شهرداری‌ها پیشگام در ساماندهی ورودی شهرها

یک کارشناس شهرسازی و معماری گفت: معتقدم در امر ساماندهی ورودی‌های شهرها، همچون شهر اصفهان فقط از جانب شهرداری اقداماتی انجام شده و کمتر شاهد فعالیت بین دستگاهی در این زمینه بوده‌ایم، البته شورای اسلامی شهر نیز باید وظیفه هم‌گرایی بین سازمانی را بر عهده بگیرد.

محمد مسعود در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در رابطه با اهمیت توجه به ورودی شهرها برای جذب گردشگران، اظهار کرد: نخستین چیزی که در ذهن هر گردشگر در انجام سفرها اثر می‌گذارد، ورودی شهرها است زیرا تصویری از آن شهر را در ذهن او حک می‌کند.

وی با بیان اینکه ورودی شهر از لحاظ علمی و ذهنی در وجود گردشگر بسیار اثرگذار است و ساماندهی آن ضروری به نظر می‌رسد، افزود: این جایگاه مهم برای گردشگران خارجی و داخلی اهمیت زیادی دارد و ساماندهی ورودی شهرها باید در دستور کار باشد چرا که در هنگام ورود و خروج از شهر این ورودی‌ها هستند که اولین و آخرین تصویر را در ذهن گردشگر ایجاد می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهان با بیان اینکه هر چند بسیاری از گردشگران با استفاده از هواپیما وارد شهرها می‌شوند، اما با این حال ورودی شهرها اهمیت زیادی دارد، گفت: در همه دنیا فرودگاه‌ها در بیرون از شهر قرار دارند و به همین دلیل ورودی شهرها موضوعیت پیدا می‌کند؛ به‌عنوان مثال برج‌های کبوتری که در مسیر فرودگاه اصفهان قرار دارد، می‌تواند یک نماد از شهر اصفهان باشد که توجه به تاریخ و هویت و فرهنگ را تداعی می‌کند، بنابراین برای مسافران نیز خاطره‌انگیز است و باید حفظ و مرمت شود.

وی با اشاره به ورودی‌های شهر اصفهان، اظهار کرد: یکی از موضوعات مهم در بحث سیمای شهری در ذهن گردشگرانی است که از طریق اتوبوس به اصفهان وارد می‌شوند و با توجه به سطح بالای اتوبوس از زمین، نسبت به دیگر خودروها، اولین تصویر حک‌شده در ذهن گردشگران، زباله‌ها و نخاله‌هایی است که عمدتاً مغازه‌دارها بر پشت‌بام‌های خود قرار می‌دهند که به هیچ عنوان زیبنده نیست.

این کارشناس شهرسازی و معماری تصریح کرد: توجه به حاشیه‌های ورودی شهر که در نخستین منظره به چشم گردشگران می‌آید، ساماندهی و انسجام رویه در بحث جداره‌های مغازه‌ها و ساختمان‌های ورودی شهر، افزایش فضاهای سبز طبیعی در ورودی شهرها نیز باید در دستور کار مدیران شهری قرار گیرد.

وی در خصوص پل‌های بزرگی که در قالب رینگ چهارم حفاظتی در برخی از ورودی‌های شهر اصفهان قرار دارد، گفت: زیبایی پل‌ها و پروژه‌های عمرانی همچون مجموعه پل‌ها و تقاطع چهار سطحی سردار شهید سلیمانی و مجموعه پل‌ها و میدان استقلال که از لحاظ فنی بی‌بدیل است، نقش بسزایی در زمینه کالبدی، فنی و مسائل ترافیکی برای ساماندهی ورودی‌های شهر دارد.

مسعود با بیان اینکه هم‌افزایی و همگرایی بین دستگاه‌ها و نهادهای مربوطه از جمله مدیریت شهری و شهرداری در اصفهان ضروری است تا گردشگری در ابعاد مختلف از جمله گردشگری سلامت، گردشگری تاریخی، گردشگری مذهبی و گردشگری ورزشی این شهر به‌حد اعلای خود برسد، گفت: هر زمینه‌ای استانداردها و شاخصه‌های خود را دارد؛ بنابراین وزارت بهداشت باید بداند اهمیت گردشگری سلامت در شهر اصفهان چه میزان است و استانداردهای خود را در اختیار شهرداری قرار دهد، زیرا بخش عمده اقدامات عمرانی شهر بر عهده شهرداری است.

وی تأکید کرد: معتقدم در امر ساماندهی ورودی‌های شهرها، همچون شهر اصفهان فقط از جانب شهرداری اقداماتی انجام شده است و کمتر شاهد فعالیت بین دستگاهی در این زمینه بوده‌ایم، البته شورای اسلامی شهر نیز باید وظیفه هم‌گرایی بین سازمانی را بر عهده بگیرد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه هنر اصفهان با اشاره به اولویت‌های مدیریت شهری و اقدامات لازم برای ساماندهی ورودی‌های شهر اصفهان، گفت: یکی از مهم‌ترین اقدامات در زمینه ساماندهی ورودی شهر توسط مدیریت شهری، جذب و به‌کارگیری افراد کارآمد و توانمند و بازنگری در منابع انسانی موجود است؛ از سوی دیگر شورای اسلامی شهر اصفهان نیز باید برای جذب نظر دیگر سازمان‌ها و نهادها برای همکاری بیشتر با شهرداری اصفهان اقدام کند.

کد خبر 548124

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.