۶ واحد رسید و نسبت به روز گذشته ۰.۴۸ درصد رشد یافت.

تعداد نمادهای مثبت بازار فرابورس: ۹۰

تعداد نمادهای منفی بازار فرابورس: ۱۶۰

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۳۵ هزار و ۴۶۴ و ۲۹ هزار و ۸۳۲ میلیارد ریال بود.

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب چهار میلیارد و ۴۲۷ و دو میلیارد و ۹۷۴ میلیون برگه سهم بود.

تحلیل تکنیکال شاخص‌کل

بورس به کمک بزرگان سبز شد

بورس به کمک بزرگان سبز شد اخبار شرکت‌ها

فولاد: فولاد در دو فصل ابتدای سال به ترتیب سود ۴۷۳ و ۷۳۷ ریالی را به ازای هر سهم ساخته و در فصل سوم سود ۶۰۱ ریالی ساخته تا سود نه ماهه خود را به ۱،۸۱۲ ریال برساند. سود هر سهم در سال ۱۳۹۹ برابر با ۱،۳۰۶ ریال بوده است.

شرکت در دو فصل اول و دوم به ترتیب ۳۳،۶۶۵ و ۳۲،۴۱۹ میلیارد تومان فروش داشته که در فصل سوم نسبت به فصل گذشته، رشد ۲۰ درصدی داشته و فروش ۳۸،۸۸۴ میلیارد تومانی را گزارش کرده و فروش نه ماهه خود را به ۱۰۴،۶۹۶ میلیارد تومان رسانده که نسبت به دوره مشابه ۱۱۲ درصد رشد داشته است.

حاشیه سود شرکت نیز در دو فصل اخیر ۵۱ و ۷۰ درصد بوده که در این فصل حاشیه سود به میانگین گذشته شرکت که ۵۰ درصد بوده رسیده است.

سود عملیاتی فولاد در فصل اول و دوم به ترتیب برابر با ۱۶،۵۸۱ و ۲۲،۱۸۸ میلیارد تومان بود که با سود ۱۸،۶۶۲ میلیارد تومانی در فصل سوم، سود نه ماهه خود را به ۵۷،۴۳۱ میلیارد تومان رسانده است.

قابل ذکر است که بهای تمام شده کالای فروش رفته نسبت به فصل گذشته، رشد ۱۰۲ درصدی داشته که به دلیل گران خریدن مواد اولیه بوده است.

شاراک: شاراک در دو فصل ابتدای سال به ترتیب سود ۲،۰۳۰ و ۱،۹۰۲ ریالی را به ازای هر سهم ساخته و در فصل سوم سود ۱،۸۳۹ ریالی ساخته و سود نه ماهه خود را به ۵،۷۷۰ ریال برساند. سود هر سهم در سال ۱۳۹۹ برابر با ۴،۲۴۶ ریال بوده است.

شرکت در دو فصل اول و دوم به ترتیب به ترتیب ۴،۲۳۷ و ۵،۲۸۶ میلیارد تومان فروش داشته که در فصل سوم نسبت به فصل گذشته رشد ۲ درصدی داشته و فروش ۵،۳۶۸ میلیارد تومانی را گزارش کرده و فروش نه ماهه خود را به ۱۴،۸۹۱ میلیارد تومان رسانده که نسبت به دوره مشابه ۱۱۲ درصد رشد داشته است.

حاشیه سود شرکت نیز در دو فصل اخیر ۴۵ و ۲۹ درصد بوده که در این فصل حاشیه سود به ۲۵ درصد رسیده است.

سود عملیاتی شاراک در فصل اول و دوم به ترتیب برابر با ۱،۷۱۸ و ۱،۳۷۵ میلیارد تومان بود که با سود ۱،۲۳۷ میلیارد تومانی در فصل سوم، سود نه ماهه خود را به ۴،۳۳۱ میلیارد تومان رسانده است.

فخوز: فخوز در دو فصل ابتدای سال به ترتیب سود ۳۱۴ و ۲۳۸ ریالی را به ازای هر سهم ساخته و در فصل سوم سود ۳۲۸ ریالی ساخته و سود نه ماهه خود را توانسته به ۸۸۰ ریال برساند. سود هر سهم در سال ۱۳۹۹ برابر با ۹۳۰ ریال بوده است.

