صورت فلکی دب اصغر چیست؟+ بهترین زمان رصد، ستاره‌ها و افسانه خرس کوچک

صورت فلکی دب اصغر در آسمان شمالی قرار دارد جایگاه ۵۶ را در میان ۸۸ صورت فلکی به نام خود کرده و ستاره قطبی را در خود جای داده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، صورت فلکی کوچک دب اصغر یا خرس کوچک در آسمان شمالی زمین قابل مشاهده است؛ این صورت فلکی را بنات النعش صغری یا هفت اورنگ کهین نیز نامیده می‌شود. خرس کوچک یکی از ۸۸ صورت فلکی است که تا به امروز کشف شده و ستاره قطبی که همیشه قطب شمال را نشان می‌دهد در آن قرار دارد. در جنوب صورت فلکی خرس کوچک، خرس بزرگ است و خود نیز در جنوب قیفاووس و اژدها قرار دارد.

صورت فلکی دب اصغر چیست؟

این صورت فلکی که در آسمان شمالی قرار دارد جایگاه ۵۶ را در میان ۸۸ صورت فلکی به نام خود کرده و ستاره قطبی را در خود جای داده است. طبق شواهد این صورت فلکی اولین بار توسط فیلسوف، ستاره‌شناس و منجم یونانی بطلمیوس در قرن دوم مشاهده شد، اما برخی شواهد دیگر نشان می‌دهد تالس از میلتوس که در سال‌های ۶۲۵ الی ۵۴۵ قبل از میلاد زندگی می‌کرده و به عنوان یکی از هفت حکیم یونان شناخته شده است در ابتدا این صورت فلکی را مشاهده و معرفی کرده است.

مشاهده این صورت فلکی در آسمان آسان است زیرا شامل صورتواره خرس کوچک است، همچنین این صورت فلکی به دلیل اینکه شامل ستاره قطبی واقع در شمال آسمان است مهم تلقی می‌شود.

مکان صورت فلکی دب اصغر

صورت فلکی دب اصغر بیش از ۲۵۶ درجه مربع گسترش یافته است و به دلیل وجود ستاره قطبی در آن پیدایش این صورت فلکی ساده است؛ این صورت فلکی در ربع سوم نیمکره شمالی یعنی NQ3 قرار دارد و از قدیم برای جهت‌یابی مهم بوده است.

زاویه انحراف و بهترین زمان رصد دب اصغر

زاویه انحراف این صورت فلکی نسبت به محور چرخش آن از ۶۵.۴۰ الی ۹۰ درجه سانتی‌گراد متغیر است و بین ۹۰ تا منفی ۱۰ درجه قابل مشاهده است، همچنین بهترین زمان رصد آن حدود ساعت ۹ شب در ماه ژوئن است.

ستاره‌های مهم دب اصغر

صورت فلکی دب اصغر از چندین ستاره مهم تشکیل شده است. ستاره قطبی از مشهورترین ستارگان آسمان است که در این صورت فلکی نیز قرار دارد، کوکب شمالی ستاره نسبتاً پرنور دیگر این صورت فلکی است که به همراه فرقد از حدود سال ۲۰۰۰ پیش از میلاد تا سال ۵۰۰ میلادی نزدیک‌ترین ستاره‌ها به قطب شمال بوده که به دلیل تقدم اعتدالین تغییر کرده است. در جدول زیر نام و جزئیات تمامی ستاره‌های این صورت فلکی را مشاهده می‌کنید.

نام ستاره

قدر ظاهری ستاره

درخشندگی ستاره در مقایسه با خورشید

ستاره قطبی یا α دب اصغر

۱.۹۸

۲۹۰۰ برابر

ستاره کوکب یا β دب اصغر

۲.۰۸

۳۹۰ برابر

ستاره فرقد یا γ دب اصغر

۳.۰۵

۱۱۰۰ برابر

ستاره ییلدون یا δ دب اصغر

۴.۳۶

۴۷.۷ برابر

ستاره اورودلوس یا ϵ دب اصغر

۴.۱۹

-

ستاره انور الفرقدین یا η دب اصغر

۴.۹۵

-

ستاره اخفی الفرقدین یا ζ

۴.۳۲

۲۲۷ برابر

ستاره H1504+65

۱۵.۹

-

اجرام دیگر در دب اصغر

صورت فلکی دب اصغر دارای اجرام مسیه نیست و در واقع کاملاً عاری از آن‌ها است؛ اجرام مسیه نام ۱۱۰ جرم غیرستاره‌ای است که توسط اخترشناس فرانسوی شارل مسیه جمع‌آوری شده است؛ البته با توجه به این باز انتظار می‌رود تعدادی از این اجرام در صورت فلکی مذکور وجود داشته و منجمان مشتاقانه منتظر مشاهده آن‌ها هستند.

کد خبر 546136

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.