دُز چهارم واکسن هم ایمنی کافی در برابر اومیکرون ایجاد نمی‌کند

"رویترز" در گزارشی از یافته‌های جدید درباره واکسن کرونا منتشر کرد: سطح پادتن در خون پس از تزریق دُز چهارم واکسن کرونا افزایش می‌یابد اما به اندازه‌ای نیست که به طور کامل از ابتلاء به سویه اومیکرون جلوگیری کند.

به گزارش ایمنا، نتایج اولیه بررسی‌ها حاکی از آن است که اومیکرون، سویه جدید کروناویروس به اندازه‌ای سرایت‌پذیر است که حتی می‌تواند افرادی که چهارمین دُز واکسن کرونای فایزر را تزریق کرده‌اند، آلوده کند.

به گفته متخصصان، دُز چهارم واکسن فایزر سطح پادتن‌ها در خون را افزایش می‌دهد اما به اندازه کافی از ابتلاء به اومیکرون جلوگیری نمی‌کند. دو هفته پس از تزریق چهارمین دُز، سطح پادتن‌ها در مقایسه با تزریق دُز سوم افزایش می‌یابد اما این افزایش به اندازه‌ای نیست که بتواند در برابر اومیکرون ایمنی کامل ایجاد کند.

تحقیقات نشان می‌دهد که یک هفته پس از تزریق دُز چهارم، سطح پادتن در خون پنج برابر می‌شود اما باز هم پایین‌تر از آن میزانی است که محققان انتظار داشتند. سطح مورد نیاز پادتن برای حفاظت از بدن در برابر اومیکرون بسیار بالاتر از مقداری است که یک واکسن خوب می‌تواند ایجاد کند.

نتایج این تحقیق در مورد واکسن مدرنا نیز مشابه است. با این حال تزریق دُز چهارم برای افراد در معرض خطر و سالمندان توصیه می‌شود.

بنا به گزارش ایندیپندنت، اومیکرون سویه‌ای از کروناویروس با قدرت سرایت بالاست که از آفریقا شایع شد و در حال حاضر روزانه صدها هزار نفر در سطح جهان به آن مبتلا می‌شوند. برخی کشورها امیدوارند این سویه که معمولاً در مبتلایانی که به طور کامل واکسینه شده و دُز تقویتی را دریافت کرده‌اند با بروز علائم خفیفی همراه است، بتواند به ایمنی جمعی کمک کند.

نقش دُز تقویتی در کاهش خطر ابتلاء یا خفیف‌تر شدن علائم پس از ابتلاء به سویه اومیکرون تاکنون از سوی بسیاری از مراکز تحقیقاتی و پزشکی تأیید شده است.

منبع: ایسنا

کد خبر 549604

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.