سعودی‌ها چاره‌ای جز از سرگیری روابط با ایران ندارند

یک تحلیلگر مسائل بین‌المللی گفت: سعودی‌ها شاهد ناکامی تلاش‌های خود برای ایجاد چالش بین ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس هستند، لذا چاره ای جز بازگشت به ازسرگیری روابط با جمهوری اسلامی ایران ندارند.

سیدرضا صدرالحسینی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به تمایل عربستان سعودی برای از سرگیری ارتباطات و تعاملات بین‌المللی در بخش‌های مختلف با جمهوری اسلامی ایران، اظهار کرد: ایران و عربستان از دهه‌های گذشته روابط قابل توجهی با هم داشته‌اند که در برخی مواقع این روابط دچار تنش‌هایی شده است، با آنکه دو کشور مسلمان می‌توانستند روابط مطلوب و سازنده‌ای در راستای پیشبرد اهداف توسعه‌ای مورد نظر جهان اسلام داشته باشند؛ اما آمریکایی‌ها طرح و برنامه خبیثانه‌ای برای قطع همکاری مطلوب دو کشور پی‌ریزی کرده بودند.

وی افزود: دکترین نیکسون برای کاهش دامنه و ایجاد تنش بین ایران و عربستان ناظر بر توسعه اختلاف‌افکنی بین دو کشور بود؛ آمریکایی‌ها در تلاش بودند تا این موضوع را محقق کنند، لذا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی کلید آن زده شد.

صدرالحسینی خاطرنشان کرد: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی آمریکایی‌ها دو برنامه و سناریوی مختلف برای ایران و عربستان طراحی کرده بودند. بخش نظامی منطقه بر عهده رژیم پهلوی و بخش اقتصادی بر عهده آل‌سعود گذاشته شده بود، در آن زمان هم اختلافات بین دو کشور کاملاً محسوس و مشهود بود.

این تحلیلگر مسائل بین‌المللی در خصوص رویکردهای سیاست خارجی ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: این دوران با اعلام موجودیت و ابراز علاقمندی مسؤولان ایران برای برقراری روابط دوستانه با کشورهای منطقه همراه بود، اما متأسفانه سعودهای همچنان به صورت مستقیم تحت تأثیر آمریکا دشمنی خود را با ایران به نمایش گذاشتند، آمریکایی‌ها هم تلاش کردند تا جمهوری اسلامی ایران را به عنوان رقیبی برای سعودهای معرفی کنند.

صدرالحسینی در ادامه توضیح داد: با حمله و تجاوز حزب بعث عراق به ایران، عربستان مرکز تجمیع نیروهای ضد ایرانی شد و سران سعودی با تشکیل شورای همکاری خلیج فارس تلاش کردند تا با ایجاد اجماع منطقه‌ای بر علیه جمهوری اسلامی ایران، دشمنی خود را در بخش‌های مختلفی به نمایش بگذارند؛ اما قطع ارتباط سیاسی و همکاری‌های اقتصادی در طول سال‌های گذشته که از سوی سعودی‌ها رقم خورد، مشکلاتی را برای آنان ایجاد کرد و بحران یمن بر دامنه آن افزود.

وی خاطرنشان کرد: بی تردید جمهوری اسلامی ایران مایل به میانجیگری عراق در موضوع از سرگیری ارتباط بین ایران و عربستان بود، هر چند سعودی‌ها به دلیل تجاوز به یمن امروز در گردابی اسیر شده‌اند که به علت بی‌تدبیری و زیاده‌خواهی در آن دست و پا می‌زنند.

این تحلیلگر مسائل بین‌المللی توضیح داد: با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران برای ملت‌های آزادی‌خواه و استقلال‌طلب ارزش فوق‌العاده‌ای قائل است، در زمینه بیرون کشیدن عربستان از بحران یمن بدون خواست یمنی‌ها، نمی‌توانست برای اعاده حقوق آنها کاری از پیش ببرد، به همین دلیل سعودی‌ها از ماه‌های گذشته با یک قهر سیاسی، نزدیک به یک سال گفت‌وگوهای بین خود و جمهوری اسلامی ایران را به تعویق انداختند.

صدرالحسینی در خصوص چشم‌انداز آتی مذاکرات ایران و عربستان گفت: بعد از توقف گفت‌وگوها بین دو کشور اینک سعودی‌ها مایل به بازگشت مجدد به از سرگیری گفت‌وگوها هستند که در آینده نزدیک در عراق آغاز می‌شود، در این موضوع نکته حائز اهمیت این است که جمهوری اسلامی با توجه به حمایت‌های معنوی که از همه جنبش‌های آزادی‌بخش و استقلال‌طلبانه می‌کند، کمترین علاقه‌ای به دخالت در امور یمن ندارد و این موضوع را به مردم این کشور و نیروهای مردمی آن واگذار کرده است، در این میان خروج سعودی‌ها از باتلاقی که با دست خود در یمن ایجاد کرده‌اند بسته به نگاه عادلانه و توجه آنها به خواسته‌های بحق مردم یمن دارد.

وی در خصوص تأثیر بهبود روابط ایران و عربستان بر روابط با سایر کشورهای همسایه تاکید کرد: قطعاً هر چه قدر کشورهای منطقه ارتباط صمیمانه و متوازنی با یکدیگر داشته باشند منطقه از امنیت بیشتری برخوردار خواهد بود. امنیت در منطقه زمانی ایجاد می‌شود که سعودی‌ها از ایجاد چالش برای جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورها و ملت‌های آزادی‌خواه دست بکشند. سعودی‌ها شاهد ناکامی تلاش‌های خود برای ایجاد چالش بین ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس هستند، لذا چاره‌ای جز بازگشت به از سرگیری روابط با جمهوری اسلامی ایران ندارند.

این تحلیلگر مسائل بین‌المللی تصریح کرد: امروز کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس که با محوریت عربستان برای دشمنی و کارشکنی با جمهوری اسلامی ایران شکل گرفته بود، دیگر دنباله رو سعودی‌ها نیستند و حتی برخی از آنها روابط قابل توجهی با جمهوری اسلامی دارند؛ موید این موضوع سفرهای وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران طی هفته جاری به کشورهای منطقه است.

کد خبر 548487

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.