شرکت در دو فصل اول و دوم به ترتیب به ترتیب ۱۰،۹۰۷ و ۹،۲۸۲ میلیارد تومان فروش داشته که در فصل سوم نسبت به فصل گذشته رشد ۳۹ درصدی داشته و فروش ۱۲،۸۷۱ میلیارد تومانی را گزارش کرده و فروش نه ماهه خود را به ۳۳،۰۵۹ میلیارد تومان رسانده که نسبت به دوره مشابه ۵۸ درصد رشد داشته است.

حاشیه سود شرکت نیز در دو فصل اخیر ۴۵ و ۳۷ درصد بوده که در این فصل حاشیه سود برابر با فصل گذشته و ۳۷ درصد بوده است.

سود عملیاتی فخوز در فصل اول و دوم به ترتیب برابر با ۴،۱۳۸ و ۲،۹۳۱ میلیارد تومان بود که با سود ۴،۲۱۶ میلیارد تومانی در فصل سوم، سود نه ماهه خود را به ۱۱،۲۸۵ میلیارد تومان رسانده است.

پیزد: لاستیک یزد در دو فصل ابتدای سال به ترتیب سود ۱،۴۱۰ و ۶۷۶ ریالی را به ازای هر سهم ساخته و در فصل سوم سود ۱۸۰ ریالی ساخته و توانسته سود نه ماهه خود را به ۲،۲۶۶ ریال برساند. سود هر سهم در سال ۱۳۹۹ برابر با ۶،۳۳۹ ریال بوده است.

شرکت در دو فصل اول و دوم به ترتیب به ترتیب ۳۹۹ و ۵۱۳ میلیارد تومان فروش داشته که در فصل سوم نسبت به فصل گذشته افت ۱۶ درصدی داشته و فروش ۴۳۲ میلیارد تومانی را گزارش کرده و فروش نه ماهه خود را به ۱،۳۴۴ میلیارد تومان رسانده که نسبت به دوره مشابه ۶۹ درصد رشد داشته است.

حاشیه سود شرکت نیز در دو فصل اخیر ۲۷ و ۱۴ درصد بوده که در این فصل حاشیه سود به ۸ درصد رسیده است.

سود عملیاتی پیزد در فصل اول و دوم به ترتیب برابر با ۱۰۰ و ۵۹ میلیارد تومان بود که با سود ۳۰ میلیارد تومانی در فصل سوم، سود نه ماهه خود را به ۱۹۰ میلیارد تومان رسانده است.

کویر: کویر در دو فصل ابتدای سال به ترتیب سود ۱۶۸ و ۱۳۶ ریالی را به ازای هر سهم ساخته و در فصل سوم سود ۱۲۹ ریالی ساخته و سود نه ماهه خود را توانسته به ۴۳۲ ریال برساند. سود هر سهم در سال ۱۳۹۹ برابر با ۱۸۷ ریال بوده است.

شرکت در دو فصل اول و دوم به ترتیب به ترتیب ۳،۱۶۸ و ۲،۲۰۴ میلیارد تومان فروش داشته که در فصل سوم، نسبت به فصل گذشته رشد ۵۳ درصدی داشته و فروش ۳،۳۸۰ میلیارد تومانی را گزارش کرده و فروش نه ماهه خود را به ۸،۷۵۲ میلیارد تومان رسانده که نسبت به دوره مشابه ۵۷ درصد رشد داشته است.

حاشیه سود شرکت نیز در دو فصل اخیر ۱۷ و ۲۰ درصد بوده که در این فصل حاشیه سود به ۱۶ درصد رسیده است.

سود عملیاتی کویر در فصل اول و دوم به ترتیب برابر با ۴۸۰ و ۴۲۱ میلیارد تومان بود که با سود ۴۶۶ میلیارد تومانی در فصل سوم، سود نه ماهه خود را به ۱،۳۶۷ میلیارد تومان رسانده است.

شغدیر: شغدیر در دو فصل ابتدای سال به ترتیب سود ۳،۳۷۷ و ۳،۴۴۵ ریالی را به ازای هر سهم ساخته و در فصل سوم، سود ۳،۸۹۸ ریالی ساخته و توانسته سود نه ماهه خود را به ۱۰،۷۲۰ ریال برساند. سود هر سهم در سال ۱۳۹۹ برابر با ۱۰،۱۹۷ ریال بوده است.

این شرکت در دو فصل اول و دوم به ترتیب به ترتیب ۷۸۷ و ۹۲۱ میلیارد تومان فروش داشته که در فصل سوم نسبت به فصل گذشته رشد ۱۳ درصدی داشته و فروش ۱،۰۴۳ میلیارد تومانی را گزارش کرده و فروش نه ماهه خود را به ۲،۷۵۱ میلیارد تومان رسانده که نسبت به دوره مشابه ۸۶ درصد رشد داشته است.

حاشیه سود شرکت نیز در دو فصل اخیر ۵۸ و ۵۲ درصد بوده که در این فصل حاشیه سود به ۴۶ درصد رسیده است.

سود عملیاتی شغدیر در فصل اول و دوم به ترتیب برابر با ۴۵۶ و ۴۸۸ میلیارد تومان بود که با سود ۴۷۷ میلیارد تومانی در فصل سوم، سود نه ماهه خود را به ۱،۴۲۱ میلیارد تومان رسانده است.

بازارهای جهانی

در هفته‌ای که گذشت، علی‌رغم اینکه تقویم اقتصادی آمریکا تقریباً خالی از خبرهای مهم بود، اما بازارها با نوسانات بالایی همراه بود. قیمت طلا توانست از مقاومت ۱۸۳۰ دلار عبور کند و تا ۱۸۴۶ دلار نیز رشد کرد. جریانات ریسک‌گریزی منجربه افزایش تقاضا برای اوراق قرضه و افت نرخ بازدهی این اوراق شد. نرخ بازدهی اوراق قرضه ۱۰ ساله آمریکا به زیر ۱.۸ درصد رسیده است. عامل اصلی افزایش تقاضا برای دارایی‌های امن، تشدید تنش‌ها بین روسیه و سایر کشورها ازجمله آمریکا و انگلیس بر سر حمله احتمالی روسیه به اکراین بوده است. وزیر خارجه انگلیس به پوتین هشدار داده که در صورت حمله به اکراین، در کنار اوکراین خواهد بود. شنیده‌ها حاکی از آن است که دولت آمریکا به برخی کشورهای بالتیک اجازه داده تا سلاح‌های ساخت آمریکا را به اکراین ارسال کنند. فشارهای تورمی نیز در حمایت از قیمت طلا بی‌تأثیر نبوده است.

با نزدیک شدن به نشست فدرال رزرو در روز چهارشنبه، بازار سهام آمریکا با سقوط سنگین شاخص‌ها به استقبال آن رفته است. براساس ارزیابی بلومبرگ، برخی اقتصاددانان انتظار افزایش نرخ بهره در نشست هفته جاری فدرال رزرو را دارند. دو نفر از ۴۵ اقتصاددانان شرکت کننده در این ارزیابی انتظار افزایش ۰.۵ درصد نرخ بهره را دارند. از سال ۲۰۰۰ تاکنون افزایش نرخ‌های بهره در یک مرحله فقط ۰.۲۵ درصد بوده است. گزارش‌های نگران کننده شرکت‌های سهامی نیز ریزش در بازار سهام را تشدید کرد.

بازار رمزارزها با خبرهایی مبتنی بر اعمال محدودیت‌ها توسط بانک‌های مرکزی دنیا، افت قابل توجهی را ثبت کردند. بیت‌کوین که هفته را در محدوده قیمتی ۴۳ هزار دلار آغاز کرد، در معاملات روز جمعه به ۳۶ هزار دلار رسید. فدرال رزرو در هفته گذشته گزارش ۴۰ صفحه‌ای تحت عنوان «پول و پرداخت: دلار آمریکا در دوران تحول دیجیتال» را منتشر کرد. هدف از انتشار این گزارش، بررسی مزایا و معایب عرضه ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) توسط فدرال رزرو بوده است. توسعه بازار ارزهای دیجیتال، اثربخشی سیاست‌های پولی را کاهش می‌دهد؛ بنابراین دور از انتظار نیست که بانک‌های مرکزی دنیا بخواهند از گسترش ارزهای دیجیتال جلوگیری کنند.

نقشه بازار بورس

بورس به کمک بزرگان سبز شد

بورس به کمک بزرگان سبز شد

کد خبر 550466

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.